ایرنا نوشت:

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین می گوید که کشورش به هیچ وجه به دنبال بیرون کردن آمریکا از قاره آسیا نیست اما انتظار دارد این کشور با دیپلماسی و بر اساس منافع متقابل موارد و مشکلات موجود را حل و فصل کند.
به گزارش ایرنا، این اظهارات بخشی از موضوعی بود که رئیس دستگاه دیپلماسی چین در جریان مذاکرات خود با «جان کری» همتای آمریکایی در حاشیه اجلاس «آ.سه.آن» در مالزی مطرح کرد.
برای چین که می داند راهبرد جدید آمریکا آوردن بخش عظیمی از نیروی نظامی این کشور به آسیا و اقیانوس آرام است، منازعه با واشنگتن در دریاهای شرقی و جنوبی یک دردسر بزرگ محسوب می شود.
از دیدگاه پکن مدتهاست که آمریکا با حمایت های خود از فیلیپین و ژاپن در این مناطق، باعث تیرگی روابط آنها با چین شده و بر تنش ها افزوده است.
خود آمریکا هم نظامیانش را به منطقه اعزام کرده است، رزمایش های مشترک با کشورهای همسایه چین انجام می دهد و حتی هواپیماهای جاسوسی اش دائما بر فراز منطقه در حال پرواز هستند.
اینها موضوعاتی است که باعث شد تا چین بارها به آمریکا هشدار دهد خود را از مسایل و منازعات مرتبط با این دریاها دور نگه دارد و بیش از این به مسایلی که به آن ارتباط ندارد، ورود نکند.
حالا اما این موضوع تا اندازه ای تشدید شده که بر روابط چین و آمریکا هم سایه افکنده است. لذا بی ربط نیست که وزیر خارجه چین دستکم در این شرایط پرتنش تلاش کند تا از حجم اختلافات با این الفاظ بکاهد.
روزنامه «مردم» ارگان حزب حاکم چین از قول وزیر خارجه این کشور می نویسد: ما نمی خواهیم آمریکا را از آسیا دور کنیم و درهای این قاره را به رویش ببندیم بلکه به دنبال تعامل با واشنگتن در منطقه هستیم.
این مساله در حالی از سوی وی مطرح می شود که تا پیش از این بارها چین از سیاست های آمریکا در منطقه انتقاد کرده است.
حتی «جان کری» وزیر خارجه آمریکا قبل از ورود به مالزی گفت که این کشور مساله دریای جنوبی چین را رها نخواهد کرد و باید در اجلاس «آ.سه.آن» و نشست های مرتبط با آن این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.
وزیر خارجه چین تاکید کرد که کشورش در آسیا قرار دارد و می داند آمریکا هم در این منطقه دارای منافعی است اما امیدوار است این کشور با دیپلماسی و بر اساس منافع متقابل موارد را حل و فصل کند.
با این حال «جان کری» همتای آمریکایی وی نیز با قبول اینکه روابط دو کشور مهم است، گفت: آمریکا به مساله دریای جنوبی توجه دارد و نمی تواند آن را رها کند اما نمی خواهد مستقیما در آن مداخله ای داشته باشد.
این اظهار نظر از سوی ناظران می تواند نشان دهنده این باشد که واشنگتن کماکان به انتقادها از چین ادامه داده و حضور خود در دریای جنوبی را که می گوید برایش منطقه ای حساس و نگران کننده است، ادامه خواهد داد.
وزیر خارجه چین هم در ارتباط با همین نگرانی ها گفت که بهتر است کشورهایی خارج از این منطقه تلاش های چین و »آ.سه.آن» را برای حل و فصل صلح آمیز منازعات نادیده نگرفته و به این مسایل ورود نکنند.
دریای جنوبی به اعتقاد بسیاری از ناظران کانون منازعات آینده قدرت ها بخصوص چین و آمریکا است و بسیاری می گویند که اگر نتوان تنش ها را کنترل کرد خطر بروز جنگ در اینجا همه را در بر خواهد گرفت.

26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 443903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =