۰ نفر
۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۵۵

ایرنا نوشت:

 روزنامه لبنانی الاخبار با بیان اینکه « منطقه خاورمیانه به سوی مرحله سرنوشت ساز در رویارویی های میدانی و سیاسی پیش می رود»، نوشت: اگر چه همه در انتظار اجرای توافق هسته ای بین ایران و گروه1+5 در اواخر ماه اکتبر آینده هستند اما تاثیرات این توافق از هم اکنون بر پرونده های داغ این منطقه شروع شده است.

بیشتر روزنامه های لبنانی از جمله الاخبار ، السفیر، النهار، الانباء و اللواء در شماره روز چهارشنبه خود حضور هیات های روسی و سوری در تهران را در کانون اهتمام خود قرار داده و به نوعی آن را سرآغازی برای حل پرونده های داغ منطقه خوانده اند.

گفت و گوی سوری - ایرانی - سعودی در مسقط

الاخبار در گزارشی تحت عنوان « ادامه میانجی گری روسیه : گفت وگوی سوری – ایرانی – سعودی» نوشت که روسیه بعداز موفقیت در برقراری نخستین تماس بین دمشق و ریاض بعداز شروع بحران سوریه، اکنون درصدد شکستن رکود سیاسی حل این بحران است.
منابع خبری اعلام کرده اند که با میانجی گری روسیه، ژنرال علی مملوک رییس دفتر امنیت ملی سوریه به ریاض سفر و با محمد بن سلمان جانشین ولی عهد و وزیر دفاع سعودی دیدار کرده است. تاکنون ریاض و دمشق این خبر را تایید و یا تکذیب نکرده اند.
این روزنامه لبنانی افزود: روسیه تلاش می کند تا سطح تماس ها بین ریاض و دمشق را بالابرده و زمینه دیدار مقامات سعودی و ایرانی در مسقط پایتخت عمان را فراهم کند.

الاخبار همچنین نوشت ، در چارچوب تفاهم های سیاسی ، استفان دی میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان در امور سوریه نیز آماده می شود تا مرحله ای جدید از دیدارها را با هدف آماده سازی برنامه عمل حل بحران سوریه و ارائه آن به شورای امنیت آغاز کند.
این روزنامه لبنانی خاطرنشان کرد: نشست سه جانبه دو رور قبل سرگئی لاوروف ، جان کری و عادل الجبیر وزیران خارجه روسیه، آمریکا و سعودی در دوحه پایتخت قطر، رویکرد گشایش درهای گفت وگو بین طرف های درگیر در منطقه را تثبیت کرد.

الاخبار، نشست های سوری – ایرانی در تهران با حضور میخائیل بوگدانوف معاون وزیر امور خارجه و نماینده ویژه ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه را در همین چارچوب ارزیابی کرده است.

ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه و بوگدانوف برای گفت وگو با مقامات جمهوری اسلامی ایران در تهران به سر می برند.
الاخبار با بیان اینکه « اطلاعات بدست آمده حاکی است که سعودی ها با شروع گفت وگوها موافقت کرده اند»، نوشت که به نظر می رسد پایتخت های بزرگ ترجیح می دهند مسقط پایتخت سلطان نشین عمان نقشی مرکزی را در وساطت میان همه طرف ها و میزبانی دیدارها و ملاقات های ویژه و حساس بین آنها برعهده بگیرد.

این روزنامه لبنانی افزود: اکنون انتظار می رود ولید المعلم ، محمد جواد ظریف و عادل الجبیر وزیران امور خارجه سوریه، جمهوری اسلامی ایران و عربستان به مسقط سفر کنند اما منابع آگاه تاکنون در باره برگزاری دیدارهای دو و یا سه جانبه بین آنها با میزبانی یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان سخنی نگفته اند.
الاخبار تصریح کرد: اطلاعات بدست آمده حاکی است که هدف تلاش های بین المللی تفاهم با سعودی ها و پشت سر آن ترکیه و اردن و قطر برای متوقف کردن برنامه حمایت از مخالفان سوری و تفاوت قائل نشدن بین دو گروه تروریستی تکفیری داعش و جبهه النصره است.
این روزنامه لبنانی نوشت: سعودی ها با پیشنهادهای روسیه که مورد حمایت آمریکا قرار دارد، موافقت کرده و آماده گشودن باب مذاکره مستقیم با تهران در باره روابط دوجانبه و پرونده های داغ در منطقه مانند سوریه و یمن به طور همزمان هستند.
الاخبار تاکید کرد : فضای موجود در تهران حاکی است که ایران حاضر به معامله نیست بلکه درصدد موفقیت راهکارهای سیاسی برای حل پرونده های داغ و کمک به آرام شدن اوضاع بحرانی منطقه است.


دیدار محرمانه سوری – آمریکایی

این روزنامه لبنانی در گزارشی دیگر نوشت: بعداز گفت وگوهای ( هسته ای) ایرانی – آمریکایی و روسی – سعودی برای ترسیم نظام جدید منطقه ای در خاورمیانه، اخیرا دیدارهای محرمانه و گفت وگوهای سری آمریکایی – سوری هم اما در سطوحی پایین شروع شده است.
الاخبار خاطرنشان کرد: روابط آمریکا و سوریه ازمرحله میانجی گری عراق و تماس های امنیتی فراتر رفته و گفت وگوهای سیاسی و دیپلماتیک دو طرف شروع شده است.
این روزنامه لبنانی تاکید کرد: طرف آمریکایی اعتراف کرده است که هیچ جایگزینی برای نظام کنونی سوریه به ریاست بشار الاسد وجود ندارد و برای مقابله با تروریسم تنها می توان با نظام کنونی سوریه گفت وگو کرد.

الاخبار درهمین حال نوشت که المعلم و بوگدانوف برای بررسی طرح تعدیل شده ایران برای حل بحران سوریه به تهران رفته اند.
این روزنامه لبنانی به نقل از یک مقام مسئول روس خاطرنشان کرد که مسکو برای حمایت از دولت سوریه موضعی ثابت دارد و تهران و مسکو خواستار تشکیل جبهه ای گسترده برای مبارزه با تروریسم هستند.

الاخبار همچنین به نقل از دیمیتری بیسکوف سخنگوی ریاست جمهوری روسیه تاکید کرد که مسکو تصمیمی برای اعزام نیروی نظامی به سوریه اتخاذ نکرده و این موضوع تاکنون بررسی نشده است.

در همین حال السفیر دیگر روزنامه لبنانی هم در گزارش هایی مشابه الاخبار از حمایت تهران و مسکو از حمایت از بشار الاسد و تشکیل جبهه ضد تروریسم خبر داد و نوشت که قرار است برای حل سیاسی بحران سوریه نشستی روسی – سوری – ایرانی در تهران برگزار شود.

السفیر درعین حال افزود که تهران و مسکو با تاکید بر مواضع ثابت خود برهمه گمانه زنی ها درباره تغییر رویکردها و سیاست های آنها در قبال پرونده سوریه خط بطلان کشیدند.

به نوشته السفیر، شبکه المیادین نیز اعلام کرده است که طرح تعدیل شده ایران شامل چهاربند فراخوان برای آتش بس فوری، کنترل مرزهای سوریه و جلوگیری از ورود عناصر مسلح خارجی، تشکیل دولت وحدت ملی، تعدیل قانون اساسی سوریه منطبق با مطالبات همه سوری ها و اجرای انتخابات تحت نظارت ناظران بین المللی است.

النهار دیگر روزنامه لبنانی هم با اشاره به سفر مهم ولید المعلم و بوگدانوف به تهران و ملاقات المعلم با حسین امیرعبداللهیان معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در امور خاورمیانه و آفریقا نوشت که وزیر خارجه سوریه با همتای ایرانی خود نیز دیدار می کند.

اللواء نیز با تاکید به اینکه مسکو از ابتکارعمل تهران برای حل بحران سوریه حمایت می کند، نوشت که دمشق در خصوص بند مربوط به برگزاری انتخابات تحت نظارت ناظران بین المللی اعلام تحفظ کرده است.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 443441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =