اقدامات و تحرکات جدید ترکیه در سوریه و خصوصا رویکرد دوگانه این کشور در مسئله کردها، سبب شده است تا برخی تحلیلگران به این باور برسند که اردوغان راه رویارویی با ایران و منطقه را در پیش گرفته است.

به گزارش خبرآنلاین وب سایت ایران رو در تحلیلی به این رویکرد تازه ترکیه پرداخته و نوشته است این کشور گام در راه جنگ می گذارد. آنچه می خوانید تحلیل این وب سایت روسی در خصوص تحولات جدید سوریه و اقدامات ترکیه است. 

اردوغان از همان ابتدای شورش در سوریه بازی ویژه خود را کرده و سعی می‌کرد در عین حال استقلال هرچه بیشتر خویش را حفظ کند و کمتر از آمریکا، متحد راهبردی خود و از همسایگان منطقه ای حساب ببرد. برای آنکارا اجرای «بازی سوری» به تنهایی از نظر مالی سنگین بود که اردوغان بر همین اساس به شراکت نزدیک تر با ایالات متحده و عربستان سعودی تن داده ولی طبیعتاً منافع خود ترکیه را هم فراموش نکرده است.

بدون تردید، هدف فعلی اعضای اساسی ائتلاف ضد سوری، وارد کردن ضربه مرگبار نهایی به بشار اسد است. آنها به گونه ای رفتار می کنند که گویا دولت سوریه بیش از این وجود ندارد و فقط یک منطقه وجود دارد که باید از نو بریده و دوخته شود. گام های نمایشی ترکیه باید به عنوان پیامی برای جهانیان تعبیر شود که آنکارا مقامات فعلی سوریه را از همه حساب ها حذف کرده و بیش از این لازم نمی داند به آنها توجه کند.

این اعتماد به نفس علت نسبتاً ساده ای دارد. واشنگتن بالاخره تصمیم خود را گرفته و تیم خاورمیانه ای فعلی کاخ سفید موفق شده است بعد از چند ماه دسایس و تکاپو، باراک اوباما را به پذیرش گزینه «حل و فصل نهایی مسأله سوری» از طریق ایجاد مناطق آزاد متقاعد کند. همین مناطق باید هسته «دولت آینده دمکراتیک سوریه» را تشکیل دهند. آنها وعده دادند که این طرح حتماً کارگر شده و از همه طرح های قبلی کارآمدتر باشد.

توافقات محرمانه ای که سلمان پادشاه عربستان سعودی و اردوغان رئیس جمهور ترکیه در روزهای 28 فوریه الی 2 مارس سال جاری حاصل کردند، به ثمر نشسته است. تنش متقابل بین دو کشور که چند ماه پیش وجود داشت، اکنون مانع از تشکیل این ائتلاف نمی شود. اختلاف نظر اساسی درباره برخورد با «اخوان المسلمین» برطرف شده و کفه ترازوی آرزوی از بین بردن سوریه از همه سنگین تر گردیده است.

قطر و «اخوان المسلمین»: تبرئه زودرس

مسأله همکاری با «اخوان المسلمین» و قطر، حامی اساسی آنها، که در مراحل اولیه شورش سوری برای آنکارا صریحاً سود آور بود، اکنون به یک نوع معمای سیاسی تبدیل شده است.

از یک سو، همانا دسته های مسلحی که به گونه ای با اخوان ارتباط دارند، مؤثرترین حربه مقابله با اسد هستند. از این نظر «مخالفان غیر مذهبی» از آنها به مراتب ضعیف ترند. علاوه بر آن، شراکت با اخوان از آنکارا هیچ هزینه مالی خاصی ایجاب نمی کرد زیرا بار اساسی تأمین آنها بر عهده بنیادهای خیریه فراوانی بود که با اخوان روابط تنگاتنگ داشته و با اطلاع و موافقت دوحه فعالیت می کردند. نظامیان و سرویس های ویژه ترکیه فقط بایستی برای آنها در مرز کریدور سبز تأمین کرده و از فعالیت اسلام گرایان در جهت جلب ساکنان اردوگاه های آوارگان به صفوف خود چشم بپوشند و این واقعیت را هم نادیده بگیرند که این اردوگاه ها به تدریج به پایگاه های تمرین و آموزش شبه نظامیان تبدیل می شوند. همچنین بایستی گاهی از انبارهای نظامی خود اسلحه و مهمات معینی در اختیار شبه نظامیان بگذارند.

