استاندار البرز گفت: کلیه روستاهای این استان به عنوان الگو "پایلوت" در کشور، برای اولین بار به پایگاههای امداد و نجات مجهز می شوند.

ثریا قیاسی/ خبرآنلاین البرز، سیدحمید طهایی در حاشیه کارگاه آموزشی مبارزه با تب مالت که با حضور معاون عمرانی استاندار، فرمانداران، بخشداران و دهیاران استان در محل استانداری البرز برگزار شد، در جمع خبرنگاران افزود: ایجاد پایگاههای امداد و نجات در روستاهای این استان از جمله نیازهای ضروری است که باید هر چه سریعتر اجرا شود.
وی تاکید کرد: اینکه البرز برای اجرای طرح پایگاههای امداد و نجات به عنوان الگو در کشور انتخاب شده، فرصت بسیار خوبی است که باید نهایت استفاده را از آن کرد و امیدوارم اجرای موفق این طرح در استان به الگوی مناسبی برای روستاهای سراسر کشور تبدیل شود.
وی با یادآوری اینکه در اجرای این طرح امدادگران هلال احمر پس از آموزش‌های مقدماتی در نقاط حادثه خیز روستایی مستقر می شوند، گفت: دهیاران نقش تعیین کننده ای در اجرای این طرح برعهده دارند.
استاندار البرز افزود: دهیاران اساسا شاخه ای از مدیریت کشور هستند که آگاهی و آشنایی آنان با قوانین و دستورالعمل ها به پیشبرد امور کشور در ابعاد مختلف اقتصادی، بهداشتی، اجتماعی و رفاهی کمک شایانی می کند.
طهایی به کارگاه آموزشی راههای پیشگیری و مبارزه با بیماری تب مالت، گفت: با توجه به اینکه روستاها محل اصلی نگهداری و پرورش دام و طیور است، آشنایی با بیماریهای مشترک انسان و دام، جنبه دیگری از نقش تاثیرگذار دهیاران در بهداشت و سلامتی و آموزش و خدمت به روستاییان را آشکار می سازد.
وی تاکید کرد: بنابراین ضعف دهیاری، ضعف شورا و ضعف در سایر نهادها، ضعف همه ماست، پس بهتر است نگویید من، بگویید ما و باید همه دست به دست هم دهیم و با آموزش و یادگیری از بروز حوادث پیشگیری کنیم و لازم است به همه یاد دهیم که اگر حوادثی نظیر آتش سوزی یا سیل رخ داد، اهالی روستا بدانند که چکار باید انجام دهند.
استاندار البرز با یادآوری دیدار خود با دبیر کل جمعیت هلال احمر گفت: وقتی که در این دیدار بحث استقرار پایگاه امداد و نجات در روستاها مطرح شد، اعلام آمادگی کردیم چرا که چنین طرح مهم و تاثیرگذاری چندان به ساختمان و جا و مکان نیاز ندارد و با آموزش عده زیادی از اهالی روستاها هنگام بروز حادثه می توانند یار و کمک رسان بوده و موجب کاهش پیامدهای جانی و مالی شوند.
دکتر پویافر، جامعه شناس نیز در این کارگاه آموزشی، ضمن تاکید و توصیه بر گسترش آموزش امداد و نجات در جمعیت هلال احمر، گفت: یکی از مهمترین اهداف، تلاش برای زندگی و سلامت آدمهاست و به این جهت امر آموزش بسیار مهم است.
وی، آموزش قبل وقوع حوادث را بسیار ضروری و الزامی دانست و افزود: برای آموزش و اقدامهای توسعه ای باید دهیارها، شوراهای اسلامی روستاها بیش از پیش همکاری کنند.
وی با اشاره به اینکه آموزش باید مطابق با زبان و ادبیات و نیازهای امدادی خود روستاییان باشد، ادامه داد: اگر مشارکت ملی و محلی نباشد، از دولت انتظار زیاد نمی توان داشت، چون خود مردم باید همکاری کنند، چراکه در هر حادثه ای بیشترین اقدامات را اهالی همان محل می توانند انجام دهند، بنابراین آموزش عمومی و تخصصی توسط جمعیت هلال احمر ضروری است.
پویافر گفت: این آموزشهای رایگان باید به صورت عملی و تئوری باشد و لازم است با حضور دهیاران کلاسهایی از جمله در مساجد تشکیل شود که در پایان به شرکت کنندگان گواهینامه معتبر و رسمی داده شود.
این جامعه شناس همچنین اجرای طرح کارنامه نیکوکاری را پیشنهاد کرد و افزود: آگاهی عمومی مردم توسط جمعیت هلال احمر و دیگر نهادهای ذیربط باید در حدی گسترش یابد که در مواقع خطر و بروز حادثه تک تک مردم بدانند که چه باید بکنند.
جباری دهیار آسارا نیز گفت: در حالی که اغلب مسوولیت ها در روستا برعهده دهیار است اما با گذشت سه سال هنوز از وعده داده شده مبنی بر تحویل کانکس به روستاها خبری نیست، ضمن اینکه به شرکت کنندگان در کلاس های عمومی نیز گواهینامه ارایه نشده است.
وی با تاکید براینکه باید حداقل امکانات وجود داشته باشد تا در مواقع بحران بتوان به آسیب دیدگان کمک رسانی کرد، افزود: اگر جمعیت هلال احمر بتواند در تعاملی بیش از گذشته، این امکانات حداقلی را فراهم سازد، بطور قطع در کاهش جانی و مالی حوادث مثمر ثمر خواهد بود.
آذرسا از مربیان موفق آتش نشانی نیز گفت: تشکیل کلاسهایی برای آشنایی و آگاهی با مسایل ایمنی ضروری است که می تواند در قالب طرح خود امدادی یا آتش نشان داوطلب جنبه اجرایی پیدا کند.
وی با این پیشنهاد که برای جلوگیری از تلفات و خسارت های احتمالی در مواقع بروز حادثه به تیم واکنش سریع نیاز داریم، افزود: دهیاران در حوزه فعالیت خود می توانند شماری از اهالی را انتخاب کرده و برنامه استاندارد سازی نحوه کمک رسانی به مصدوم را به آنها آموزش دهند.
وی ادامه داد: روشهای صحیح جستجو و خارج کردن افراد از زیرآوار و آموزشهایی در زمینه پیشگیری و مقابله در صورت بروز حادثه از جمله نکاتی است که در دوره های عمومی آتش نشانی باید آموزش داده شود.
در این کارگاه آموزشی از خانم طباطبایی دهیار روستای سیجان که قبل وقوع حادثه سیل اخیر، خانه های روستاییان را بیمه کرد و همچنین از آقای صابری به علت تشکیل کلاسهای پیشگیری از تب مالت تقدیر و تشکر به عمل آمد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 443367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =