هفته ای که گذشت دیپلماسی کشورمان روزهای شلوغی را سپری کرد و هیئت های دیپلماتیک اروپایی تقریبا بیشتر وقت وزیر خارجه کشورمان را به خود اختصاص دادند.

این روزها جواد ظریف سرش از گذشته هم شلوغ تر است. اگر تا یک ماه پیش پیگیری گفتگوهای طاقت فرسای هسته ای تمام فکر و ذکر وزیر امور خارجه کشورمان را به خود اختصاص داده بود حالا سفرهای پیاپی هیئت های دیپلماتیک تمام برنامه دکتر ظریف را به خود اختصاص داده است. روندی که البته بعد از توافق موقت ژنو هم مشاهده شده بود و هیئت های دیپلماتیک اروپایی یکی پس از دیگری به تهران آمدند تا نسیم تغییر به صورت عملی در رویکردهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران شروع به وزیدن کند.

پس از حصول توافق جامع هسته ای وین لوران فابیوس نخستین وزیر خارجه تروییکای اروپایی بود که بعد از مذاکرات سعدآباد به تهران سفر می کرد. در کل هشت سال دوران ریاست جمهوری محمد احمدی نژاد هیچ وزیر خارجه ای از تروییکای اروپایی به تهران سفر نکرد اما بالاخره پس از حصول توافق هسته ای جهانیان با عینک دیگری به تهران نگریستند و وزیر خارجه فرانسه در اول صف قرار داشت.

سفری که به باور برخی دیپلمات ها و کارشناسان سیاست خارجی در بهترین زمان ممکن انجام شد. {سفر فابیوس در بهترین زمان ممکن انجام شد}   این سفر مبنای تحلیلی فراوانی با خود به همراه داشت. بعضی از تحلیلگران معتقدند فابیوس برای جبران گذشته به تهران آمد چرا که یکی از قربانیان تحریم های غربی علیه ایران خود فرانسوی ها بودند که هزینه های زیادی را در این فراگرد متحمل شدند و حالا با عجله به کشورمان سفر کردند که بگویند می خواهند در صف بازگشت در جایگاه نخست قرار داشته باشند. 

شاید بدیهی باشد که حضور وزیر خارجه فرانسه به عنوان کشوری صاحب حق وتو و عوضیت دائم در شورای امنیت در کشورمان می تواند فرصت های ویژه ای را در اختیار اقتصاد و سیاست خارجی کشورمان قرار دهد. {امتیازات سفر فابیوس به تهران}

بعد از فابیوس خانم فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم به کشورمان سفر کرد تا قطار مسافرت های دیپلماتیک غربی به تهران همچنان پر مسافر باشد. وزیر خارجه صربستان هم پس از مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیگر اروپایی بود که به ایران آمد.  {وزیر خارجه صربستان در تهران} ایوتسا داچیچ وزیر خارجه صربستان به همراه یک هیات سیاسی برای دیدار رسمی دوجانبه روز دوشنبه به تهران کردند.
وزیر خارجه ایتالیا که پیش از توافق وین هم به تهران آمده بود دیگر دیپلمات اروپایی بود که در هفته ای که گذشت مهمان وزارت خارجه کشورمان بود. آقای پائولو جنتیلونی پیش از سفر به تهران در سخنانی اظهار داشت: کشورش شریک قابل اعتمادی برای ایران است. توافق هسته ای یک فرصت بزرگ است. ایتالیا همواره مناسبات تاریخی و فرهنگی با ایران داشته است.

حالا دیگر چرخ های دیپلماسی جدا در حال حرکت است. اینک تهران خود میزبان نمایندگان کشورهایی است که در میان آن ها قدرت های جهانی پیشگامی می کنند. طی روزهای پس از توافق وین (در بیست و سوم تیرماه) شماری از مقام ها و هیات های سیاسی و اقتصادی خارجی برای سفر به ایران اعلام آمادگی کردند. در روزهایی که گذشت معاون صدراعظم آلمان، مسوول سیاست خارجی اتحادیه ی اروپا و وزیر امور خارجه ی فرانسه به تهران آمدند. وزیران اقتصاد و امور خارجه ی ایتالیا هم راهی کشورمان شدند و قرار است هیات هایی از اسپانیا، ژاپن و ... نیز به زودی به ایران سفر کنند.
این آمد و رفت های اروپایی به تهران باعث شده بود تا رقبای آمریکایی هم برای حضور در بازار ایران وسوسه شوند. اما شاید تبصره استثنا می تواند شرکت های اروپایی را در ایران نجات دهد.  شاید شرکت های اروپایی نگران ازسرگیری تحریم های ضد ایرانی هستند که چنین امکانی در معامله وین قید شده است. در این شرایط مشکل بتوان طرح های بزرگ اقتصادی را شروع کرد که سرمایه گذاری های بلندمدت را ایجاب می کنند. اما به نظر می رسد با توجه به مزیت های تاریخی که شرکت های اروپایی نسبت به رقیب آمریکایی خود دارند باعث می شود اروپایی ها موفق تر در بازار ایران ظاهر شوند. 
دیدار ظریف با همتای ایتالیایی اش هم سرشار بود از اظهارات مثبت و امیدوار کننده نسبت به آینده مناسبات. تا جایی که ظریف تاکید کرد: مناسبات تجاری ایران و ایتالیا فراتر از حد عادی است.  دو طرف با تاکید بر این که ایران و ایتالیا همواره از مناسبات سنتی خوبی برخوردار بوده اند ؛ لزوم توسعه همکاری ها و برنامه ریزی برای روابط بلند مدت مبتنی بر تنوع بخشیدن به حوزه های همکاری بمنظور استفاده ازهمه ظرفیت ها را مورد توافق قرار دادند.
ظریف و جنتیلونی روابط ایران و ایتالیا را نمونه ای از روابط چند بعدی شامل مناسبات سیاسی ؛ اقتصادی و فرهنگی و آموزشی که مشترکات و حوزه های فراوان مورد علاقه را نیز در برمی گیرد، توصیف کردند.
اما دیدار و مذاکره با با وزیر خارجه ایتالیا بخش آخر مذاکرات فراوان ظریف و وزارت خارجه نبود. ولید معلم وزیر خارجه سوریه به تهران آمد تا آخرین رایزنی ها برای حل و فصل بحران سیاسی و امنیتی سوریه به ایران آمد.  

دکتر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان و ولید معلم معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه جمهوری عربی سوریه طی مذاکرات مفصل آخرین تحولات منطقه ای و روند مناسبات دو جانبه و ابعاد مختلف همکاریها را مورد گفتگو و تبادل نظر قرار دادند.

دکتر ظریف با اشاره به ضرورت گسترش تلاش های دیپلماتیک برای حل و فصل بحرانهای جاری تصریح کرد اراده محکم ایران در پایان دادن به بحران غیر ضروری هسته ای و مسیر طی شده در موضوع پرونده هسته ای نشانگر قدرت منطق و گفتگو در مقابل تحریم و تهدید بود.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به ایستادگی دولت و مردم سوریه در برابر گروه های تروریستی و تکفیری مواضع تهران مبنی بر اینکه راهکار سیاسی و دیپلماسی بعنوان تنها راهکار حل بحران سوریه می باشد, مورد تاکید قرار داد. {در دیدار ظریف و ولید معلم چه گذشت}

پایان بخش هفته پر رونق دیپلماسی اخبار و گمانه هایی مبنی بر بازگشایی سفارت های ایران و بریتانیا بود. کاردار کشورمان در لندن در دیدار با معاون وزیر خارجه بریتانیا تاکید کرد: در پرتو تحولات جدید ،بسیاری از دولت های اروپایی و آسیایی با انجام سفرهای دیپلماتیک و اعزام هیاتهای اقتصادی به دنبال توسعه همکاری های بلندت مدت اقتصادی و تجاری با جمهوری اسلامی ایران می باشند. وی با ابراز امیدواری نسبت به بازگشایی سفارتخانه های دو کشور در آینده نزدیک، بر ضرورت ایجاد بسترهای لازم برای پیشبرد مناسبات دو کشور تاکید کرد. {احتمال بازگشایی سفارت های ایران و بریتانیا در تهران و لندن قوت گرفت}

49308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 443879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امید A1 ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    38 1
    روحانی مچکریم حالا دیگه گینه بیسایو برای ما ناز نمیکنه
  • علی IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    11 1
    ایول روحانی بهترین رئیس جمهوری که تا الان دیدم
  • تدی A1 ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    7 1
    دکتر جان خیلی مردی