پیشنهاد مذاکره ملی در گردهمایی کارگزاران سازندگی/ نهضت ثبت نام اصلاح طلبان در انتخابات آتی

بیستمین گردهمایی سراسری کارگزاران با شعار مذاکره ملی و سخنرانی دبیرکل این حزب آغاز برگزار شد.

زينب صفري: غلامحسین کرباسچی در بیستمین سالگرد تاسیس حزب کارگزاران سازندگی گفت: از دولت و آقای روحانی و احزاب می خواهیم در این مقطع فعلی نهضت مذاکره ملی برای رسیدن به اتحاد ملی و به منظور حل مشکلات کشور را راه بیندازند. کشوری که از آلام اقتصادی و مشکلات سیاسی و انتقادی داخلی و خارجی رنج می برد جز با اتحاد ملی نمی تواند از آن مشکلات خارج شود.

در ادامه اهم اظهارات کرباسچی را می خوانید:

- عبور از کار جمعی با هر عنوانی حتی رهبری الهی مثل پیامبران، منتهی به فردگرایی می شود. تحزب از دیدگاه اندیشه و ایدئولوژی اسلامی راه عبور از تفرعن و دیکتاتوری است. ما راهی نداریم که کشورمان با رای مردم به صورت واقعی اداره شود باید احزاب را تقویت کنیم.

- در بیست سال گذشته سرد و گرم فراوان چشیده ایم. در دوران 8 ساله قبل از سال 92 به خصوص نگاه ویژه ای بود که رسما مخالفت با کار جمعی و حزبی در کشور تبلیغ می شد. در حالی که به نوعی باندبازی از نوع پوپولیستی زیاد بود.

- امروز شعار بیست سال قبل کارگزاران یعنی ضرورت عمران و آبادی، شعار همگانی شده است. امروز کمتر کسی را می بینیم این اراده برای بسیج همگانی را نداشته باشد.

- قبلا وقتی یکی از دوستان بحث مذاکره مستقیم را مطرح کرد انتقادات زیادی به او شد. اما امروز تعقل در جامعه فراگیر شده و همه رده ها به این نتیجه رسیدند که برای عبور از تنگناهای خود ساخته دولت گذشته باید به منطق قوی در مذاکره با دنیا روي آوريم.

- ترجیح توسعه همه جانبه و تقدم مصالح ملی بر منافع شخصی و کوتاه مدت و گروهی از برنامه های مورد توجه حزب بوده است.

- این اشکال را به حزب گرفته اند که گاه با اصلاح طلبان گاه با معتدلین و گاه با افراد بیرون از حزب همراه شده اید. در حالی که من شهادت می دهم همیشه آنچه در شورای مرکزی و برنامه ريزی ها گفته می شده تقدم مصالح کشور بوده است. حتی وقتی منتقد رده های اجرایی و حکومتی به دلیل نحوه عملکردشان بوده ایم باز هم بحث ما مصالح کشور بوده است.

- ما دنبال تسلط کارگزاران بر مجموعه های دولتی و وزارتخانه ها و استاندار ی ها نبوده و نیستیم.

- اینکه حزب برای رسیدن به قدرت است و وقتی کسی به قدرت رسید باید بقیه اعضا را در قدرت ردیف کند اصلا حرف درستی نیست.

- گاه پرسیده می شود روحانی جز اصلاح طلبان هست یانه؟.در حالی که باید نگاه کنید کشور را از چه پرتگاهی حرکت دادند در شرایطی که هر لحظه تهدید می شدیم و وضعیت اقتصادی و تورم و ... به صورت نگران کننده ای بود.

- ایشان در دو سال گذشته با همه کارشکنی هایی که در بخش های مختلف بوده ایستادگی کرده است و با روحیه و استفاده از نیروهای توانمند کار را پیش برده است.

- دولت اقای روحانی با این هدف آمده که مشکلات انباشته کشور را حل کند. مشکلات اقتصادی و سیاسی داخلی و خارجی کشور نیازمند یک تلاش فراجناحی و فراحزبی و یک اتحاد ملی است که در سایه همدلی ملی می تواند ایجاد شود. لذا شعار ما در این سال و تا وقتی تحقق یابد "مذاکره ملی" است. ممکن است خیلی ها مخالف باشند و نخواهند سر یک میز وارد مذاکره شوند اما ما باید تلاش خود را ادامه دهیم.

- از دولت و آقای روحانی و احزاب می خواهیم نهضت مذاکره ملی برای رسیدن به اتحاد ملی برای حل مشکلات کشور راه بنیدازند . کشوری که از آلام اقتصادی و مشکلات سیاسی داخلی و خارجی رنج می برد جز با اتحاد ملی نمی تواند از آن مشکلات خارج شود.

- ما وظیفه خود می دانیم حرکتی را در کشور با دعوت از همه نیروها آغاز کنیم. مبنای گفت و گو و مذاکره هم منافع ملی و مصالح مردم است.

- بر مبنای منافع ملی و مصالح مردم نه فقط با نیروهای هم فکر اصلاحات بلکه از ائمه جمعه، نیروهای امنیتی و مخالفین خود برای مذاکره دعوت کنيم تا بتوانیم نهضت گفت و گو راه بیندازیم. نهضتی که ثمربخش است. یکی از کارهایی که حزب می تواند موثر باشد در رابطه با مسائل امنیتی وبرخوردهایی بوده است که امیدوارم هرچه زودتر بتوانیم با نهضت مذاکره آنها را رفع کنيم و مساله محصورینی که در شرایط ناگواری در زندان ها هستند حل شود.

- نقد ما اين است که یک سیاستمدار هیچ وقت از اینکه در اندیشه ها و حرف هایش واقع گرا باشد نباید پرهیز کند. اگر بخواهیم امروز  ضعیت نظام و انقلاب و کشور را ارزیابی کنیم باید اعتراف کنیم با همه انتقادات وارده، این 25 ساله از تاریخ ایران بعد از رحلت امام از دوره هایی است که می تواند در تاریخ ایران دوره درخشانی تلقی شود. اینکه امروز در سوریه و لبنان و یمن و بحرین و ... حرف اخر را بزنیم و توانمند ظاهر شویم در کمتر دوره ای از تاریخ ما اتفاق افتاده است.

- آقای دولت ابادی روشنفکر فرهیخته گفتند همانقدر که کشور به ظریف نیاز دارد به قاسم سلیمانی هم نیاز دارد. این حرف از یک وابسته سیاسی و نظامی نیست بلکه از قول کسی است که شاید برخورد هم با او کم نشده است. این سخن از یک وجدان بیدار بر خواسته است و ما نیازمند چنین روحیه ای هستیم.

- در بحث مذاکره، امروز برای مجموعه اصلاح طلبان بهترین موقعیت است که وارد گفت و گو بر مبنای مصالح ملی شویم. به این دلیل که وقتی در موضع قدرت و اجرا هستید راحت تر می توانید برای گفت و گو دعوت کنید. اما مبنا این است که واقع گرایی را از دست ندهیم و دچار احساس نشویم. مصالح ما و ابروی ما در مقابل منافع مردم هیچ ارزشی ندارد. بدون واقع گرایی همگرایی اتفاق نمی افتد.

فایزه هاشمی عضو هیئت موسس حزب کارگزاران سازندگی نیز در بیستمین سالگرد تاسیس حزب کارگزاران سازندگی گفت: من در کنار نهضت مذاکره ملی پیشنهاد می کنم نهضت ثبت نام حداکثری دراین انتخابات را هم اغاز کنیم. چون نمی دانیم چه وضعی در پیش است باید همه چه کسانی که تصور می کنند رد صلاحیت می شوند و چه کسانی که این تصور در مورد انها نمی رود، ببايند و ثبت نام کنند. تا در نهات ما بتوانیم لیست های قدرتمندی ارائه دهیم.

27214

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 443852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =