واحد مرکزی خبر نوشت:

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، سناتور باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز چهارشنبه پس از نشست قانونگذاران آمریکایی با یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی که بیش از یک ساعت طول کشید به خبرنگاران گفت قانونگذاران آمریکایی این نشست را در حالی ترک کردند که نتوانستند درمورد موافقتنامه هسته ای با ایران اطمینان خاطر پیدا کنند.

وی افزود اکثر اعضای کمیته روابط خارجی سنای آمریکا نشست با آمانو را با سوال هایی بسیار بیشتر از زمانی که چنین نشستی برگزار نشده بود ترک کردند.

آمانو در تلاش برای کاهش نگرانی روزافزون در کنگره آمریکا درمورد موافقتنامه هسته ای ایران، به کنگره رفت. قانونگذاران آمریکایی قرار است ماه سپتامبر درمورد موافقتنامه به دست آمده بین ایران و قدرت های جهان درباره برنامه هسته ای تهران رای گیری کنند.

به ویژه آمانو قرار بود به دو موافقتنامه جانبی محرمانه بپردازد که ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی آنها را امضا کرده اند. واشنگتن این موافقتنامه های جانبی را « موافقتنامه های فنی » نامیده و معتقد است شامل موافقتنامه ای درباره ارائه اسناد ایران درباره ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای خود است.

ایران ماه ژوئیه به عنوان بخشی از این موافقتنامه دسترسی مدیریت شده و به شدت تحت کنترل آژانس بین المللی انرژی اتمی را به پایگاه های نظامی خود فراهم کرد.

هدف از این موافقتنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی رفع تردیدها درمورد تاسیسات نظامی ایران در پارچین است ، جایی که قانونگذاران آمریکایی به نقل از گزارش های اطلاعاتی می گویند تهران در گذشته فعالیت هسته ای داشته است.

قانونگذاران آمریکا درمورد ظرفیت نظامی ایران و به ویژه درمورد اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی چه نوع دسترسی به پارچین خواهد داشت ابراز نگرانی کرده اند.

کورکر گفت :« ما حتی نمی توانیم تایید او را در این خصوص دریافت کنیم که قادر خواهیم بود به درون پارچین دسترسی فیزیکی داشته باشیم.»

آژانس بین المللی انرژی اتمی سال 2011 در گزارشی اعلام کرد اطلاعات به دست آمده نشان می دهد ایران برنامه تحقیقات تسلیحات هسته ای داشته که سال 2003 و در پی فشارهای بین المللی گسترده، متوقف شده است. این اطلاعات نشان داد ممکن است برخی از این فعالیت ها پس از آن سال ازسر گرفته شده باشد. در این گزارش به حدود 12 موضوع خاص ازجمله ادعاها در مورد کار بر روی چاشنی نوترون و آزمایش های انفجاری در پارچین اشاره شد که باید روشن شود. از چاشنی نوترون می توان به عنوان ماشه در انفجار اتمی استفاده کرد.

این اطلاعات تا حدودی بر اطلاعات دریافتی از کشورهای عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی استوار بوده اما آژانس به نام این کشورها اشاره نکرده است. با این حال کارشناسان و دیپلمات ها می گویند گمان می رود این اطلاعات از اسرائیل و قدرت های غربی به دست آمده باشد. با این حال ایران چنین ادعاهایی را رد می کند و آنها را ساختگی می نامد.
آمانو در مصاحبه با خبرنگاران گفت سرخوردگی ها را درک می کند اما براساس قانون موظف است از پادمان هایی که محرمانه است محافظت کند.

وی تاکید کرد :« اگر کنگره برنامه جامع اقدام مشترک را تصویب کند و این برنامه به اجرا درآید، فعالیت های هسته ای ایران به لحاظ اندازه کاهش خواهد یافت و ما از محکم ترین رژیم راستی آزمایی در ایران برخورداریم.»

سناتور بن کاردین Ben Cardin دموکرات برجسته در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت مشاهده دست‌کم بخشی از موافقتنامه های ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی برای اعضای کنگره مهم است.
وی افزود: « ما فکر می کردیم نشست امروز مفید خواهد بود اما ما نتوانستیم راهی را برای مشاهد این سند پیدا کنیم.»
کاردین تصریح کرد :« فکر می کنم در این سند مفادی وجود دارد که در بررسی ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران مفید خواهد بود.»
سناتور دیوید پردیو David Perdue از اعضای جمهوریخواه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت :« مهم ترین سوالی که ما داشتیم این بود که خواستار دسترسی به موافقتنامه های جانبی بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی هستیم و پاسخی که گرفتیم منفی بود.»

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 443841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =