شهردار قزوین در وین: شهرهای اسلامی منطبق با شاخص‌های شکوفایی شهر است

مسعود نصرتی، رئیس مجمع جهانی شهرهای اسلامی و شهردار قزوین در سخنرانی خود در اجلاس جهانی شهرداران گفت: با نگاه به گذشته، حال و آینده هر شهری باید شکوفایی آن شهر (CPI) را به تحقق رساند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان قزوین به نقل از  اداره روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری قزوین؛ نصرتی در اجلاس جهانی شهرداران با محوریت شاخص‌های شکوفایی شهری که با حضور شهرداران شهرهای اسلامی در مقر سازمان ملل متحد در وین برگزار شد، با اشاره به معرفی مجمع جهانی شهرهای اسلامی و انطباق برنامه‌های مجمع با شاخص‌های شکوفایی شهر(CPI) افزود: مجمع جهانی شهرهای اسلامی در سپتامبر 2013 اولین برنامه خود را برگزار کرد و سه گروه از دانشمندان علوم دینی، دانشمندان علوم شهری و مدیران شهری در کنار هم قرار گرفتند.
نصرتی بیان کرد: قرار گرفتن این سه گروه برای اولین بار اتفاق افتاد چراکه برای ساختن یک شهر، بهره‌گیری از آموزه‌های دینی،تخصص و تجربه مدیران و مجریان شهر و مهندسی در کنار هم ضروری است.
رئیس مجمع جهانی شهرهای اسلامی بیان کرد: برنامه‌های متعددی در این راستا در کشورهای مختلف برگزار شد و این سومین اجلاس است که با مشارکت شهرها و در مقر سازمان ملل در شهرهای وین و نیویورک برگزار می‌شود.
شهردار قزوین اظهار کرد: شهر اسلامی از نگاه اسلامی بسیار منطبق با شاخص‌های شکوفایی شهر(CPI) است.
وی ادامه داد: اگر در فاکتورهای زندگی به کیفیت، پیشرفت‌های فراساختاری، عدالت و مشارکت اجتماعی، ثبات زیست محیطی و موسسات دولتی و توانایی دولت در شهرها پرداخته می‌شود، همین فاکتورها در توسعه پایدار عدل،قسط، وحدت، آزادی، اعتماد، احترام به یکدیگر، هویت،کرامت،ایمنی و امنیت، رعایت حقوق همسایگی،مشارکت عمومی،تعادل و ... با کیفیت بسیار بالا در آموزه‌های دین اسلام وجود دارد و بر این اساس یک حرکت مشترک بین مجمع و CPI شکل گرفته که به این مسایل پرداخته می‌شود.
نصرتی گفت: توسعه پایدار شهرهای اسلامی باید با این نگاه صورت گیرد که میزان حق بهره برداری از شهرهای فعلی با حفظ حقوق شهر برای آینده باشد چراکه شهر اماتنی است به دست شهروندان امروز و باید بدانیم به گذشته چگونه نگاه کنیم که در رویای آن متوقف نشویم و همچنین با حساسیت به گذشته و دغدغه آینده، نباید حق بهره‌برداری برای شهروندان حال از بین برود.
وی با تاکید بر اینکه شهرها باید تاریخ، هویت و اصالت خود را حفظ کنند، گفت: تدبیر شکوفایی شهری هم در گذشته، هم در حال و هم در آینده است.
این مقام مسئول بیان کرد: مجمع جهانی شهرهای اسلامی با مشارکت و به تفکیک هر شهر، برنامه چشم‌اندازی را در نظر می‌گیرد ولی با یک نگاه و هدف واحد حرکت می‌کند که شهر با شهروند معنا دارد و پرداختن به ساختار و محتوا و کالبد باید همزمان در این برنامه ها لحاظ شود.
نصرتی اضافه کرد: تهیه اطلس برای شهرهای اسلامی با تصویب سازمان ملل متحد یکی از برنامه‌های این مجمع بود که در اجلاس گذشته به تصویب رسیده است.
بررسی دیدگاههای اسلامی در حوزه‌های مدیریت شهری در اجلاس
گفتنی است؛ در اجلاس جهانی شهرداران با محوریت شاخص های شکوفایی شهری که با حضور شهرداران شهرهای اسلامی در مقر سازمان ملل در وین آغاز بکار کرده است ,دیدگاههای اسلامی در حوزه‌های مدیریت شهری از جمله معماری اسلامی، مسائل اجتماعی و محیط زیست گفت وگو شد.
شاخص های نظارت شهری، توسعه زیرساختاری، کیفیت زندگی، عدالت اجتماعی و پایداری زیستی از محورهای این اجلاس دو روزه اعلام شده است.
گفتنی است؛ ابتکار عمل شکوفایی شهری(CPI) رویکرد نوآورانه‌ای به سنجش‌های شهری است که توسط سازمان اسکان بشر ملل متحدHABITAT ایجاد شده است، این طرح متشکل از یک شاخص به همراه ماتریس ادراکی به نام چرخ شکوفایی است. این سنجشگرها برای حمایت از شهرهای در حال توسعه برای ایجاد داده‌های مبنائی از تعدادی شاخص طراحی شده‌اند که جمعا در ارزیابی وضعیت شکوفایی در شهر مورد بررسی کمک کنند. CPI، شکوفایی را از شش جنبه بهره‌وری، زیرساخت ها، کیفیت زندگی، عدالت و شمول اجتماعی، پایداری زیستی و حکومت و قانون اندازگیری می‌کند.
گفتنی است؛ در حاشیه این اجلاس نمایشگاهی از سوی شهرداری قزوین در راستای معرفی شهر قزوین برگزار شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 443594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =