حمید رضا دهقانی پوده رئیس اداره خاورمیانه وزارت امور خارجه و نماینده پیشین کشورمان در سازمان همکاری اسلامی می گوید: جزئیات طرح جمهوری اسلامی ایران برای سوریه برای هیچ طرف بین المللی مشخص نیست و افشا نمی شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از واحد مرکزی خبر، حمید رضا دهقانی پوده رئیس اداره خاورمیانه وزارت امور خارجه و نماینده پیشین کشورمان در سازمان همکاری اسلامی می گوید: جزئیات طرح جمهوری اسلامی ایران برای سوریه برای هیچ طرف بین المللی مشخص نیست و افشا نمی شود.

حمیدرضا دهقانی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر افزود : ممکن است از طرف کشورها طرح هایی با عنوان طرح صلح سوریه اعلام شود اما هیچکدام طرح ایران نیست . وی درباره مخفی ماندن طرح ایران برای سوریه گفت : علل شکست طرح ها رسانه ای شدن آنها پیش از توافق طرفها در این زمینه بوده است.

دهقانی پیرامون موضوع تروریسم گفت: کسانی که حامی تروریسم هستند از اجرای طرح های سیاسی برای حل مسئله سوریه جلوگیری می کنند .

وی افزود: نگرانی جعلی پس از توافق هسته ای برای برخی کشورهای منطقه ایجاد شده که قدرتمندی جمهوری اسلامی ایران موجب ضرر آنهاست. این کشورها بر این اساس خواهان ارتباط با ایران درباره مسائل منطقه ای شده اند در حالیکه مسائل منطقه ای در گفتگوها برای توافق هسته ای مطرح نشد .

دهقانی گفت: عربستان، آمریکا و قطر وهمپیمانان آنها نتوانستند به روش نظامی حکومت سوریه را تغییر دهند بر این اساس روش های سیاسی را در پیش گرفتند که ممکن است این از روی استیصال و فریب باشد.جمهوری اسلامی ایران از ابتدای مخالفت خود را با روش نظامی در حل بحرانهای منطقه ای اعلام کرد و همیشه بر روش سیاسی تاکید می کند .

رئیس اداره خاورمیانه وزارت امور خارجه گفت: آموزش تروریست ها بوسیله آمریکاییها نشان می دهد آمریکاییها هنوز به غلط بودن روش نظامی پی نبرده اند .

سید امیر موسوی کارشناس مسائل خاورمیانه نیز در این برنامه با بیان اینکه همانطور که توافق غرب با جمهوری اسلامی ایران از روی استیصال و کارساز نبودن تحریم ها بود گفت : رویکرد غرب و کشورهای منطقه ای درباره سوریه نیز به سمت راه حل سیاسی از روی ناچاری است .

وی گفت: پشتیبانی از ملت سوریه، مشروعیت نظام این کشور ، وفاداری ملت و دولت سوریه به ایران در 37 سال گذشته ، قرار داشتن سوریه در محور مقاومت ، حضور تروریست ها در سوریه و دخالت های بین المللی در امور این کشور از جمله دلایل حمایت جمهوری اسلامی ایران از ملت و دولت سوریه است .

موسوی گفت: شرایط جهانی به گونه ای پیش می رود که سعودی ها مجبور هستند به سمت راهکار سیاسی حرکت کنند و تسلیم شرایط منطقه شوند اما می توانند به دلایل هزینه هایی که کرده اند در این موضوع کارشکنی کنند .

وی با بیان اینکه عمان درباره حل مسئله سوریه نقش راهبردی دارد گفت : سفر وزیر امور خارجه سوریه به مسقط و احتمال دیدار وی با سعودی ها و آمریکایی ها می تواند مسئله سوریه را حل کند .

موسوی گفت: آمریکاییها از ارتش سوریه خواهش کرده اند که با شصت نفری که برای مبارزه با داعش آموزش داده اند برخورد نکند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 443824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =