گل‌هایی که در دروازه پرپر شدند/ فوتبالیست‌هایی که به «نود» نرسیدند

هنوز خاطره بهمن سال 1365 در ایلام فراموش نمی‌شود چون در این روز گل‌های زیادی در دروازه پرپر شدند اما در این میان حادثه‌دیدگان این واقعه دوست دارند صحنه‌ای از هنرنمایی خود را در یکی از برنامه‌های معروف تلویزیون یعنی «نود» ببینند یا بشنوند، اما گویا هنوز نوبت ایثارگران ایلامی به برنامه نود نرسیده است.

به گزارش فارس  در 23 بهمن ماه سال 1365 هجری شمسی، یکی از بزرگترین فجایع تاریخ فوتبال کشور و شاید دنیا در شهر چوار از توابع استان ایلام، به وقوع پیوست.

در این روز تاریخی، هواپیماهای رژیم بعثی عراق، زمین مسابقه فوتبال بین تیم‌های «منتخب چوار» و «منتخب جوانان استان ایلام» را به طرز وحشیانه‌ای بمباران کردند. در نتیجه این بمباران وحشیانه، چهار نفر از بازیکنان تیم منتخب چوار، سرمربی، بازیکن تیم منتخب چوار، چهار نفر از بازیکنان تیم منتخب ایلام، حمیدرضا رضایتی (داور مسابقه) و پنج تماشاگر نوجوان، به شهادت رسیدند.

همچنین، ده‌ها نفر از تماشاگران و بازیکنان دو تیم نیز به درجه جانبازی نایل آمدند. این موضوع تا سال 1387 به فراموشی سپرده شده بود تا اینکه در این سال حجت‌الله هاشم‌بیگی از فعالان فرهنگی و اجتماعی استان ایلام، انجمن دانشجویان و فارغ‌التحصیلان چوار ایلام را جهت پیگیری این موضوع تاسیس کرد.

انجمن مردمی مذکور رایزنی و مکاتبه با مدیران ارشد ورزش و فوتبال کشور و حتی رئیس فیفا را آغاز کرد و در نتیجه در بهمن ماه سال 87، این موضوع مورد توجه فدراسیون فوتبال قرار گرفت و اگر چه کار بزرگی در این زمینه صورت نگرفت، اما هر از گاهی با پیشنهادات مردمی مراسماتی برگزار شد.

پیگیری این واقعه بی‌نظیر، سبب حضور بسیاری از مسئولین ورزش کشور و چهره‌های مطرح ورزش در محل شهادت ورزشکاران شد و مدیران کشوری مصوباتی جهت ایجاد یادمان، ساخت استادیوم و ... داشتند که البته تاکنون محقق نشده است.

اما در بعد فرهنگی و تبلیغاتی، علاوه بر ساخت چندین فیلم مستند از این واقعه، در حاشیه مسابقات لیگ برتر فوتبال از شهدای مذکور یاد شد و در ابتدای سال 94 وزارت ورزش و کنگره شهدای ورزشکار خبر از ثبت روز 23 بهمن ماه به عنوان روز شهدای ورزشکار دادند.

برگزاری مراسم گرامیداشت شهدای زمین فوتبال چوار ایلام و 2500 شهید جامعه فوتبال، در خردادماه سال 94 روزنه‌های امید را در دل مردم شهیدپرور استان ایلام برای نشان دادن مظلومیت و ایثار و فداکاری آن شهدای والامقام به وجود آورد.

یکی از کارهای زیبایی که در راستای زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدای زمین فوتبال چوار ایلام رخ داد، اهدای تندیس باشگاه برتر لیگ چهاردهم از سوی قنبرزاده مدیرعامل باشگاه نفت تهران و سخنرانی محمدرضا ساکت مشاور عالی سازمان لیگ درباره این واقعه و تاکید وی بر زنده نگهداشتن یاد این شهیدان و همه شهدای ورزشکار کشور بود که به طور مستقیم از شبکه دوم سیما پخش شد، موضوعی که سبب تقدیر و تشکر استاندار ایلام، هیئت‌های مذهبی، سازمان‌های مردم نهاد، باشگاه‌های فرهنگی ورزشی و تعداد زیادی از خانواده معظم شهدا و ایثارگران از فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ شد.

در این میان انتظار ایثارگران این استان با نامه‌ای از جانب یکی از این جانبازان فوتبالیست و حادثه دیده از جنگ تحمیلی از دست‌اندرکاران برنامه نود و به خصوص عادل فردوسی‌پور کم بی‌راه نبود که نه اولین برنامه خود، بلکه یکی از برنامه‌های خود را به این موضوع مهم و فرهنگی بپردازد که متاسفانه اینگونه نشد.

علی قیطاسی از بازیکنان مسابقه تاریخی سال 65 و از جانبازان 70 درصد است که نامه‌ای را برای عادل فردوسی‌پور نوشته در این خصوص گلایه کرده است.

متن نامه این فوتبالیست به شرح زیر است:

بسمه تعالی

جناب آقای عادل فردوسی‌پور؛

باسلام،

از آنجایی که نمی‌دانستم چطور این نامه را به دست شما برسانم، تصمیم گرفتم در اختیار رسانه‌ها قرار دهم و یقین دارم با انعکاس دلسوزانه رسانه‌ها حضرت‌عالی نیز مطلع می‌شوید.

این نامه می‌افزاید، آقای فردوسی‌پور؛ بنده علی قیطاسی جانباز 70 درصد واقعه بمباران زمین فوتبال چوار ایلام در سال 65 ، هستم و همواره از علاقمندان پروپاقرص برنامه نود هستم. دوشنبه دوازدهم مردادماه نیز طبق معمول برنامه نود را دیدم اما از شما گلایه دارم. شما که همواره طرفدار فرهنگ خوب و مناسب در ورزشگاه‌ها هستید، دیشب به انتقادات شدیدی از جشن برترین‌های لیگ گذشته پرداختید که بنده به راست و غلطش کاری ندارم. اما برنامه انتخاب برترین‌ها را از شبکه دو به صورت مستقیم دیده بودم.

این نامه اضافه می‌کند: واقعا چرا حضرتعالی زیباترین جلوه‌های این جشن که تقدیم جایزه باشگاه برتر توسط نفت تهران به شهدای ورزشکار زمین فوتبال چوار ایلام بود و سخنان محمدرضا ساکت مشاور سازمان لیگ درباره شهدای چوار را نادیده گرفتید. مشاهده پخش مستقیم حرکت ارزشی آقایان قنبرزاده و ساکت از شبکه دوم اشک شوق را بر چشم من جاری کرد و متاسفانه برنامه دیشب حضرتعالی غمی سنگین را بر دلم گذاشت.

این نامه ادامه می‌دهد: ما از شما انتظار داریم که شهدای ورزشکار این واقعه تاریخی را از مظلومیت و گمنامی خارج کنید نه اینکه حرکت‌های ارزشی در احترام به شهدا را نشان ندهید.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 443625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =