نماینده ادوار مجلس گفت: برجام جزو مقوله های کلان نظام است که موضوعاتی مانند انرژی هسته ای، مذاکره با آمریکا و جنگ و صلح در قالب آن قرار می گیرد، بنابراین تایید آن در اختیار شورای عالی امنیت ملی است.

حشمت الله فلاحت پیشه در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین، درباره تشبیه توافق هسته ای با قطعنامه 598 که برای تصویب به مجلس نرفته بود که از سوی علی لاریجانی مطرح شده بود، اظهار داشت: قطعنامه 598 ازسوی فرمانده کل قوا و البته با حضور مسئولان وقت کشور به عنوان یک آتش بس پذیرفته شد اما اکنون که برجام موضوع اصلی کشور است، مجلس ورود پیدا کرده است.

این فعال سیاسی با بیان اینکه ورود مجلس به مسئله مذاکرات هسته ای در دو مرحله صورت گرفت، توضیح داد: در مرحله اول، ورود تاسیسی بود که در مجلس هفتم صورت گرفت. برخی قوانین مجلس هفتم ازجمله مصوبه پایان دادن به اجرای پروتکل الحاقی از این دست بود. مرحله دیگر مواجهه مجلس نهم با این مقوله بود، نحوه این مواجهه نوعی مقابله به مثل بود، به این معنا که بعد از اینکه کنگره آمریکا قانونی تصویب کرد، مجلس شورای اسلامی نیز مقابله به مثل کرد و مصوبه صیانت از حقوق هسته ای را گذراند.

فلاحت پیشه تاکید کرد: همین الان نیز برجام زیر نظر شورای عالی امنیت ملی است و رئیس مجلس به نیابت از نمایندگان در آن حضور دارد و شاید به همین دلیل آقای لاریجانی این دو مقوله را با هم مقایسه کرده است.

وی خاطرنشان کرد: مجلس برای اینکه بتواند به موضوع تایید یا نفی برجام ورود پیدا کند باید به سرعت مصوبه ای با موضوع الزام دولت به ارائه برجام به مجلس را مصوب کند، در این صورت دولت موظف می شود لایحه ای را آماده و به مجلس تقدیم کند. اما تعداد کسانی که در مجلس خواهان این امر هستند معدود است و در عمل امکان تحقق ندارد.

وی در پاسخ به انتقادی که روزنامه کیهان به سخن لاریجانی مطرح کرده و گفته بود که قطعنامه 598 مصداق اصل 110 است؛ به این ترتیب که جنگ و صلح در اختیار رهبری است و توافق هسته ای مصداق اصل 125 است که تایید توافق های بین المللی را به مجلس واگذار می کند، گفت: برجام جزو مقوله‌های کلان نظام است که موضوعاتی مانند انرژی هسته ای، مذاکره با آمریکا و جنگ و صلح در قالب آن قرار می‌گیرد، بنابراین تایید آن در اختیار شورای عالی امنیت ملی است.

وی با تاکید بر اینکه برجام باید زیر نظر رهبری تعیین تکلیف شود، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب هر زمان که اراده کنند، در مسائل کلان ورود پیدا می‌کنند.

29213

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 443318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =