رقابتی که باعث رفاقت اصغر فرهادی و فیلمساز اسپانیایی شد

روزنامه شرق نوشت:

يكي از دو رقيب اسكار، ديگري را تحسين كرد. پدرو آلمادوار، گفت كه اصغر فرهادي از معدود فيلم‌سازاني است كه هنوز هم در زمينه روابط خانوادگي حرف‌هايي براي گفتن دارد.

دو رقيب اسكار قرار است ساخت فيلم جديدي را با يكديگر كليد بزنند. پدرو آلمادوار و اصغر فرهادي هرچند اين‌روزها دور از هم هستند اما درحال فراهم‌آوردن مقدمات فيلمي‌اند كه از سال آينده ساخت آن آغاز مي‌شود. آلمادوار، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده اسپانیایی است كه همه‌چیز درباره مادرم (۱۹۹۹) و با او حرف بزن (۲۰۰۲) ازجمله معروف‌ترين آثارش به‌شمار مي‌روند. او پس از ساخت فیلم «همه‌چیز درباره مادرم»، جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی را به‌دست آورد. همچنين او با فيلم «با او حرف بزن»، برنده جایزه اسکار سال ٢٠٠٢ شد و اثر ديگرش «زنان در آستانه شکست ذهنی» توانست نامزد دریافت جایزه بفتا شود. او به‌همراه برادرش، آگوستين آلمادوار، كمپاني ساخت فيلمي با عنوان ال دسئو را تأسيس كرده و قرار است فيلم «سكوت» را كه اين روزها درحال كارگرداني آن است، از طريق اين كمپاني روانه بازار كند.

يكي از پروژه‌هاي سينمايي بعدي او ساخت فيلمي با كارگردان ايراني برنده جايزه اسكار است. آلمادوار تهيه‌كننده فيلمي است كه كارگرداني آن را اصغر فرهادي برعهده خواهد داشت. بازیگران این فیلم از میان هنرپیشگان آمریکایی و اسپانیایی انتخاب شده‌اند. قصه فیلم نیز به زبان انگلیسی و اسپانیولی روایت خواهد شد.

البته اين دو، پيش از اين نيز در كنار هم قرار گرفته بودند اما در جايگاه رقيب. در سال ٢٠١١ نام اين دو كارگردان در فهرست نامزدهاي بخش فيلم‌هاي خارجي‌زبان شصت‌ونهمين دوره جوايز سالانه گلدن گلوب قرار داشت. گلدن‌گلوب يكي از معتبرترين جوايز سينمايي جهان است كه هرساله در آمريكا برگزار مي‌شود و چهار سال قبل فرهادي با فيلم «جدايي نادر از سيمين» و آلمادوار با فيلم «پوستي كه در آن زندگي مي‌كنيم»، بر سر تصاحب بهترين فيلم بخش خارجي‌زبان اين جايزه با هم رقابت كردند كه در نهايت فيلم‌ساز كشورمان توانست عنوان بهترين فيلم اين بخش را از آن خود کند.

اين فیلم البته در همان سال يكي از مهم‌ترين موفقيت‌هاي سينماي ايران را نيز كسب كرد و در بخش فيلم‌هاي غيرانگليسي هشتادوچهارمين دوره جايزه اسكار برنده شد. فرهادي بعد از آن فيلم ديگري نيز به تهيه‌كنندگی شركت ممنتو از فرانسه ساخت كه «گذشته» نام گرفت و اين فيلم هم در سطح بين‌المللي مورد توجه منتقدان قرار گرفت. این فیلم در جشنواره‌های متعدد خارجی به نمایش درآمد و نامزد جوایز گلدن‌گلوب و سزار شد و جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره کن را از آن «برنیس بژو» کرد. «گذشته» در فرانسه نزدیک به یک میلیون نفر تماشاگر داشت.اين كارگردان ايراني ظاهرا قصد دارد پیش از سفر به اسپانیا و همكاري با آلمادوار، هفتمین فیلم سینمایی خود را در ایران کلید بزند و قرار است یکی از طرح‌های نوشته‌شده‌اش را به‌زودی در ایران جلو دوربین ببرد.

همكاري آلمادورا و فرهادي در يك فيلم درحالي صورت مي‌گيرد كه كارگردان اسپانيايي در متني كه در وب‌سايت ال دسئو منتشر كرده، ضمن شرح جزئياتي در مورد وضعيت ساخت فيلم «سكوت»، به فرهادي نيز اشاره كرده است. او در مورد فرهادي چنين می‌نویسد:«يكي از روزها اصغر فرهادي به دیدن ما آمد. ما قبل از آن در سال ٢٠١١ از نظر نامزدشدن در جوايز بين‌الملل با هم سهيم بوديم و در بسياري از موارد در يك فهرست قرار داشتيم. شركت سوني‌كلاسيك نيز اقدام به توزيع فيلم‌هايمان كرد».
اين كارگردان و تهيه‌كننده سپس به فيلم «جدايي نادر از سيمين» اشاره می‌کند: «جدايي يكي از مهم‌ترين‌هاي جايزه گلدن‌گلوب بود. این اتفاق‌ها باعث شد دوستی ما پیوند بخورد.»

آلمادوار در مورد فيلمي كه قرار است با فرهادي بسازد، اضافه می‌کند: «فرهادي نوشتن پروژه بعدي خود را به پایان برده است و داستان اين فيلم در اسپانيا اتفاق مي‌افتد. او به محل فيلم‌برداري ما آمد تا در مورد فيلم صحبت كند».

فيلم فرهادي قرار است به صورت مشترك از سوي آلمادوار و يك تهيه‌كننده فرانسوي با عنوان «ممنتو» كه تهيه‌كنندگي «گذشته» را نيز انجام داده بود، صورت بگيرد كه آلمادوار هم به اين موضوع اشاره كرده است: «درحال‌حاضر اين تمايل هست كه به صورت مشترك با تهيه كننده فرانسوي، تهيه فيلم را انجام دهيم».

اين كارگردان در بخش پاياني نوشته‌‌اش، ضمن اظهار اميدواري از موفقيت در پروژه جديدش با فرهادي، می‌نویسد:«من يكي از بزرگ‌ترين تحسين‌كنندگان سينماي فرهادي هستم. او يكي از معدود نويسندگان معاصر است كه هنوز حرف‌هايي در مورد روابط خانوادگي براي گفتن دارد».

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 443797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    29 3
    پرچم فرهادی بالاست