نامزدهای احتمالی انتخابات خبرگان چه کسانی هستند؟/ از هاشمی و خمینی تا آقاتهرانی و غرویان

با اینکه هنوز تا انتخابات دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری حدود هشت ماه دیگر فرصت باقی است اما همزمانی این انتخابات با انتخابات مجلس دهم، فضای سیاسی کشور را به سمتی برده است که به هر دو انتخابات در رسانه ها پرداخته شود.

عبدالله احمدی: این روزها و با اعلام نامزدی آیت الله هاشمی رفسنجانی برای حضور در انتخابات آتی مجلس خبرگان، دوباره موضوع انتخابات این نهاد مهم در فضای سیاسی کشور تبدیل به تیتر یک رسانه ها شده است.

مجلس خبرگان رهبری که متشکل از فقهای واجد شرایط است بر اساس اصل ۱۰۷ قانون اساسی، مسئولیت تعیین و نظارت بر ولی فقیه را دارد.مدت هر دورهٔ این مجلس که اعضای آن به وسیلهٔ انتخابات و توسط رأی مستقیم و مخفی مردم انتخاب می شوند، هشت سال است و 86 عضو دارد.

ریاست این مجلس از زمان تأسیس در سال ۱۳۶۱ به عهده آیت الله علی مشکینی بود که در سال86 دار فانی را وداع گفت و پس از ارتحال وی صندلی ریاست این مجلس به آیت الله هاشمی رفسنجانی رسید. این در حالی است که در سال ۸۹ آیت الله محمدرضا مهدوی کنی جانشین وی شد و پس از فوت او در مهرماه سال گذشته، سکانداری مجلس خبرگان در رقابت میان آیت الله محمد یزدی و هاشمی رفسنجانی به رئیس پیشین دستگاه قضا سپرده شد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام  در گفتگو با هفته نامه طلوع صبح در پاسخ به سئوالی در مورد اهمیت دو انتخاباتی آتی (مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان) گفت: این دو انتخابات بسیار مهم و جزو مهمترین انتخابات ما هستند. هرکس تعهد اسلامی و ملی دارد، باید خودش را آماده کند و در انتخابات حضور داشته باشد. کسانی که خود را صالح می‌دانند، نامزد شوند و اگر در آن سطح نیستند، برای رأی دادن بیایند. من در انتخابات مجلس نمی‌توانم شرکت کنم، ولی بنا دارم در خبرگان شرکت کنم.

علاوه بر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، سید حسن خمینی هم یکی از کسانی است که این روزها نامش در میان نامزدهای احتمالی انتخابات خبرگان شنیده می شود به طوری که هاشمی رفسنجانی در ادامه این گفتگو تصریح می کند که امیدواراست یادگار امام (ره) پا به عرصه این انتخابات بگذارد.

در میان اصولگرایان، سازوکار انتخابات مجلس خبرگان را جامعتین (جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدسین حوزه علمیه قم) تعيين کرده و روی افراد مطرح برای نامزدی در انتخابات به جمع بندی رسیده و فهرست نامزدهای مورد حمایت خود را اعلام مي کنند. غلامرضا مصباحی مقدم در اين باره گفته است: کمیته انتخاباتی جامعتین از ماه‌ها قبل کار خود را شروع کرده و نشست‌هایی داشتند و تاکنون نتایج و تفاهم‌های خوب و خاصی حاصل شده است که نیاز به تکمیل دارد. بحث مصادیق هم مطرح شده و تا حدود زیادی نامزدهای مجلس خبرگان از سوی جامعتین مشخص شدند ولی هنوز این فهرست نهایی نشده است.

در ميان اصلاح طلبان نيز علي القاعده مجمع روحانيون مبارز و مجمع مدرسين حوزه علميه قم، ميدان دار معرفي نامزدهاي نزديک به اين جريان خواهند بود که تا کنون در فضاي رسانه اي کشور، کمتر از آنها خبري ديده شده و به نظر مي رسد زمام امور به دست چهره هاي شاخص اين جريان به جاي حمايت تشکيلاتي از آنها سپرده شود. 

سه گانه ای که نامزدهای احتمالی را شکل می دهد

با این حال و در انتخابات دوره بعد خبرگان رهبری، نامزدهای بالقوه ای این مجلس  را سه گروه عمده تشکیل خواهند داد.

گروه نخست نمایندگان فعلی مجلس خبرگان هستند که این احتمال وجود دارد اکثر آن ها در دوره بعدی نیز نامزد انتخابات شده و مجددا به ساختمان قدیم مجلس راه پیدا کنند. شاخص ترين چهره ها در اين ميان عبارتند از آیات هاشمی رفسنجانی، حسن روحانی، آملی لاریجانی، امامي كاشاني، يزدي، جنتی، مصباح يزدي، دري نجف‌آبادي، كازرونی، خرازی، استادي، نمازي، باقري كني، قمي، خاتمی، موحدی کرمانی، علوی، رئیسی، واعظ طبسی، علم الهدی، خزعلی، کعبی، حائری شیرازی، هاشمی شاهرودی، مقتدایی، مجتهد شبستری، فلاحیان و...

گروه دیگر را نامزدهای دوره قبلی تشکیل خواهند داد که 8 سال پیش نتوانستند روی صندلی های قرمز این مجلس که یادآور خاطرات بسیاری از تاریخ انقلاب اسلامی است، تکیه بزنند. اما به احتمال بسیار مایل هستند یک بار دیگر شانس خود را امتحان کنند. عباسعلی اختری، محمدعلی امین خراسانی، غلامرضا مصباحی مقدم، ابوالحسن نواب، مهدی هادوی مقدم، سید محسن موسوی تبریزی و محسن اسماعیلی (عضو حقوقدان شورای نگهبان) جزء این افراد هستند.

گروه سوم نیز چهره های جدیدی هستند که اغلب چهره های شناخته شده اند که تا کنون سابقه حضور در این مجلس را نداشته اند. برخی از این افراد نیز از روحانیون با سابقه مجلس شورای اسلامی به شمار می روند. همچون کاظم صدیقی، محمدرضا آشتیانی قمی، تقی رهبر، مرتضی آقا تهرانی، سید محمد غروی، محمدجواد فاضل لنکرانی ، محسن غرویان و .....

با این حال باید منتظر بود و دید به جز چهره های یاد شده کدام چهره ها وارد انتخابات مجلس خبرگان در روز هفتم اسفندماه می شوند؟

انتخابات خبرگان تحت الشعاع قرار نگیرد

نگرانی ای که در اين بين وجود دارد این است که به دلیل همزمانی دو انتخابات مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان با یکدیگر، فضای تبلیغاتی انتخابات پارلمان بر فضای انتخابات خبرگان سایه اندازد.

محمد تقی رهبر، رئیس فراکسیون روحانیون مجلس هشتم در گفتگو با خبرآنلاین در خصوص اهمیت انتخابات دوره آتی مجلس خبرگان با توجه به وضعیت جدید کشور خاطرنشان کرد:همزمان بودن هر دو انتخابات مجلس و خبرگان با یکدیگر، نباید باعث تحت الشعاع قرار گرفتن هریک از آن‌ها نسبت به دیگری شود.

وی تاکید کرد: خطبای نماز جمعه، علما، فعالان سیاسی و حزبی، رسانه ها و افرادی که تریبون در اختیار دارند باید مردم را نسبت به اهمیت انتخابات خبرگان رهبری و نقش و جایگاه این نهاد در نظام اسلامی آگاه کنند چرا که خبرگان رابطه مستقیم با رهبری به عنوان رکن اصلی نظام و سرنوشت آینده کشور دارد.

رهبر تصریح کرد: دستگاه های نظارتی همچون شورای نگهبان مراقب هستند که وفاداران به رهبری، بهترین ها و مطمئن ترین ها و افراد شایسته و صلاحیت دار به این مجلس راه پیدا کنند. افراد جدید که وارد این عرصه می شوند نیز باید دارای شایستگی های لازم باشند و سوابق، عملکرد و مواضع روشنی داشته باشند.

این نماینده روحانی مجلس هشتم همچنین در خصوص اعلام نامزدی آیت الله هاشمی رفسنجانی برای شرکت در انتخابات خبرگان، خاطرنشان کرد: بسیار خوب است، ایشان هم بیاید و افراد دیگری هم که فکر می کنند می توانند در این عرصه خدمت کنند بیایند و خود را با رای مردم مواجه کنند.

امام جمعه موقت اصفهان همچنین در خصوص نامزدی احتمالی سید حسن خمینی برای انتخابات آتی خبرگان تصریح کرد: هر شخصی می تواند وارد این انتخابات شود اما تشخیص آن با شورای نگهبان است و نظر ما دخالتی در این امور ندارد.

27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 443334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =