نسخه خطی دیده نشده از ترجمه فرمان امام علی(ع) به مالک اشتر با خط قوام السلطنه /عکس

بسیاری احمد قوام ملقب به قوام‌السلطنه را به سیاستمدار بودنش و البته نقش پررنگ او در حادثه تلخ کشتار مردم در 30 تیر 1331 می‌شناسند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این سیاستمدار ایرانی که در پایان دوران قاجار و روزگار پهلوی، پنج بار نخست وزیر ایران شد،خطی خوش داشت و این خط خوش باب ورود او به سیاست شد.

قوام فرزند میرزا ابراهیم معتمد السلطنه از رجال دوره ناصری و جدش قوام الدوله وزیر دفتر استیفا بود. معتمدالسلطنه شمه‌ای از تحصیلات او و نمونه‌ای از خط او را نزد ناصرالدین شاه برده و برای فرزند خود تقاضای شغل و لقب نمود. شاه وقتی از حسن خط و شیوه نگارش این جوان واقف شد، او را جزء پیشخدمتان مخصوص قرار داده و ملقب به عنوان دبیر حضور کرده و مراتب ترقی وی آغاز شد .

وی در شکسته نستعلیق استاد بوده و نستعلیق را نیز زیبا می نوشته و آثاری گران‌بها از وی بر جا مانده که از جمله مشهورترین آنها فرمان مشروطیت، مرقع مناجات حضرت علی (ع) در کاخ گلستان، صد کلمه، یک مرقع در مدح مظفرالدین شاه و بوستان سعدی به شکسته نستعلیق است.

یکی از نسخ خطی برجای مانده از قوام، عهدنامه حضرت علی ابن ابیطالب(ع) به مالک اشتر نخعی در باب فرمانروایی مصر است که قوام ترجمه آن را در دوازده سالگی کتابت کرده است و در شهریور سال ۱۳۱۸ شمسی بر آن حاشیه نوشته و خطوط زرین که به عربی و رقاع است را متعلق به سید محمد متخلص به بقاء و ملقب به شرف المعالی استاد مسلم نسخ در زمان خویش دانسته که آثار وی را مرحوم بیانی در احوال و آثار خوشنویسان (ج۲ص۱۱۴۳) آورده است.

این نسخه خطی در ۳۰برگ،۹سطر، اندازه سطور: ۷۵×۱۳۰، با شماره ۵-۱۹۵۳۵ در کتابخانه ملی ایران ثبت و در مخزن کتاب‌های خطی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نگهداری می‌شود.

اثر خوشنویسی قوام السلطنه

اثر خوشنویسی قوام السلطنه

اثر خوشنویسی قوام السلطنه

اثر خوشنویسی قوام السلطنه

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 443613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =