مدیرعامل استقلال با حضور در خبرگزاری تسنیم از ناگفته‌های دوران مسئولیتش در این باشگاه گفت و تاکید کرد که از پرویز مظلومی همانند امیر قلعه‌نویی حمایت خواهد کرد.

تسنیم نوشت:بهرام افشارزاده هیچ وقت تصور نمی‌کرد که مدیرعاملی استقلال این همه برای او گرفتاری ایجاد کند. مدیر باسابقه‌ای که سال‌ها مسئولیت‌های مختلف از دبیرکلی کمیته ملی المپیک تا ریاست فدراسیون وزنه‌برداری را برعهده داشته اما شاید به جرات بتوان گفت که مدیرعاملی استقلال چالشی‌ترین دوران مدیریت او بوده است. 

منصور پورحیدری در گفت‌وگو با تسنیم اعلام کرده بود برای سرمربیگری استقلال ابتدا با حسین فرکی صحبت کرده بود. چه اتفاقی افتاد که فرکی سرمربی استقلال نشد؟
با فرکی آنچنان که من با علیرضا منصوریان صحبت کردم، حرف نزدیم و در حد یک تلفن بود. به فرکی خیلی اعتقاد دارم و او مربی فنی و با اخلاقی است ولی این طور نبود که اول با او وارد مذاکره شویم و او بخواهد به ما «نه» بگوید. من حتی با مدیرعامل سپاهان صحبت نکردم چون می‌دانستم پاسخ او به من «نه» خواهد بود.
گزینه نخست‌ کدام مربی بود؟
گزینه اول ما منصوریان بود ولی می‌دانستم باشگاه نفت‌ تهران به راحتی اجازه جدایی او را نمی‌دهد. بعد از منصوریان، دنبال مربی کروات (استیماچ) رفتیم ولی پس از بررسی شرایط، نتیجه گرفتیم مربی‌ بیاوریم که نسبت به تیم آگاهی داشته باشد.
 با استیماچ به دلیل مسائل مالی قرارداد نبستید؟
اصلا مسئله مالی مطرح نبود، بحث زمان بود که زمان کمی در اختیار داشتیم. او به ایران آمد ولی صحبت از همسرش و کمک‌هایش کرد و دیدیم زمان کمی داریم و نمی‌توانیم با او کار کنیم. به همین دلیل تصمیم گرفته شد مربی ایرانی انتخاب کنیم. مظلومی پیش از این در استقلال مربی بوده و گفتیم که نسبت به دیگران ارجحیت دارد. پرویز مظلومی به همراه علی نظری جویباری و علی امیری در نقل‌وانتقالات خوب کار کردند.
زمانی که دنبال منصوریان بودید، انتقاداتی به شما شد که منصوریان مربی جوانی است و نباید سرمربی استقلال شود.
متاسفانه همه در ایران کارشناس هستند و در همه رشته‌ها بخصوص فوتبال اظهارنظر و کارشناسی می‌کنند. فوتبال بیشتر از رشته‌های دیگر دیده می‌شود و کمتر کسی است که مربی تیم کاراته را بشناسد. مردم فوتبال و بازیکنان را می‌شناسند و همه رسانه‌ها توجه بیشتری به فوتبال دارند.

سال گذشته با وجود نتایجی که امیرقلعه‌نویی با استقلال گرفت، نشان دادید که پای مربی می‌ایستید. برای پرویز مظلومی هم اینگونه خواهد بود؟
هیچ فرقی ندارد و یک مربی نمی‌آید که بد کار کند. در مورد ناکامی قلعه‌نویی باید عوامل‌ مختلفی را کنار هم قرار دهیم و بررسی شود که چه چیزی باعث شد تیم نتیجه نگیرد. نمی‌خواهم در مورد قلعه‌نویی به گذشته بازگردم. برای مظلومی هم شرایط به همین شکل خواهد بود. مربیان خوبی را به او پیشنهاد کردیم که اکنون در کنارش حضور دارند و برخی مربیان را نیز او پیشنهاد کرد.
مطمئن باشید همانند قلعه‌نویی از مظلومی حمایت خواهیم کرد. به اعتقاد من، اگر سرمربی از همه نیروها و مربیان کمک بگیرد، تیم شکل خواهد گرفت. چند نوبت که در تمرینات حضور یافتم، هارمونی خوبی دیدم و تمرین نظم خاصی داشت.
در حالی سراغ پرویز مظلومی رفتید که مربیان جوان دیگری هم بودند. چرا سراغ آنها نرفتید؟
منظورتان چه کسی است؟
 مربیانی چون مهدی پاشازاده، جواد زرینچه، مجید نامجو مطلق و ...
از مربیان جوان برنامه گرفتیم اما هر کدام بنا به دلایلی گزینه نهایی نبودند.
مظلومی چندمین گزینه شما بود؟
سومین گزینه. نخستین گزینه علیرضا منصوریان و دومی هم استیماچ بود.
فکر می‌کنید چرا قلعه‌نویی سال گذشته در استقلال موفق نبود؟
مسائل مختلفی چون بازیکنان، مشکلات مالی، همکاران سرمربی و بدنسازی دخیل بود. عواملی بود که قلعه‌نویی باید وقت می‌گذاشت و آنها را بررسی می‌کرد. بحث مربی دروازه‌بان‌ها، مربی بدنساز و ... مسائلی بود که در آنها با مشکل روبه‌رو شده بودیم. هر چند روی کاغذ تیم خوبی داشتیم. بحث دیگر بازیکنانی بودند که در تیم ملی حضور داشتند و در چند نوبت مصدوم شدند. آهن هم که باشی نیاز به روغن‌کاری و رگلاژ داری!
قلعه‌نویی از بازیکنان ملی‌پوش انتقاد می‌کرد که در تیم ملی کیفیت بهتری نسبت به استقلال دارند. نظر شما چیست؟
خود شما قضاوت کنید که آندرانیک تیموریان و خسرو حیدری در تیم ملی چطور بازی می‌‌کردند و در استقلال چه عملکردی داشتند. احساسم این بود که عِرقی که به تیم ملی داشتند، به باشگاه کمتر بود. با این حال با توجه به سابقه‌ای که دارم نظرم این است که هیچ ورزشکاری دوست ندارد کم‌فروشی کند اما عواملی چون عدم آرامش روانی باعث می‌شود بازیکن خسته شود. برخی مواقع شرایطی پیش می‌آید که مغز بازیکن کار نمی‌کند و کنترل کامل ندارد.
منظورتان صحبت‌های هاشم بیک‌زاده است که گفته بود در تیم ملی آرامش داریم اما در استقلال نه؟
چه کسی باید آرامش را ایجاد کند؟ سرمربی، بازیکن یا سرپرست باید در تیم آرامش ایجاد کنند. می‌خواهم برای نخستین بار مسئله‌ای را عنوان کنم.
بفرمایید.
بین دو نیمه، مربیان باید نقاط ضعف را به بازیکنان بگویند یا پیش از بازی‌ها، نقاط ضعف و قوت حریفان توسط آنالیزورها، آنالیز شود. چند وقت به من گفتند قبل از بازی با نفت، صحبت‌هایی که قلعه‌نویی در رختکن مورد نقاط قوت و ضعف نفت کرده بود، به دست منصوریان رسیده بود. این یک نوع بی‌اخلاقی است.
پیدا کردید که چه کسی این کار را کرده بود؟
نه، پیدا نکردیم و برای نخستین بار است که این موضوع را می‌گویم. دو هفته پیش، جلسه‌ای با حمیدرضا گرشاسبی داشتیم که می‌گفت همان صحبت‌هایی که قلعه‌نویی در مورد نقاط قوت حریف می‌کرد و به عنوان مثال می‌گفت از کدام نقطه نباید گل بخورید، مستقیم به دست نفتی‌ها رسیده بود. متاسفانه الان همه چیز پول شده، در صورتی که قدیم‌ این گونه نبود. پول تا یک جایی می‌تواند کارگشا باشد.

با قلعه‌نویی هنوز ارتباط دارید؟
بی‌ارتباط نیستیم ولی آنقدر مشغله داریم که به کارهای خودمان نمی‌رسیم.
چرا در مقطعی با هم حرف نمی‌زدید و از طریق افراد دیگر به هم پیغام می‌دادید؟
نه این طور نیست.
یعنی قبول ندارید که ارتباط‌تان سرد شده بود؟
چرا با هم سرد بودیم. پس از بازی با ذوب‌آهن اصفهان که منجر به حذف ما از جام حذفی شد، صحبتی با قلعه‌نویی نکردم و به تهران بازگشتم. درست است که در اصفهان مدت‌ها کار کرده بودم ولی می‌دانستم استقلال هواداران زیادی دارد و همه از این شکست ناراحت هستند. به همین خاطر بدون اینکه حرفی بزنم به تهران بازگشتم.
گفته می‌شد از برخی رفتارهای او عصبانی بودید.
از عملکردش راضی نبودم ولی من با قلعه‌نویی حشر و نشر نداشتم که بخواهم او را کنترل کنم.
صحت دارد که قلعه‌نویی به شما گفته بود به استقلال نیایید؟
زمانی که بحث حضورم در هیئت مدیره استقلال مطرح شد، با قلعه‌نویی مشورت کردم و او گفت با توجه به شرایطی که وجود دارد، اصلا نیایم. پس از آن با علی فتح‌الله‌زاده و سپس با عباسی وزیر سابق وزارت ورزش صحبت کردم. به یک‌باره دیدم که در رسانه‌ها عنوان شده من عضو هیئت مدیره شدم که آن را تکذیب کردم. عباسی پس از این موضوع گفت که آیا بین کمیته المپیک و وزارت اختلافی پیش آمده که من گفتم چنین چیزی صحت ندارد. پس از آن عباسی حکم داد که عضو هیئت مدیره استقلال شوم. زمانی که وارد هیئت مدیره شدم، متوجه شدم آنجا جای من نیست. قلعه‌نویی هم گفته بود ورود نکنم اما زمانی که بحث مدیرعاملی من مطرح شد، استقبال کرد و تاکید داشت که به استقلال بیایم.
این اتفاق باعث شده بود در مقطعی قلعه‌نویی از شما دلگیر باشد که چرا یک سال دیگر به او فرصت ندادید.
چه دلیل دارد که با او مقابله کنم؟ مگر می‌خواستم خودم را بیشتر مطرح کنم که این صحبت‌ها می‌شود؟ من چیزی جز برد و خوشحالی هواداران را نمی‌خواستم.
به فکر برکناری قلعه‌نویی در طول فصل نبودید؟
به هیچ عنوان چنین تفکری نداشتم، هر چند مقطعی این موضوع مطرح شده بود.
منظورتان از طرف هیئت مدیره و پس از شکست مقابل ذوب‌آهن در جام حذفی است؟
بله.
 پس از شکست 4 بر یک استقلال مقابل تراکتورسازی به فکر برکناری قلعه‌نویی نیفتادید؟
نه، در آن مقطع اگر 4 بازی آخر را پیروز می‌شدیم، قهرمان بودیم ولی این اتفاق نیفتاد.
به فکر این هم نبودید که به او فرصت دوباره بدهید؟
نه این فکر را نداشتم. پس از پایان فصل خودش هم می‌دانست که دنبال مربی دیگری خواهیم رفت.

در مورد تقابل استقلال با ملوان و قلعه‌نویی در روز جمعه چه نظری دارید؟
این بازی حساس است. بهتر است تیم‌ها احساسی بازی نکنند. دو مربی هم نقش اساسی در این کار دارند. مربیان باید رعایت هم را بکنند و برد و باخت، آخرین نتیجه آنها نخواهد بود. آدم بزرگ کارهای بزرگ می‌کنند و بهتر است مربیان استقلال و ملوان نیز کارهای بزرگی انجام دهند.
فکر می‌‌کنید مهدی رحمتی به سمت قلعه‌نویی برود؟
احساسم این است که رحمتی بازیکن چند سال پیش نیست و قول داده همه چیز را فراموش کند و سمت قلعه‌‌نویی برود.
گفته می‌شود رحمتی تاثیری زیادی در نقل‌وانتقالات داشته است.
در چه موضوعاتی تاثیر داشته است؟
رفتن رضا عنایتی، امیرحسین صادقی و محسن فروزان.
رفتن این بازیکنان اصلا ارتباطی به رحمتی نداشت. رحمتی خودش گفت که این بازیکنان بمانند، ضمن اینکه کار فروزان خوب نبود که با رحمتی دست نداد. درست است که کی‌روش از رحمتی استفاده نمی‌‌کند اما او دروازه‌بان بزرگی است و یک قدم جلوتر از همه.
پس از اینکه به عنوان مدیرکل حوزه وزارتی وزارت ورزش و جوانان انتخاب شدید، بحث رفتن‌تان از استقلال مطرح شد. به عنوان مدیرعامل ادامه می‌دهید یا نه؟
با توجه به موقعیتی که در حال حاضر هستیم، اگر هم قرار به رفتنم باشد، خودم باید مدیرعاملی را معرفی کنم و از افرادی بهره ببریم که بتوانند کمک کنند.
در حالی پیراهن شماره 7 فرهاد مجیدی بایگانی شد که در دنیا این کار را نمی‌کنند. چرا اجازه دادید این کار را صورت بگیرد؟
خودم مخالف این مسئله هستم. اگر 10 بازیکن استثنایی داشته باشیم، مجبور هستیم همه پیراهن‌ها را بایگانی کنیم که دیگر پیراهنی نمی‌ماند که به بازیکنان بدهیم. مردم در مورد هر کسی زمانی نظر می‌دهند که پیراهن را پوشیده باشد، نه اینکه شماره 7 استقلال برای فلان بازیکن بوده و بایگانی شود. این کار به نظر من خودخواهی است.
مشکلات مالی استقلال چه زمانی حل خواهد شد؟
هیچ وقت. موضوع خصوصی‌سازی لطمات زیادی به باشگاه وارد کرد و آن طور که باید و شاید نتوانستیم بدهی‌ها را پرداخت کنیم. تنها یک میلیون و صد و بیست هزار دلار بدهی به بازیکنان خارجی داریم و باشگاه چیزی در حدود 65 میلیارد تومان بدهی دارد.
امسال چطور می‌خواهید کرار جاسم را مهار کنید؟
مایل نبودم که کرار در استقلال بماند اما با توجه به شرایطی که وجود داشت و اینکه مظلومی گفته بود این بازیکن را مهار خواهند کرد، گفتم بماند. سال گذشته از کرار لطمات زیادی خوردیم و نامه‌های زیادی به علی کفاشیان، رئیس کمیته اخلاق و .. نوشتم و می‌دانستم در 6 ماه این بازیکن تغییر نمی‌کند.
باشگاه به همه تعهداتش عمل خواهد کرد ولی پول گرفتن او در سال گذشته تفرقه ایجاد کرد. در شرایطی که سال گذشته محروم و مصدوم بود. امسال قول داده بود کمتر حاشیه ایجاد کند ولی می‌بینیم سر کوچکترین مسئله در تمرین شرکت نمی‌کند. به اعتقاد من بازیکنان خوبی داریم که بهتر از کرار هم هستند. نمونه‌اش بهنام برزای یا سجاد شهباززاده است. متاسفانه کرار حرمت نگه نمی‌دارد و وقتی بازیکنان دیگر این نوع رفتارها را ببینند روی آنها تاثیر می‌گذارد. از عمران‌زاده هم گله دارم که در مورد کرار اظهارنظر کرده بود و مشخص شد که تنبیهی که برای او در نظر گرفته شده بود، درست بود.
برخورد جدی خواهید کرد؟
بله، هر دو را به کمیته انضباطی دعوت کرده‌ایم تا پاسخگوی رفتارشان باشند.

به نظر خودتان، زمانی که در کمیته ملی المپیک حضور داشتید، معروف‌‌تر بودید یا در استقلال بیشتر به مردم معرفی شدید؟
متاسفانه در استقلال. این مسئله هم دلایل خودش را دارد. سال‌ها در کمیته ملی المپیک من را می‌شناختند ولی در استقلال بیشتر شناخته شدم. خودم راضی نیستم جایی باشم که نتوانم کار کنم می‌روم.
اهل کری‌خوانی هستید؟
اهل کری‌خوانی نیستم و در عمرم کری هم نخواندم.
در مورد مسئله حق پخش هم صحبت کنید.
این مسئله مشخص نشده که می‌خواهند چه کار کنند. IP TV (کارتی شدن پخش مسابقات) مانند هندوانه سر بسته است. مهدی تاج و محمدرضا ساکت باید صحبت کنند و ببینند که چه چیزی می‌خواهند.
از مظلومی چه انتظاری دارید؟
قول داده که حتما جزو 3 تیم اول لیگ شود و سهمیه بگیرد و دربی را ببرد. وقتی مربی کار اصولی انجام دهد، شرایط خوب پیش خواهد رفت.
مظلومی «پوبله» می‌شود؟
به این کلمات علاقه‌ای ندارم که آن را بگویم ولی مظلومی علاقه‌مند است گذشته خود را تکرار کند و امیدوارم این اتفاق بیفتد.
 اسپانسر باشگاه چه شد؟
اسپانسر باشگاه سبک‌دست است و با یک دو جا صحبت‌هایی انجام داده ولی فعلاً نتوانسته برای اسپانسری به نتیجه‌ای برسد.
چرا بحث واگذاری استقلال و پرسپولیس نتیجه نداشت؟
اگر مطالعه و زمان بیشتری را در نظر می‌گرفتند تا دو باشگاه خودشان را آماده کنند، بهتر بود. این دو باشگاه 4 بار به مزایده گذاشته شدند ولی به دلیل رد اهلیت و هر چیز دیگری باشگاه نتوانست به فروش برود و ما را از اهدافمان دور کرد. ما 2 ماه عقب بوده و در تنگنا قرار گرفته بودیم. با این حال باید وظیفه‌ای را که برعهده گرفته‌ایم، به نحو احسن انجام بدهیم و در آن ذوب شویم.

251 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 443466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    3 0
    چه راحت از خير افشاگري افشارزاده گذشتيد ، اهان حواسم نيست به نفع قلعه نويي ميشه