آنها همین کار را کرده و گاهی از حدود توافقات بین اخوان و مقامات ترکیه پا فراتر می گذاشتند زیرا مقر اسلام گرایان، شبکه های جاسوسی و مراکز سرباز گیری آنها در استانبول به طور کاملاً باز و آشکار فعالیت می کردند.

از سوی دیگر، شعبه های مسلح اخوان به تدریج به بار بیش از حد سنگینی تبدیل می شدند. اردوگاه های آوارگان به کانون جنایات و مقر های اخوان به دفاتر فعالیت جنایی در همه زمینه ها اعم از قاچاق و تجارت غیرقانونی اسلحه تا تأمین «کالای زنده» تبدیل می شدند. آنکارا می توانست با این وضع سازش کند و فقط گاهی گروه های به ویژه پررو را مورد هجوم پلیس قرار دهد ولی بزودی با یک مسأله جدی تر روبرو شد که این مسأله در برابر هر کسی که بخواهد از اسلام گرایان در بازی خود استفاده کند، قد علم می کند. آنها از زیر کنترل در رفته و قطعاً نخواستند در بازی سوری اردوغان و اطرافیانش نقش دست نشانده های فرمانبردار را ایفا کنند.

علاوه بر آن، واشنگتن در راهبرد خود بیشتر به مخالفان غیر مذهبی امید بسته است. آمریکا به آنکارا به پاس شرکت در اجرای این راهبرد نه فقط گرم شدن روابط آمریکایی - ترکی بلکه یک چیز مهمتر یعنی اعطای وضع حقوقی شریک ویژه در شراکت بازرگانی و سرمایه گذاری فرا آتلانتیک را وعده داد. ریاض در چارچوب توافقات محرمانه قول پرداخت وام های قابل توجه تسهیلی را داد که اقتصاد ترکیه حاضر است جان بدهد تا آن را دریافت کند.

تیم اردوغان مسأله انتخاب را که بروز کرده است، با ظرافت زیادی حل کرد. به ابتکار آنکارا رایزنی های جاری بین ریاض و ریاست «اخوان المسلمین» در باره تشکیل نه ائتلاف بلکه یک نوع پیمان موقت عدم تجاوز متقابل شروع شده است. و اما دوحه همزمان از دولت آمریکا و اطرافیان اردوغان پیامی دریافت کرد که محتوای آن  از این قرار است که عصر جدیدی فرا رسیده است که با خطر «سلطه جویی ایرانی» توأم است و لذا ضرورت پایان دادن نهایی به مسأله سوریه از همه ملاحظات دیگر مهم تر است. به همین علت ریاض حاضر است اعتبار قطر را نزد خود احیا کند و همه ایرادها از قطر را پس بگیرد ولی قطر در عوض باید خاندان حاکم آل سعود را تنها رهبر جهان سنی بشناسد و همه برنامه های خارجی خود را تابع «خط مشی» آن بکند. دوحه چاره ای جز اظهار رضایت به این اعاده حیثیت داوطلبانه - اجباری ندارد.

درباره کرد های «درست» و «نادرست»

در حالی که تهران به طور صریح و روشن از تمامیت ارضی عراق حمایت می کند که در آن «خودمختاری ها - منظور کردستان عراق است - حقوق و اختیارات هرچه قدر وسیعی داشته باشند ولی باید بخشی از دولت واحد باقی بمانند»، آنکارا بی میل نیست از استقلال اربیل حمایت کند. ولی به شرطی که کردهای «درستی» ریاست دولت جدید را بر عهده خود بگیرند که از نظر اردوغان مسعود بارزانی رئیس فعلی کردستان عراق بدون تردید یکی از آنهاست.

بنا به برنامه های آنکارا اربیل می توانست بر وفاداری کردهای سوریه به ترکیه اثر جدی گذاشته و حمایت آنها از طرح های ترکی در رابطه با بازسازی آینده دمشق را تضمین نماید. مشکل اردوغان این است که کردهای «نادرست» یعنی طرفداران حزب کارگر کردستان، مانع از وقوع این وضعیت ایده آل می شوند.

علت این استاندارد دوگانه آن است که کردهای سوری به حزب کارگر کردستان علاقه مند هستند که این همان حزب است که مشغول نبرد مسلحانه پیگیرانه با مقامات ترکیه در راه ایجاد خودمختاری کردی در ترکیه بود. قرارداد صلح بین این حزب و آنکارا تنها در سال 2013 امضا شد ولی روند صلح هنوز بازگشت ناپذیر نشده است. تیم اردوغان امیدوار بود که فعالان حزب کارگر کردستان در صورت ایجاد دولت مستقل کرد ها در خاک عراق، به آنجا منتقل شوند که در این صورت در داخل ترکیه از شدت مسأله کاسته خواهد شد. تازه بخشی از نخبگان کرد ترکیه، طرفداران مصمم گفتگوی صلح با اردوگان هستند و درباره خودمختاری فقط صحبت می کنند زیرا در ترکیه واحد و تجزیه ناپذیر برای خود جای گرمی پیدا کرده اند.

بخشی از فعالان حزب کارگر کردستان واقعاً به کردستان عراق منتقل شدند ولی بعد از آن تحولات در مسیر عوضی حرکت کرد زیرا آنها با بارزانی وارد مناقشه شدند چرا که اولاً او را طرفدار بیش از حد آمریکا می دانند و ثانیاً او را به سازش با اینکه کردستان عراق به عنوان هسته دولت مستقل آینده می تواند به تحت الحمایه آنکارا تبدیل شود، متهم می کنند.

حزب کارگر کردستان که بارزانی را چیزی شبیه به دست نشانده آنکارا می داند، جلوی تلاش های وی در جهت گسترش نفوذ خود در سوریه را می گیرد. وقتی بارزانی مدتی پیش قصد داشت بنا به درخواست همفکرانش در منطقه خودمختار کردی این کشور، از اربیل دو هزار نفر از نیروهای پیش مرگه را به آنجا اعزام کند، حزب کارگر کردستان جلوی این کار را گرفت زیرا هراس منطقی داشت که این واحد مسلح علیه اعضای این حزب اقدام کند.

در شرایطی که به علت سازش ناپذیری کردهای نادرست همه برنامه های ائتلاف ضد سوری به مخاطره می افتد، اردوغان باید چکار کند؟ تازه این ائتلاف، کردستان عراق و همه جنبه های سیاسی عملیات علیه دمشق را که با کردستان ارتباط دارد، حوزه مسئولیت ترکیه اعلام کرده است. چاره ای جز بمباران باقی نمانده است. ترکیه در این زمینه از واشنگتن شریک خود الگو گرفت که برای آن «دیپلماسی بمب افکن ها» به یک کار عادی تبدیل شده است. حوادث یمن نشان داد که ریاض هم این شیوه متقاعد کردن حریفان منطقه ای خود را به طور کامل فرا گرفته است.

واکنش ایران به فعال شدن ترکیه

فعال شدن ترکیه در مرحله جاری با شدیدترین واکنش تهران روبرو شده است. این امر باعث تعجب نمی شود زیرا مسئولین عالی رتبه نظامی و سیاسی جمهوری اسلامی نیک می فهمند که کلید دمشق، کلید امنیت راهبردی ایران هم است. لحن شدید تفسیرهای رسمی و شبه رسمی طرف ایرانی درباره گام نهادن آنکارا در مسیر جنگ منعکس کننده نگرانی های آشکار تهران و درک این واقعیت است که کدام کشور به هدف بعدی ائتلاف ضد سوری تبدیل خواهد شد.

در سال 2013 حجت الاسلام مهدی طائب رئیس قرارگاه راهبردی عمار که علاوه بر کارهای دیگر مسئول طراحی نظریه توسل تهران به نیروی نرم است، ضمن اشاره به اهمیت راهبردی سوریه، آن را سی و پنجمین استان خواند و گفت: «اگر دشمن به سوریه و خوزستان عراق تجاوز کند، نگه داشتن سوریه برای ما اولویت خواهد داشت». علی اکبر ولایتی یکی از سازندگان واقعی سیاست خارجی جمهوری اسلامی در ماه مارس همان سال اظهار داشت: «اگر ما سوریه را از دست بدهیم، قادر نخواهیم شد تهران را در دست خود نگه داریم». این موضع گیری تغییر نکرده است که جواد شریف در جریان سفر اخیر خود به پادشاهی های حاشیه خلیج فارس و در حین دیدار برق آسا از عراق بر همین امر تأکید کرد.

بنا به برآوردهای ایران، امروزه دمشق «حلقه طلایی زنجیره مقاومت با اسراییل» است و لذا به طور غیر مستقیم عنصر مهم مقابله با برنامه های ایالات متحده در منطقه است. از دست دادن سوریه باعث خواهد شد که تهران امکان نفوذ در منطقه شام را از دست بدهد که در این صورت از نظر مقابله با اسراییل تضعیف خواهد شد. اگر دمشق از دست برود، جمهوری اسلامی امکان حمایت از حزب الله را نیز از دست خواهد داد که در این صورت از دسته رسمی مقابله با اسراییل به یکی از احزاب سیاسی لبنان تبدیل شد که رقیبان آن را به سرعت خواهند بلعید. منطقه شیعه نشین شام که الآن به همت حزب الله زنده مانده است، از کانال های حمایت خارجی جدا خواهد شد. طبیعی است که واکنش زنجیره ای از دست دادن سوریه به منطقه شام ختم نشده بلکه بر تمام هلال شیعی اثر خواهد گذاشت.

حالا که تهران همه عواقب عمیق این تحولات و خطر راهبردی عظیم فعالیت ترکیه در این محور برای خود را درک می کند، می توان احتمال داد که ایران از رویارویی بالقوه سیاسی با آنکارا در این زمینه، از واکنش غرب و کارشکنی احتمالی در روند حل و فصل اوضاع که در وین شروع شد، نترسد و با پیگیری تمام جلوی تمایلات تجاوزکارانه ترکیه را گرفته و حمایت از دمشق را افزایش دهد.

در این رابطه عاری از لطف نیست اشاره شود که موضع گیری مسکو و تهران درقبال سوریه و عراق در عمل با هم مطابقت کامل دارد که این امر یک بار دیگر در جریان ملاقات های روز گذشته سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه در دوحه (قطر) به اثبات رسید. سازگاری مواضع، دو کشورمان را به متحدان طبیعی همدیگر  تبدیل کرده و به مناسبات روسی - ایرانی تحرک مکملی می بخشد،  انگیزه ای برای خروج این روابط از زیر سایه و موجبات تعامل راهبردی را فراهم می نماید.

******

اردوغان و اطرافیانش به خوبی متوجه دو امر شده اند. اولاً، ضربه به سوریه  -که اگر نزاکت سیاسی کنار گذاشته شود، ایجاد مناطق آزاد به همین معناست-  به منافع ایران در منطقه ضربه نیرومندی زده و تهران و آنکارا را در آستانه جدی ترین مناقشه سیاسی می گذارد. ثانیاً، گام نهادن ترکیه در مسیر جنگ شدید ترین واکنش مسکو را تحریک خواهد کرد. این دو ملاحظه جلوی کسی از رهبران ترکیه را نمی گیرد. ترکیه در شرایطی که امکان به دست آوردن غنایم غنی از «بازی سوری» فراهم می شود و واشنگتن و ریاض سودمند ترین امتیازات اقتصادی و سیاسی را پیشنهاد کردند، حاضر است به طور کامل دیدگاه مسکو و تهران را نادیده بگیرد و به آنها محل نگذارد. ترکیه نگران عواقب منفی این رفتار نیست زیرا تأمین «بالش امنیتی» هم بخشی از بسته توافقات آنکارا با شرکای آن در ائتلاف ضد سوری را تشکیل می دهد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 443840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 48
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    اصلا چرا بايد با همسايگاني مثل تركيه و عربستان اينهمه دشمن باشيم اونوقت با كشوري كه هشت سال جنگ تحميلي مستقيم با ما داشت و هنوز هم غرامت نداده دوست و برادر باشيم به صرف اينكه اون دو تا دوست امريكا هستن و اين يكي دوست امريكا نيست
    • محمد A1 ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
      والا ترکیه رو نمیدونم ولی باید خیلی بی غیرت باشی بعد اون همه بی حرمتی که عربستان به ما میکنه تو باز هم بخوای با اونا رابطه داشته باشیم
    • بی نام IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
      برای اینکه دولت فعلی عراقشامل اکثریت شیعه و کرد و بخشی از قبایل سنی همون پناهندگان زمان صدام در ایران هستن و خیلی بیشتر از ترکیه و عربستان با ما منافع مشترک دارن. ترکیه، عربستان و ایران رقیب همیشگی و تاریخی هم بودن و هنوز هم هستن و خیلی بعیده که در آینده هم دست از این رقابت بکشن.
    • بی نام IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
      سابقه 2500 ساله نشان از رقابت دائمی این دو منطقه دارد. این تضاد ریشه ای است
    • بی نام IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
      بی نام آخری؛ 2500 سال تمدن رو ما داریم. عربستانی‌ها که 1400 ساله و عثمانی‌ها هم نهایتا 900 ساله که اینجا ساکن شدن.
    • بی نام DE ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
      74 54
      مردمی که در ترکیه قدیم، قبل از عثمانی زندگی می کردند مردمی با فرهنگ و آرام بودند. اما عثمانی ها خیلی وحشی بودند که آتاترک ریشه شان را برید.
    • محمد IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
      43 36
      برای اینکه نمیخواهیم پس از سوریه وعراق ... وطنمان ایران به 4 قسمت تقسیم شود
    • بی نام DE ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
      43 34
      جناب محمد. علت دشمني ايران با عربستان بي حرمتي هاي اونها نيست. اتفاقا بي حرمتي عربها نسبت به هموطنان اصلا هم براي آقايان مهم نيست. علتش فقط و فقط اينه كه عربستان متحد امريكا است. اتفاقا بايد اين ديوار بي اعتمادي بين ما و عربستان بشكنه. ضمن اينكه عزيزان و هموطنان ايراني هم كم نسبت به عربها بي حرمتي نمي كنن.
    • واقع بین EU ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
      17 43
      ما دشمن کسی نیستیم کشورهای غربی وعربی دشمن ماهستن مادشمن دشمنان خود واسلام هستیم ماباعراق جنگ نمیکردیم باقدرتهای غربی .صیهونیسم .وال صعود در جنگ بود یم که ازطرق صدام لعنتی و خاک عراق برماتحمیل کردن .
    • مصطفی A1 ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
      20 21
      شما اگه همین متن بالا رو یکبار بخونی متوجه میشی که امنیت عراق و سوریه امنیت ایرانه ربطی به جنگ ه ساله نداره
    • امیر تبریز اوغلی IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
      31 51
      یاشاسن ترکیه
  • م.ب FI ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    چقدر نفهمی آقا یا خانم بی نام که نمیدونی حمایت نکردن از عراق مساوی هم مرز شدن با داعشه اونوقط میخواهم ببینم تنه لشتو تکون میدی بری جنگ؟چقدر از روشنفکر نماهایه احمقی مثله تو متنفرم... نامردید منتشر نکنید
    • محمد IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
      یکم ادب داشته باش. به نظر که خودت خیلی نفهم به نظر میرسی نه بقیه.
    • رامين A1 ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
      م . ب نفهم خودتي . اگه تخم مرغهات رو توي سبد اشتباهي نچيني نيازي نيست بعد چند سال و ميلياردها هزينه بجنگي تا مرزهات امن بمونه همين الان نگاه كن يه وقت كجا ميجنگيديم ولي حالا جنگ اومده پشت مرزها مون از اين چيزي ميفهمي نفهم ؟ نامردي اگه چاپ نكني
  • زنجان اوغلو IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    ایران این طوری ایران اونطوری باز پوتین یه حرفی زد پشتتون گرم شد تو سوریه عراق یمن لبنان ...میجنگید بس نیس برا تورکیه هم شاخ و شونه میکشید آره دیگه رشد اقتصادی و ترقی کشور نیس ک از دستتون برنیاد
    • علی A1 ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
      41 87
      زنجان اغلوجان ترکیه چرابه سوریه حمله کرده ؟چراازداعش حمایت می کند؟توبهتره به فکریه لقمه نون باشی تحلیلهای سیاسی رابه اهلش بسپار.
    • ali A1 ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۸
      5 15
      متاسفم که خودت رو خیس کردی اگه سن وسالت اونقدرا نیست بپرس کیا بودن هشت سال با دست خالی جلو تمام دنیای غرب وشرق ودول عرب ایستادن ؟مطمعن باش فرزندان آنها هنوزم وجود دارن
  • بی نام A1 ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    116 8
    اخه حمایت روسیه از چه کشوری باعث پیشرفت اون کشور شده که بعضیا اینقدر تو داخل ایران طرفدار نزدیکی با روسیه در سیاست خارجی ایرانن دخالت روسیه تو جهان باعث خوشبختی مردم هیچ کشوری نشده این موضوع از اکراین تا سوریه کاملا مشخصه امیدوارم مسولین همینطور که رویه سیاست هسته ای رو تغییر دادن در زمینه سیاست خارجی هم تو ارتباط با سایر کشورها دنبال منافع واقعی ایران باشن
  • بی نام IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    85 15
    ما فقط باید به جیبمان فکر کنیم هرجا منافع بیشتری داشتیم به اون سمت بچرخیم نباید تعصب بخرج بدهیم
    • بی نام A1 ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
      44 92
      راستش رو بخوای به عنوان یک ایرانی شیعه مسلمان ، حاضرم جیبم خالی خالی باشه ولی با کشور های جنگ افروز عقب مانده ای مثل عربستان و ترکیه متحد نشوم. غیرت ایرانی ام اجازه نمیده هموطن..
  • بی نام DE ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    34 12
    ببنید فقط باید قوی باشید. و برای این کار باید اول از نظر علمی و در نتیجه اقتصادی قوی بشیم، که خدا رو شکر استعداد تو هر دو زمینه رو داریم. در این صورت شرایط عوض میشه و همش بدست مردم و بعد مسولینه. خیلی بلید سخت و درست کار کرد. تو کل به خدا. خبر جان بذار.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    تركيه از عربستان بدتر ، عربستان از تركيه بدتر ، هر دو وحشي هر دو خونخوار ، هر دو دزد ، هر دو غارتگر ولي راهش تقابل و جنگ نيست ، ايران پيشرفته و توريست پذير نه توريست فرست ، بيشترين ضربه رو به اينها مي زنه ، بهتره در ظاهر باهاشون خوب باشيم و از درون با پيشرفت اقتصادي و تحريم سفر به اين ٢ كشور ، بزرگترين ضربه رو به اينها بزنيم .
    • بی نام A1 ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
      27 28
      اشتباهي منفي دادم ، يك ميليون مثبت
  • بی نام IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    52 17
    مزخرف ترین تحلیلی بود که تا حالا خونده بودم.آقا مهمترین قانون توی سیاست قانون سوم نیوتن هست.هر کنشی یه واکنشی داره.وقتی منطقه رو به جنگ و آشوب میکشیدین باید فکر این واکنش ها هم میبودینایران اگر از نظر دفاعی قوی باشه و مردمش پشت سر دولتمردانش باشن و اقتصاد قوی و ارتباطات قوی با دنیامخصوصا آمریکا و اروپا داشته باشه کسی جرات نمیکنه بخواد بگه بالای چشمت ابرو
  • بی نام A1 ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    39 50
    کشورهای ترکیه و عربستان چشم دیدن ایرانی آباد و قدرتمند رو ندارند ولی به کوری چشم این دو کشور ما همواره در طول تاریخ چندهزار سالمون پایدار و قدرتمند و با عزت بودیم و هستیم و خواهیم بود . لطفا" از الفاظ نامربوط پرهیز کنید و با ادب باشید تا دیگران نیز به شما احترام بگذارند ، با ید منتقد بود و نقد پذیر
  • حافظ IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    22 27
    سلام . جالب است هر کسی دنبال منافع خودش است و ما ایرانیان فقط دنبال عیش و نوش و خوش گذرانی یکی دم از دین میزند دیگری روشن فکری و هر دو در جهل مطلق و بدور از انسانیت و فرهنگ دیگران را متهم می کنند . لازم به ذکر است امنیت یکی از اصلی ترین شاخصه های پیشرفت هر کشوریست ای کاش کمی واقع بین باشیم به دنبال ساختن خود و کشورمان باشیم . حمایت از سوریه و عراق ضمانت امنیت ماست بی شک
    • بی نام A1 ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
      43 4
      حافظ جان موافق نیستم ما از فلسطین هم سالهاست حمایت میکنیم آخرش چی شده برای مردم .ما باید هر دو طرف را ول کنیم و فقط به فکر مردم رفاه دوستی امنیت قانون آزادی ارزانی باشیم و با همسایگان خود هم راحت و دوست باشیم و مرزهای خود را محکم بچسبیم و بند شلوارمان را سفت کنیم ودر دنیا گردن کلفتی نکنیم
  • رحیمی IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    38 68
    عاقبت این جنگ ، تجزیه ترکیه و نابودی آل سعود آل سقوط خواهد بود . انشاء الله
    • شاهرود A1 ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
      32 11
      شتر در خواب بیند پنبه دانه.داداش اونجا ترکیه هستا.قدرت بلامنارع منطقه در همه جنبه ها نه کشور در پیتی مثل سوریه و ....
  • بی سواذ IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    12 20
    کلید حل این بازی نابودی و شناسایی یهودیان مخفی پایبند به آرمان تخیلی صهیون در کشورهای مناقشه کننذه است.
    • بی نام A1 ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
      7 14
      كساني كه سنگ صنعتي بودن تركيه را به سينه مي زنند بدانند انچه اكنون در تركيه حرف اول رو مي زنه سرمايه هاي خارجي است كه اگر روزي احساس نا امني كنند تركيه ميشه همان تركيه اي سي سال پيش كسي جرئت نمي كرد از جاده هاش رد بشود انموقع مي گويي صد رحمت به يونان اين قضيه اتفاق خواهد افتاد منتظر باش امريكا مي خواست كشور اسلامي صنعتي بسازد تا سرمايه هاي مسلمانان را جمع كند حالا نشون داده نه لياقت شو داره و نه عرضه اش زيادي باد كرده بايد بادشو خالي كنند
    • شاهرود A1 ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
      9 2
      آقای بی نام همین الانش فقط یکی از صنایع ترکیه نساجیاز کل در آمد نفتی ما بیشتره.بقیه صنایعو کاری ندارم.ترکیه الان به خیلی از کشورها که از ما خیلی بهترن داره وام میده .پس لطفا واقع بین باش نه جو گیر.ترکیه رفته جزو 20 کشور صنعتی .ما چی؟اگه ترکیه فقط از نظر منابع گاز مثل ما بود الان با زاپن تو یه سطح بود نه مثل ما که صفر مطلقیم.
  • وطن A1 ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    16 45
    سلام خاهشن دوستان بر اساس قومیت نظر ندهند . و فقط منافع ایران مهم میباشد.اگر کشور بدنبال اتحاد با کشورهای دیگر هست خوب همه دنیا این شده نگاهی به رفتار ترکیه قطر سعودی امریکا انگلیس و... بندازید .درسته عراق با ایران جنگ داشت اما یادمان باشد که تضادی هم بین دولت عراق و مردم بود و امروز مهم هس که رفتارشان چگونه میباشد .امروز باید باور داشته باشیم که سعودی و ترکیه دشمن ایران شده اند . وروسیه حتی اگر بد باز هم رفتارش با منافع ما موازیه.و این مسیله بدونیم که دشمنان ما نه فقط با نظام اسلامی مخالفند بلکه با قدرت ایران و تمامیت لرضی ما مشکل دارند عربستان و ترکیه و اسراییل امریکا آرزوی تجزیه ی ایران رو دارن یادمون نره.تشکر
  • بی نام IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    57 81
    هر کشوری حق داره علیه گروههای تروریستی که قصد تجزیه اون کشور رو دارن اقدام بکنه این کجاش عجیبه؟ مگه ما خودمون کم از گروهکهای منافقین و پژاک کشیدیم؟ این چه تحلیلی آبکی و مسخره ایه آخه؟ همین چند روز پیش بود که پ ک ک می خواست قطار مسافربری تهران آنکارا رو با اونهمه مسافر بی گناه بفرسته هوا
    • حسینی از اردبیل A1 ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
      21 53
      به کامیون ها هم حمله می کنند. سفر زمینی رو میخوان سخت و خطرناک کنند. کردها هم خدخا رو میخوان هم خرما رو. هم میخوان تو مجلس باشن هم میخوان اسلحه داشته باشن. ترکیه هم اجازه نمیده. دمش گرم
  • آرمان RO ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    52 44
    ای کاش بعضی از آقایون وخانوم ها اینقدر طرفداری و سنگ ترکیه که ایرانی ها رو به چشم برده نگاه میکنند رو ب سینه نزنند بی سواد نیستم و 4سال در ترکیه زندگی کردم برو میفهمی چه خبره برو زندگی کن میفهمی ن یه مسافرت 2هفته ای میرید عشق و حال آخرشم ترکیه میشه کشور باحال و باکلاس.. ن واقعه بین باشید هم عربستان هم ترکیه خیانت کار با ایران و ایرانی دشمنی دارند. بابا خودمونو عشقه ایرانی ها رو عشقه چرا خیلی ها دارند غریب پرست میشند؟
    • آرش RO ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
      46 37
      مجبورنبودی بری؟ شما که تحمل کسب و کار پست یک همزبان افغان خودتونو ندارید و اونهمه الفاظ رکیک به کار میبرید خیلی بیجا میکنید که درمورد دیگران اینطوری قضاوت میکنید.توی ترکیه هررفتاری که باهات شده حقت بوده.معلومه چشم دیدن سفرهای تفریحی ایرانیان رو نداری به اونجا و داری ازحسادت منفجرمیشی.لطفا درج کنید
  • ایرانی مسلمان کرمانشاه A1 ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    23 31
    سلام دوستان دولت ترکیه نون را به قیمت روز میخوره اقای ادوغان میخواه یکه تاز حزب خود در ترکیه باش و اقای دمیرتاش رهبر حزب کردهای ترکیهبا بدست اوردن13درصد ارای مجلس ترکیه حزب اردغان را در بدست اوردن ارای کامل مجلس ناامید کرد و الان اقای ارغان یا باید با وی ائتلاف کنه یا باید با تهمت و تغیر عقیده مردم رانسبت به اقای دمیرتاش اورا را از صحنه خارج ، واگر نشد با تهمت نسبت به وی مبنی بر اینکه اقای دمیرتاش از گروه پ ک.ک حمایت میکنه وارد جنگ با گروه پ.ک.ک شده و جنگ را در واقع با کردها ونه با داعش اغاز کرده در واقع گروه پ.ک.ک را پله ترقی خود کرده.ودر رسانه ها با تبلیغات فراوان با نیت گول زدن افکار عمومی ندای مبارزه با داعش سر میدهد.امروعاص ثانی اردغانه
  • شهرخ RO ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    26 49
    متاسفم برای ایرانی های غریب پرست شما که عشق ترکیه هستید برید اونجا دنبال زندگی تون ایرانی جماعت غیرت و شرفش تو دنیا تکه بعضی از شماها بخاطر به روز بودن با کلاس بودن و خیلی از قرطی بازی ها عشق این کشور ها رو دارید همین ترکیه کثیف 2هفته پیش 4دختر ایرانی رو کتک زدن بعد بعضی از شماها از این ترکیه مشنگ طرفداری میکنید بعد ترک ها کشور خودمون رو براش لیطفه میسازید واقعا متاسفم انشالله از شماهایی که طرفدار ترکیه هستید منفی بیشتر بگیرم چون به حقانیت حرفم بیشتر یقین پیدا میکنم زنده باد ایرانی
  • بی نام A1 ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    39 9
    مطمئن باشید ایران عمرا با ترکیه وارد جنگ نمیشه همون 8 سال جنگ هنوز که هنوزه هزار هزار جنازه شهید رو دست حکومت ایران مونده دوران قابیلیان در ایران بسر شده وجنگ طلبان حرفی جز گلوله وبدبختی برای مردم ندارند
  • فرشاد A1 ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    16 34
    آینده ترکیه در حال دگرگونی است این رو اردوغان با این رفتارهاش پیش بینی میکند درست مثل حیواناتی که زلزله ها را پیش بینی میکند.
  • آرمان RO ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    26 29
    آرش خان4 سال زندگی کردم مطمئن باش حسادت نمیکنم چون حسادت برا عقده ای ها هستش ن من که 4سال تو کشورشون زندگی کردم برو این حرفها رو به یکی بزن که آرزوش اینه بره اینجور جاها دنبال قرطی بازی اگر قرار بود تو ترکیه باهام رفتاری بشه که دلیل به برگشتنم بود 4سال دوام نمیاوردم که خداروشکر میکنم که با 4سال زندگی در اونجا و 2سال در آلمان با سرمایه ای که داشتم تونستنم حرکتی انجام بدم و با دوبرابر شدن پولم دس 286نفر از جوون های خودمو تو کارخانه مشغول کنم منم به شخص خاصی توهین نکردم اعتراض کردم به کسانی که جا حمایت از ایران دارند طرفداری ترکیه رو میکنند باز ی ادبی شد پوزش میطلبم یاحق
  • رضا A1 ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    7 5
    اميدوارم كه همه چي به خير و خوشي تمام شود، اما چند سالي هست كه بوي يك جنگ بزرگ مي آيد و لحظه به لحظه بيشتر مي شود. داريم لحظه به لحظه به نقطه اي ميرسيم كه راه بازگشتي نيست و ناگزير به جنگ خواهيم شد.
  • بی نام A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    8 23
    ترکیه همیشه در تضاد با ایران بوده و باید ایران برنامه تحریم اقتصادی و گاز ترکیه را اجرا کند اروپا الان تشنه روابط اقتصادی با ماست.
    • شاهرود A1 ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
      17 8
      ""اروپا الان تشنه روابط اقتصادی با ماست""".برادر من ما باید صد سال اونم در حد عالی کار کنیم تا شاید بتونیم به 10 سال پیش ترکیه برسیم.ترکیه 6 امین اقتصاد قدرتمند اروپاست بدون یک لیتر نفت و گاز.ما کجاییم؟
  • علی IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۸
    2 15
    ترکیه هیچگاه حریف ایران نخواهد شد زنده باد ایران وایرانی.ترکیه باید یه فکری به حال داعش بکنه که چند صباحی دیگه دامنشو میگیره
    • شاهرود A1 ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
      12 4
      علی جان آخه ترکیه مارو رقیب خودش نمیدونه.ترکیه خودشو با فرانسه و آلمان قیاس میکنه تا به سطح اونها برسه.نه با کشوری که از خودش 100 سال عقبتره.
  • سید IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
    4 11
    این شاهرود حتما خواهرزاده اردوغانه و یا ترکیه رو نمیشناسه .ترکیه اگه یک سال جنگ کنه صد سال عقب میفته