آیا  سرانجام استاندار اصولگرای قزوین تغییر می کند؟

سخنگوی وزارت کشور از تغییر ۳۲ فرماندار باقی مانده از دولت سابق در آینده نزدیک خبر داده و گفته است که «معاون سیاسی وزیر دستور دادند هرچه سریعتر عملکرد این تعداد فرمانداران باقی مانده نیز ارزیابی شود تا کسانی که سیاست‌های دولت را قبول ندارند یا در مدتی که بودند در راستای سیاست‌های دولت حرکتی نکرده‌اند، جابه‌جا شوند.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان قزوین به نقل از پایگاه خبری پیام خرداد آمار ارائه شده از سوی حسینعلی امیری نشان می دهد، در حالی که بیش از ۹۰ درصد فرمانداران شهرستان های کشور تغییر کرده و یا جابجا شده اند، از شش شهرستان قزوین تنها فرماندار سه شهرستان تغییر کرده است و فرماندارانی جایگزین شده اند که یکی از آنها اصلاح طلب، دیگری اعتدالگرا و یکی نیز از اصولگرایانی است که در دولت سابق هم فرماندار بوده و تنها با طی نمودن مسیری چند هزار کیلومتری از سیستان بلوچستان به قزوین و آن هم تاکستان آمده است. در شهرستان های آوج، البرز و آبیک نیز همچنان سکان به دست فرمانداران دولت احمدی نژاد است و آنها با وجود گذشت نزدیک به یکسال و نیم از دوران استانداری مرتضی روزبه در دولت تدبیر و امید از جای خود تکان نخورده اند و به غیر از فرمانداری آوج، تحرکی نیز از سوی استاندار برای تغییر آنها دیده نمی شود. تعلل در تصمیم گیری درباره انتصابات استانداری از مرتضی روزبه در این مدت بارها مشاهده شده است. به گونه ای که سال پیش برای فرمانداری آوج رضا عسگری مطرح شد که پس از مدتی با مخالفت مرتضی روزبه روبرو شد تا وضعیت فرمانداری آوج نامشخص بماند. پس از آن نیز مرتضی روزبه گزینه های دیگری را برای این شهرستان معرفی کرد که از میان آنها، وزیر کشور حکم سلیمانی را به استاندار ابلاغ کرد، اما ظاهرا این گزینه نیز با وجود اینکه از سوی خود روزبه به وزارت کشور معرفی شده بود، گزینه مورد نظر استاندار نبوده است؛ چرا که با گذشت نزدیک به یک ماه از ابلاغ این حکم از سوی وزیر کشور خبری از برگزاری مراسم تودیع و معارفه فرماندار جدید آوج نیست. به ظاهر استاندار برای دو شهرستان البرز و آبیک نیز برنامه ای ندارد و به احتمال زیاد آنها تا زمانی که مرتضی روزبه استاندار قزوین باشد، به کار خود ادامه خواهند داد.

خواسته هایی که برآورده نشد
اما پیش از این، در روزهایی که مرتضی روزبه در پی جلب حمایت گروه های مختلف برای گرفتن سکان استانداری قزوین بود، در دیدار با اصلاح طلبان وعده ای داده بود که با آنچه امروز اتفاق افتاده، مطابقت ندارد. انطور که محمد علیخانی به روزنامه ولایت گفته بود روزبه در دیدار با اصلاح طلبان قول براورده کردن۸۰ درصدی خواسته‌های اصلاح‌طلبان و حامیان دولت در استان را داده بود که بخش مهمی از خواسته‌ها نیز همان انتصاب مدیران شایسته و همسو با شعارهای دولت بوده است.
اما حال که مرتضی روزبه در حال ورود به دو سالگی دوران مدیریتش در استانداری قزوین است، این وعده نه در خصوص تمامی مدیران دولتی در استان که در مورد تغییر فرمانداران باقی مانده از دولت سابق هم براورده نشده است. این اتفاق درحالی است که تا انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نزدیک به ۷ ماه باقی مانده است و دولت برای برگزاری آرام و کم حاشیه نیاز به فرمانداران همسو دارد. همین موضوع باعث شده که عملکرد روزبه در عرصه سیاسی به شدت از سوی اصلاح طلبان مورد انتقاد قرار گیرد و اصولگرایان که از ابقای فرمانداران راضی اند صف به صف به جمع حامیان روزبه بپیوندند. تا جایی که تند ترین منتقدان دولت روحانی نیز در استان در حمایت از روزبه چیزی کم نمی گذارند و حتی سال گذشته یکی از نمایندگان دلواپس که نام او همواره زیر پای استیضاح و سوال از وزرای دولت تدبیر و امید دیده می شود، اصلاح طلبان را به براندازی استاندار متهم کرد و پشت روزبه ایستاد. همین یکماه پیش نیز نماینده اصولگرای تاکستان گفته بود که تمامی مسئولان استان آن از جمله نماینده ولی فقیه، ‌نمایندگان مجلس و استاندار با یکدیگر هماهنگ هستند و امیدواریم که این هماهنگی همچنان ادامه داشته باشد. او شایعات تغییر استاندار قزوین را رد کرده بود و عنوان کرده بود که استاندار قزوین با قدرت کار خود را دنبال می‌کند. رجب رحمانی که یکماه پیش از این اظهارنظر، زیر طرح سه فوریتی علیه دولت را امضا کرده بود که تعدادی از نمایندگان تندرو برای توقف مذاکرات هسته ای به دنبال طرح آن در مجلس بودند.
شایعه تغییر مدیریت عالی استان
اما مرتضی روزبه تا به کی می تواند با این فرمان به جلو حرکت کند؟ پاسخ به این سوال را می توان تا چند ماه دیگر از وزارت کشور گرفت. برخی اخبار از برنامه دولت برای تغییر تعدادی از استانداران حکایت دارد که نتوانسته اند خواسته های دولت را برآورده و سیاست های رئیس جمهور را اجرایی کنند. تعدادی از رسانه های نزدیک به دولت به نقل از منابع خود در وزارت کشور از تغییر استاندار پنج استان خبر داده اند. سیاسیون استان قزوین و حامیان دولت می گویند که یکی از این پنج استاندار، مرتضی روزبه است و به احتمال زیاد وی در آینده نزدیک باید با استانداری قزوین خداحافظی کند. اظهارات رسمی معاونین وزیر کشور و مقامات ارشد دولتی نیز حکایت از این واقعیت دارد که امکان تغییر استانداران یا فرمانداران برخی استان ها وجود دارد. همان طور که قائم مقام وزیر کشور از بررسی های این وزارت خانه از عملکرد فرمانداران تا مهرماه خبر داده بود و تغییر برخی از انها را منتفی ندانسته بود. نگاه به عملکرد دولت در این حوزه دو سال گذشته نیز این موضوع را تایید می کند. جایی که استاندار استان البرز تنها پس از مدتی کوتاه به دلیل عدم اجرای سیاست های دولت و انتصابات ناموزون اش از کار برکنار شد و استانداری اصلاح طلب جای او را گرفت. یا شاید استانداری فارس را هم بتوان مثال زد که استاندار آن اگرچه به بهانه حضور در انتخابات مجلس استعفا داد؛ اما به نظر در واقعیت ، برخی مسائل پیش آمده در استان فارس، از جمله حمله به علی مطهری در شیراز و همچنین به کارگیری نیروهای وابسته به جریان تندرو -که دل در گرو رئیس دولت سابق داشتند - در پست های مهم باعث شد تا او مجبور به استعفا شود. شاید اگر استعفا نمی داد، گزینه دیگر برکناری بود که او در میان این دو ، استعفا را ترجیح داد. با این حال، بسیاری از سیاسیون، تغییر و تحول مدیریتی در استان قزوین را با سفر رئیس جمهور به استان گره زده اند. جایی که دو احتمال می رود؛ یا اینکه استان قزوین و مجموعه مدیریت آن تا به امروز عملکرد مطلوبی نداشته و با ارزیابی که وزارت کشور انجام می دهد تا پیش از سفر رئیس جمهور تغییر و تحولاتی در قزوین صورت می گیرد و یا اینکه این بررسی ها در سفر رئیس جمهور و هیات دولت به قزوین انجام می شود و ماندن یا نماندن روزبه به گزارش مشاوران و مدیران ارشد دولت از این سفر گره می خورد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 443583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =