تغییر هرم جمعیتی، کاهش متقاضیان ورود به دوره های کاردانی و کارشناسی دانشگاه ها، تکثیر دانشگاه های خصوصی و رشد سریع دوره های پودمانی و غیر حضوری خصوصا در دهه هشتاد، باعث جدی و نفسگیر شدن رقابت دانشگاه ها برای جذب داوطلبان شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ طبق آمارها، تنها ۱۷ درصد دانشجویان در دانشگاه های دولتی درس می خوانند و البته بقیه به دانشگاه های غیردولتی که همگی هم شهریه آزاد دارند، ادامه تحصیل می دهند. توسعه دانشگاه های غیردولتی در دولت گذشته، موجب کاهش کیفیت آموزش عالی شد و اکنون بیش از ۵۰۰ هزار صندلی خالی در دانشگاه ها وجود دارد. پس طبیعی است که دانشگاه های غیردولتی تلاش کنند سهم بیشتری از ظرف محدود پشت کنکوری ها داشته باشند. هرچند که دوره های پولی دانشگاه های دولتی هم در نوع خود جالب هستند. 

اما رقابت براي جذب دانشجو که بویژه در دانشگاه های غیر دولتی و به عبارت دیگر دانشگاه های وابسته به شهریه خود را بیشتر نشان می دهد این روزها به سطح رسانه ها، خیابان ها و حتی پیامکها و شبکه های اجتماعی کشیده شده و دانشگاه های مختلف می کوشند تا در مهلت انتخاب رشته و تا پیش از آغاز سال تحصیلی دانشجویان بیشتری را جذب کنند. اتفاقی که تا کمتر از یک دهه پیش به افسانه ها شبیه بود. بدون آزمون بودن بیشتر این رشته ها و عدم نیاز به کسب امتیاز در کنکور سراسری عنصر مشترک بسیاری از این تبلیغات است.

دانشگاه های غیر انتفاعی و علمی کاربردی در میدان تبلیغات گوی سبقت را از سایر رقبا ربوده اند و با بیلبوردهای مختلف، با بیان رشته ها و دوره ها سعی در رهايي از خطر ورشكستگي و جذب دانشجو دارند.

یکی دیگر از راه های تبلیغاتی این دانشگاه ها پیامک های پرشمار و معمولا با عنوان «ورود بدون کنکور به دانشگاه» است که این روزها بویژه به صورت محلی برای ساکنان شهر های همجوار این دانشگاه ها ارسال می شود.

دانشگاه پیام نور هم با وجود غيرحضوري بودن، با بيلبوردهاي بزرگ و ارسال پيامك و حتي تسهيل جذب دانشجو توسط موسسات بيروني سعی می کند، پشت کنکوری ها را مجذوب کند. 

دانشگاه آزاد هم از اين قافله عقب نمانده است و با انتخاب شعار بزرگ ترين دانشگاه حضوري جهان، برای پشت کنکوری ها، خودنمایی می کند.

حال باید منتظر بود و دید که آیا این فضای رقابتی بين دانشگاه هاي غير دولتي در نهايت منجر به رقابت در ارائه آموزش عالی با کیفیت تر نیز خواهد شد یا خیر؟؟

۴۷۴۷

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    باز هم دم دانشگاه آزاد گرم بقيه كه طبل تو خالين
    • بی نام IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
      3 4
      از کی تا حالا شریف و صنعتی تو خالیبه ازاد توووو پررر
    • بی نام IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
      0 0
      واقعا هم
    • بی نام A1 ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
      1 0
      بابا جان شریف دولتیه. بودجه نفتی داره ملتفتید که دولت نه بنگاه دار خوبیه نه دانشگاه دار خوب باز به لطف همینا سد پر استرس کنکور که نون دونی یه عده شده بود شکسته شده
  • علیرضا A1 ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    102 4
    چرا غیر انتفاعی و پیام نور تعداد استاداشون رو تو تبلیغات نمی گن؟دختر من تو پیام نور لیسانس میکروبشناسی می خونه . سلولی ملکولی. نصف واحداشون رو یه استاد به تنهایی میگه. اعتراض کردیم دراومد گفت نا اصلا لزومی به تشکیل کلاس نداریم
  • محمد A1 ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    88 1
    اس ام اس دادن به من ورود به دانشگاه سراسری بدون آزمون بعد آدرس یه غیر انتفاعی رو دادند نزدیک خونمون تو شیخ بهایی یه آپارتمانه من :/ دانشگاه سراسری:/ کنکور:/
  • دانشجوی آزاد A1 ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    76 7
    حالا واقعا دانشگاه آزاد بزرگترین دانشگاه جهانه؟؟ یا سرکاریه؟
    • بی نام DE ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
      3 0
      من سرچ كردم مثل اينكه دو تا دانشگاه اول از هند و تركيه غيرحضورين و اولين و بزرگترين دانشگاه حضوري دانشگاه ازاده
    • دانشگاه آزادی A1 ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
      4 3
      بله البته بزرگترین دانشگاه از نظر تعداد فارغ التحصیل کم سواد و بیکار
    • رضا A1 ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
      7 2
      دانشگاه آزاد به عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان می باشد و دارای بزرگترین کارگاه ، آزمایشگاه و کتابخانه های مدرن می باشد
  • ضیایی A1 ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    2 0
    سومین دانشگاه بزرگ جهانه ولی دو تای اول حضوری نیستند مثل پیام نور خودمون هستند تو تبلیغشون درست نوشتن
  • محمد رضا A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    2 3
    وضعیت کیفی و کمی دانشگاه های پیام نور و علمی کاربردی و موسسات غیرانتفاعی که خودشونو دانشگاه می نامند کاملا مشخصه به نظرم دانشگاه آزاد از همه اینا بهتره و سرآمده البته کاستی هایی وجود دارد که این موضوع در همه دانشگاه ها وجود داره. کاش دولت این دانشگاه های پیام نور و علمی کاربردی را جمع کند.
  • بی نام IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    6 1
    دانشگاه های آزاد در مقایسه با پیام نور و غیر انتفاعی از امکانات بسیار بالایی برخوردار هست .از امکانات فیزیکی و ساختمانی تا هیئت علمی و .... باید از این همه امکانات استفاده کرد
  • کارمند GB ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    2 2
    دانشگاه آزاد اندیمشک تبلیغ زده لیسانس سه ساله بدون کنکور . تبلیغات آینده :دبیرستانی ها ،راهنمایی ها بدون دیپلم ها بیایید لیسانس بگیرید فقط جان مادرتان بیایید .
  • بی نام A1 ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    2 2
    اینگونه دانشگاه ها فقط محلی برای درآمدزایی مدیران از دولت تدبیر و امید انتظار داریم این دانشگاه ها رو جمع آوری کند.
  • بی نام IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    2 0
    من که تو یه دانشگاه غیرانتفاعی به هر دری زدم تا سنوات بهم بدن که اخر ندادن و اخراج شدم
  • بی نام IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    1 0
    چيز جديدي نيست چون در تمامي شهرها مي توانيد از اينگونه تابلوها ببينيد
  • بی نام A1 ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    3 3
    دانشگاه آزاد تحصیلات عالی و تکمیلی را بی ارزش کرد.فقط براشون مهمه پول بگیرن و مدرک بدن.
  • شروین A1 ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    1 0
    حتی من شنیدم تا همین سال گذشته چند تا از دانشگاه های معتبر دولتی بدون آزمون و با پول در دوره های ارشد و دکترا پذیرش دانشجو داشتن..مثلا هزینه تحصیل در مقطع دکترا در یکی از دانشگاه های سراسری به 60 میلیون تومان می رسید..ولی برای کارشناسی کاملا وضعیت فرق میکنه ..اگر تنها 17 درصد دانشجویان در دانشگاه های دولتی درس می خونن به خاطر ظرفیت بسیار پایین دانشگاه های سراسری در پذیرش رشته هاست که مثلا برای رشته حسابداری و مدیریت صنعتی فقط 6 تا 7 نفر پذیرش دارن این وسط تکلیف دانشجویانی که رتبه عالی کسب کردن ولی به دلیل این ظرفیت پایین نمیتونن قبول بشن چیه مجبورن برن موسسه های غیرانتفاعی و یا علمی کاربردی..
  • شروین A1 ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    0 0
    حتی من شنیدم تا همین سال گذشته چند تا از دانشگاه های معتبر دولتی بدون آزمون و با پول در دوره های ارشد و دکترا پذیرش دانشجو داشتن..مثلا هزینه تحصیل در مقطع دکترا در یکی از دانشگاه های سراسری به 60 میلیون تومان می رسید..ولی برای کارشناسی کاملا وضعیت فرق میکنه ..اگر تنها 17 درصد دانشجویان در دانشگاه های دولتی درس می خونن به خاطر ظرفیت بسیار پایین دانشگاه های سراسری در پذیرش دانشجو ست که مثلا برای رشته حسابداری و مدیریت صنعتی فقط 6 تا 7 نفر پذیرش دارن این وسط تکلیف دانشجویانی که رتبه عالی کسب کردن ولی به دلیل این ظرفیت پایین نمیتونن قبول بشن چیه مجبورن برن موسسه های غیرانتفاعی و یا علمی کاربردی..
  • یه استاد A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    7 0
    با سلام تازه خبر ندارید، دانشجو اصلا انتخاب واحد نکرده و نیومده دانشگاه، دانشگاه زنگ زده بهش که بیا برات انتخاب واحد کردیم. درسشم افتضاحه یه غیر انتفاعی در شمال غرب تهران
  • بی نام RO ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    0 0
    اگه این بی انصافا شهریه رو کم کنن خوبه
  • بدون نام ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    2 1
    اين كه خيلي خوبه. در دانشگاه ها بايد فضاي رقابتي باشه تا از نظر كيفي رشد كنند
  • بی نام A1 ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    2 1
    خبر آنلاین شما هم از خیلی از اخبار عقبید اینجور تبلیغات که چند ساله در شهرها دیده میشه الان تبلیغات به دانشگاه های سراسرس معتبر رسیده. تصاویر و آگهی های اونها را منتشر کنید.
  • ع1 IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    2 2
    بزودي دانشگاه آزاد خالي از دانشجو خواهد شد
  • بی نام IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    3 0
    وقتی دانشگاه رفتن میشه خالی کردن عقده پدر و مادرها و پزدادن و اینا خوب معلومه عاقبت علم میشه این دیگه
  • محمود کلایه ـشهروند آبیک A1 ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    2 0
    تو آبیک ما فقط سه تا دانشگاه غیر انتفاعیه . خودشون هم با هم دعوا و رقابت دارند کلا مگه آبیک چقدر جمعیت داره. استاداشونم همش یا مال سراسری اند یا آزاد. خودشون استاد ندارن ما رم کچل کردن بسکی اس ام اس دادند