انتخاب نوشت:


باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل روز سه شنبه یک دوئل سیاسی در سخنانشان خطاب به جامعه یهودی آمریکا انجام دادند.

آسوشيتدپرس نوشت: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل روز سه شنبه یک دوئل سیاسی در سخنانشان خطاب به جامعه یهودی آمریکا انجام دادند.

به گزارش «انتخاب»، هر دوی آنها در تلاشند درباره مواضع متضادشان در قبال توافق هسته ای با ایران،‌ حمایت عمومی را کسب کنند.

اوباما پیشتر به مدت بیش از دو ساعت با رهبران یهودی در کاخ سفید ملاقات کرده و جزئیات کاملی درباره توافق هسته ای ارائه داده بود.

وی در این سخنرانی به دهها میلیون دلاری اشاره کرد که توسط منتقدان، به خصوص گروه طرفدار اسرائیل «کمیته روابط عمومی اسرائیل آمریکا» خرج شده است.

ملاقات رئیس جمهور،‌ ساعاتی پس از سخنان زنده نتانیاهو در اینترنت خطاب به جامعه یهودیان انجام گرفت.

نخست وزیر اسرائیل با توافق هسته ای برای لغو برنامه هسته ای ایران در ازای رفع تحریم های چند میلیارد دلاری مخالفت کرد و آن را توافقی بد نامید که تهران را برای دست یابی به بمب اتمی، آزاد می گذارد.

وی گفت: توافق هسته ای با ایران، ‌این کشور را از مسیر رسیدن به بمب، باز نمی دارد؛ در واقع راه را برای رسیدن به بمب،‌ هموار می سازد.

سازمان دهندگان این سخنرانی می گویند حدود ده هزار نفر در این نشست اینترنتی شرکت داشتند.

وی همچنین با نظر اوباما مبنی بر اینکه مخالفان توافق دیپلماتیک،‌ طرفدار جنگند مخالفت کرد.
وی این تلقی را به شدت کذب خواند و گفت اسرائیل خواهان صلح است نه جنگ.

شرکت کنندگان در نشست اوباما با سران یهودی گفتند مخالفان با توافق هسته ای، نگرانی خود را از اینکه به عنوان طرفدار جنگ مطرح شوند،‌ به اوباما اعلام کردند.

ولی اوباما با تاکید بر سخنانش گفت در صورتی که کنگره،‌ توافق هسته ای را رد کند وی یا رئیس جمهور بعدی، مجبور خواهند بود برای جلوگیری از دست یابی ایران به سلاح هسته ای،‌ گزینه نظامی را انتخاب کنند.

یک مقام کاخ سفید گفت اوباما در این نشست تصریح کرد آنانی که از جنگ عراق حمایت می کردند،‌ که اکنون به طور جدی، یک اشتباه تلقی می شود، همان افرادی هستند که با توافق با ایران مخالفند.

کاخ سفید در تلاش است در آستانه رای گیری کنگره درباره توافق هسته ای در ماه آینده،‌ با لابی های خود، نظر مثبت نمایندگان دموکرات بیشتری را داشته باشد تا مانع از یک وتو شود.

اندرو وینشتاین،‌ سناتور فلوریدای جنوبی که در نشست شرکت داشت گفت: دو چیز در این نشست مشهود بود، نخست اینکه رئیس جمهور با این موضوع چگونه برخورد می کند،‌ و دوم اینکه این موضوع،‌ چقدر برای او مهم است.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 443446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =