تحلیل فوتبالی یک نماینده در مواجهه با تحلیل فوتبالی رئیس جمهور/ 3-3 شدیم اما صعود کردیم

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پاسخ تحلیل فوتبالی رئیس جمهور را با تحلیل فوتبالی دیگری داد.

عباسعلی منصوری آرانی، نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در خانه ملت که به تازگی مهمان کافه خبر بود با اشاره به تشبیه مذاکرات هسته ای از سوی رئیس جمهور به مسابقه فوتبال که در آن گفته بود: حتی در یک مسابقه و بازی فوتبال وقتی می‌گوییم برنده یا موفق شدیم، معنایش این است که سه گل زده و دو گل خورده‌ایم، حالا عده‌ای بگویند که می‌شد از فلان فرصت هم استفاده کرد و گل‌های بیشتری زد. باید دید که در مقابل چه تیمی بازی کرده‌ایم و الا اگر در کنار گود نشسته و تماشاچی باشیم، می‌توانیم درخواست‌های بیشتری هم مطرح کنیم. تحلیل فوتبالی دیگری ارائه داد.

وی در بخشی از گفتگو با خبرآنلاین می گوید: به قول آقای روحانی اگر روند مذاکرات را به یک بازی فوتبال تشبیه کنیم، این بازی از دقیقه یک شروع می شود و تا وقت اضافه ادامه دارد. یعنی از زمانی که داور سوت آغاز بازی را می زند تا زمانی که سوت پایان را می زند، همه این بازی باید تحلیل شود. همه این بازی در 19 یا 20 ماه گذشته اتفاق نیفتاده بلکه همه این بازی در 12 سال گذشته انجام شده است. به طوری که در دوره جدید، هم مربی، هم کاپیتان و هم بازیکن تعویض شده و تیم در مختصات مختلف، عملکردهای مختلفی داشته است. نهايتا شرایط کشور، شرایط منطقه و شرایط جهانی منجر به این شد که این این توافق انجام شود.

به گفته وي، آنچه که ما الان تحت عنوان یک توافقنامه یا برنامه جامع اقدام مشترک در دست داریم، حاصل آن عقبه است. یعنی ممکن است در این رابطه سئوالات مختلفی مطرح شود. به عنوان مثال اینکه اگر قطعنامه های سازمان ملل علیه ما صادر نشده بود، آیا ما همین وضعیت را داشتیم و باز هم مذاکره می کردیم؟ پاسخ این است که اگر آن ها صادر نشده بود که بحث تحریم نیز مطرح نمی شد و لزومی نداشت که ما برای رفع تحریم امتیازاتی بدهیم و امتیازاتی بگیریم. به عبارتی باید روی این ها کار کنیم و حرف بزنیم. چون اگر شما بخواهید صرفا درباره 5 دقیقه آخر بازی صحبت کنید، اگر توپ به اوت هم برود، می گویند توپ چرا اوت شد؟ و یک کرنر هم که از دست بدهید، می گویند چرا کرنر از دست دادید؟ ولیکن وقتی کل بازی را تحلیل می کنیم، به تحلیل واقعی نزدیکتریم. اگر در مواقعی گل خورده ایم، باید دید شرایطمان چگونه بوده است و برای جبران آن گل خورده تلاش هایی کرده و گل‌هایی را زده ایم.

عضو کميسيون امنيت ملي افزود: آقای روحانی می گوید ما در مذاکرات توافق وین، بازی را 3 بر 2 بردیم. من با آقای روحانی هم نظر نيستم و می خواهم بگویم که اصلا 3 بر 3 شده ایم! اما در بعضی بازی ها شما 3-3 هم که بشوید برنده هستید. به خاطر اینکه خیلی وقت ها تیم شما با یک امتیاز هم به مرحله بعد صعود می کند. من می گویم که در بدترین شرایط ممکن  3-3 شدیم. اما این 3-3 یک امتیاز حساس به ما داد که این امتیاز ما را به مرحله بعدی رسانده است. در مرحله بعدی، شکل و نوع بازی عوض می شود.

وي با بيان اينکه آنها هم در این مذاکرات موفق شدند، ادامه داد: خیلی وقت ها دو تیم که با هم بازی می کنند با گرفتن یک امتیاز به هدفشان می رسند و بازی همان برد- برد می شود. با اینکه بازی مساوی است اما باز هم برد- برد است. شرایط ما با غرب همین شد. یعنی 3-3 شدیم ولی هر دو بردیم. هم ما صعود کردیم هم آن ها جایگاه خود را مستحکم کردند.

منصوري آراني خاطر نشان کرد: صحبت این است که وقتی ما می گوییم 3-3 شده ایم. یعنی 3 گل خوردیم . ولی این سه گل را چه زمانی دریافت کرده ایم؟ این مهم است. آیا این 3 گل را در 5 دقیقه آخر بازی خوردیم یا 5 دقیقه اول بازی خوردیم؟ این نکات وقتی مغفول می ماند، مشکل به وجود می آید و کسانی که طرفدار مربی قبلی هستند، انتقاد می کنند که چرا مثلا در این لحظه از بازی کرنر از دست دادید؟ و یا چرا پشت محوطه جریمه خطا کردید؟ و چرا وسط زمین اخطار گرفتید؟ در حالیکه همه این اتفاقات در کل این بازی رخ داده است.

وي در پايان گفت: اگر طرف پیروز بازی را آنالیز کند، می گوید آن گل هایی که خوردیم در چه دقایقی بوده است؟ با چه بازیکن ها و مربیانی بوده است؟شرایط بازی چگونه بوده است؟ من نمی خواهم تیم قبلی را مقصر قلمداد کنم، چون خیلی شرایط حاکم می شود که آن اتفاق می افتد. بنابراین ما باید برگردیم و همه این اتفاقات را یکبار مرور کنیم تا به شرایط فعلی برسیم.

شرح کامل گفت و گوي وي را اينجا بخوانيد.

27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 443539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =