ولایتی:شایعه ها درباره تغییر موضع ایران درحمایت از کشورهای منطقه بی پایه و اساس است

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل تاکید کرد: اگر مدیریت و هدایت‌های مدبرانه رهبر انقلاب نبود، مذاکرات به سرانجام نمی‌رسید.

به‌گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی‌اکبر ولایتی ظهر امروز در دومین کنفرانس بین‌المللی «از نهضت مشروطیت تا قیام 29 بهمن تبریز» که در سالن اجتماعات دانشگاه هنر اسلامی تبریز برگزار شد، اظهار داشت: وقتی به هر نقطه از تاریخ آذربایجان نگاه می‌کنیم، پر از افتخارات زرین است. اگر امروز ایران اسلامی پناهگاه مسلمانان منطقه است بیشتر از هر جایی این را باید مدیون آذربایجان بدانیم که با اعلام رسمی مذهب تشیع در این شهر از سوی صفویه، ایران به کشوری شیعه تبدیل شد.

وی با اشاره به دلاوری‌های خطه آذربایجان پیش از مشروطیت گفت: در عصر صفویه، مردم آذربایجان پیشانی مقاومت در مقابل عثمانی بودند و در عهد قاجار نیز با عثمانی‌ها و روس‌ها برای مقابله از خاک وطن نزدیک به 10 سال مقاومت کردند. همه این‌ها گواهی روشن و آشکاری است بر دلاوری‌های خطه آذربایجان بر تاریخ.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در ادامه مشروطه را متعلق به نیروهای مذهبی و مردمی این کشور دانست و گفت: شعار مشروطه‌خواهان «عدالت‌طلبی» بود و در این قیام باز مردم آذربایجان و در رأس آن سالار و سردار ملی و علمای این شهر نقش عمده‌ای داشتند.

ولایتی قیام مردم تبریز در 29 بهمن سال 56 را یکی دیگر از حرکت‌های تاریخی مردم آذربایجان دانست و خاطرنشان کرد: به‌فرموده مقام معظم رهبری مردم آذربایجان زمان‌شناس هستند و در بهترین زمان در صحنه حضور می‌یابند. در آن قیام هم اگر حضور به‌موقع نمی‌یافتند، شاید خون شهدای مردم قم به هدر می‌رفت.

وی تصریح کرد: پس از نهضت‌ها و انقلاب‌های مختلف، سرانجام ایران اسلامی با هدایت و رهبری امام راحل خود را به‌طور کامل از دست استکبار جدا کرد و اینک ایران به تأثیرگذارترین کشور جهان سوم در دنیا تبدیل شده است و نقش مهمی در معادلات بین‌المللی ایفا می‌کند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 اظهار داشت: یکی از مثال‌های بارز در نقش کلیدی ایران در دنیا، همین مذاکرات هسته‌ای است چراکه با اعتراف خود مسئولان کشورهای غربی هیچ راهی مردم ایران را پای میز مذاکرات نکشاند مگر ایستادگی و مقاومت مردم کنار رهنمودهای مقام معظم رهبری. بنده این را شهادت می‌دهم که اگر مدیریت و هدایت‌های مدبرانه رهبر انقلاب نبود، مذاکرات هسته‌ای به سرانجام نمی‌رسید.

ولایتی ادامه داد:‌ البته توافق هسته‌ای 2 مرحله است که مرحله اول آن همان متن توافق بود که به پایان رسیده است اما مرحله دوم که اجرای توافق بوده بسیار مهم است چراکه طرف‌های ما در طول تاریخ به نقض عهد مشهور هستند پس ما مجذوب و مرعوب قول‌های آن‌ها نیستیم و تنها راه خود را ادامه می‌دهیم.

وی اضافه کرد: اینکه شایعه کرده‌اند ایران در توافق هسته‌ای قبول کرده از برخی مواضع خود در حمایت از کشورهای منطقه عقب‌نشینی خواهد کرد، بی‌پایه و اساس است؛ ما حتی بیش از کشورهای دیگر در منطقه در مقابله با تروریست حمایت خواهیم کرد چرا که ناآرامی منطقه امنیت و تمامیت ارضی کشور ما را هم تهدید می‌کند و ما این 2 را با هیچ چیز عوض نمی‌کنیم.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در بخش پایانی سخنانش به شرایط منطقه اشاره کرد و گفت: گروه‌های تروریستی تکفیری که تفاله‌های صدام و وهابیت در منطقه هستند و با پول عربستان و سلاح آمریکا برای ناامن کردن منطقه ایجاد شده‌اند، در کشورهای سوریه، یمن، عراق و غیره جنایت‌های سنگینی را متحمل می‌شوند.

ولایتی خاطرنشان کرد: در کمال تعجب امروز شاهد هستیم مسئولان همین کشورهای حامی تروریست در منطقه حاضر می‌شوند و ادعای طرح نقشه صلح و امنیت برای آن کشورها می‌کنند. پیام ما به آن‌ها این است که مردم سوریه و دیگر کشورهای منطقه نیازی به طرح‌ها و نقشه‌های سیاسی آن‌ها ندارند؛ محال است که مردم سوریه و دیگر کشورهای مسلمان منطقه زیر بار این خط‌مشی‌های سیاسی غرب بروند.

29220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 443630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =