واحد مرکزی خبر نوشت:

پایگاه اینترنتی جوئیش لینک نوشت یک نماینده کنگره آمریکا طرحی را علیه حمایت قدرت های جهانی از برنامه هسته ای ایران ارائه کرد.

به گزارش سایت جوییش لینک، کمی پیش از آنکه کنگره به تعطیلی ماه اوت برود، اسکات گرت عضو جمهوریخواه از ایالت نیوجرسی در کنگره، طرحی را با عنوان «قانون منع کمک به برنامه هسته ای ایران» تقدیم کرد. این طرح تلاش می کند مانع از آن شود که مالیات هایی که مالیات دهندگان آمریکایی می دهند برای تامین برنامه هسته ای ایران یا حفظ آن، به این کشور برود.

گرت تلفنی به این نشریه گفت این «توافق بد» که بین پنج بعلاوه یک و ایران، با حمایت و کمک باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به دست آمده است، به دو روش مجزا به برنامه هسته ای ایران کمک می کند. وی گفت: «ما ملزم هستیم با آنها در مدرن ساختن رئاکتورها و سانتریفوژهایشان همکاری کنیم و به آنها کمک کنیم تحقیقات بیشتری داشته باشند. دوم، این توافق ایجاب می کند امضا کنندگان آن به محافظت و حمایت از برنامه هسته ای ایران در برابر تهدیدهای خارجی متهد باشند.»

وی اضافه کرد: «همه این اقدامات کاملا نامعقول است و در طرح پیشنهادی من منع شده است.»

گرت گفت در طول تعطیلی اوت، با ارسال نامه هایی به همکاران خود، سعی خواهد کرد حمایت آنها را به این طرح جلب کند. وی اشاره کرد: «من تازه این روند را شروع کرده ام تا به همکارانم درباره محتوای این طرح اطلاعات بدهم.»

وی افزود ایده مطرح در این طرح، برخورد با موقعیت بسیار بدی است که با این توافق ایجاد می شود. او تصریح کرد هرگز حامی طرح منندز-کورکر و قانون بازبینی هسته ای 2015 نبوده است، زیرا این قانون اساسا قدرت وتو باراک اوباما را در برابر هر گونه رد این توافق، تقویت می کند. رئیس جمهور برای گرفتن تایید این توافق، به جای کنگره، نخست نزد سازمان ملل رفت. کسانی که در کنگره هستند، هیچ گاه گمان نمی کردند در چنین شرایطی قرار بگیرند.

این نماینده کنگره گفت هدف از طرحپیشنهادی خود را شفاف سازی عنوان کرد و گفت روشن است که اوباما کاملا به کنگره در این خصوص بی توجه است. بیشتر افراد در کنگره باور ندارند که ایران متحد ماست. من می دانم که ایران متحد ما نیست اما اوباما به نوعی با ایران رفتار می کند که گویی بیش از اسرائیل متحد ما محسوب می شود و این اقدامی کاملا مضحک است.

وی افزود: «ما امیدواریم به اکثریت لازم برای رد کردن این توافق دست یابیم، گرچه این قضیه هنوز قطعی نیست. سایت پولیتیکو گزارش داد رای منفی به توافق ایران اکنون 218 رای است که اکثریت است اما هنوز رای موثر در برابر وتو محسوب نمی شود.»
گرت گفت پیشنهاد کردن یک رویکرد مهار مالی، اساسی است تا تضمین شود اگر نظر کنگره در رد این توافق به ثمر نرسید، دستکم همه چیز از دست نرود، «این یک رویکرد متفاوت است که ما می توانیم به آن متوسل شویم تا یک توافق وحشتناک را کنترل کنیم.»

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 444120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =