۰ نفر
۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۸

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان نقش مداحان را در جامعه مهم دانست و گفت: نقش معنوی مداحان با توجه به وظیفه خطیر جذب مخاطبان جوان بسیار تاثیرگذار و کلیدی است.

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین ، حجت‌الاسلام علی شکری در نشستی با اعضاء کانون مداحان شهرستان سمنان در محل مجتمع فرهنگی ولایت اداره تبلیغات اسلامی این شهرستان ضمن بیان اینکه نقش و جایگاه مداحان در فرآیند تبلیغ دین بسیار زیاد، پررنگ، تأثیرگذار، غیرقابل‌انکار و سرنوشت‌ساز است، بیان داشت: مداحان یکی از ظرفیت ها مهم در راستای مقابله با تهیدات دشمن هستند که با بیان معارف دین و روشنگری در خصوص ترفند های دشمن می تواند نقش تاثیر گذاری داشته باشند.
وی با تاکید براینکه آنچه برای مداحان لازم و مهم است، آشنایی با قرآن و تاریخ اسلام است، افزود: امر مداحی با درک درست از تاریخ وقایع اسلام، با محوریت قرآن معنا پیدا می‌کند و باید مداحان اطلاعات جامع از وقایع و سرگذشت اسلام داشته باشند.
رئیس ستاد ساماندهی شئونات فرهنگی در مناسبت های مذهبی استان سمنان خاطرنشان کرد: یکی از شاخصه‌های مداحان اهل بیت(ع) حفظ و اشاعه فرهنگ شهادت است و در نهضت عاشورا عنصر شهادت‌طلبی از شاخصه‌های مهم یاران با وفای اباعبدالله(ع) بوده است.
شکری افزود: تأثیر عمیق هنر در فرآیند تبلیغ دین در آثار متعدد و پژوهش‌های فراوان، مورد مطالعه و توجه قرار گرفته است و در این میان بی‌شک مداحی به‌ عنوان یک علم و هنر، جایگاه منحصر به‌ فرد خود را دارد.
وی با تاکید بر اینکه دشمن از همه طریق وارد شده و در تلاش است با تهاجم های فرهنگی خود به اسلام ناب و ارزش ها دینی جامعه ضربه بزند، گفت: مداحان یکی از مهمترین سربازان در راستای مقابله با تهاجمات فرهنگی دشمن هستند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان همچنین با اشاره به این مطلب که یکی دیگر از وظایف مداحان روشنگری جامعه است، خاطرنشان کرد: اشعار مداحان در مدح و ثنای اهل بیت(ع) باعث روشنگری جامعه به خصوص جوانان می‌شود و این روشنگری زمینه هدایت به ارزش‌ها، تقویت ایمان و بصیرت مردم را به دنبال دارد.
شکری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه همه باید در راستای تحقق فرهنگ دینی و قرآنی و بر اساس آموزه های اسلامی گام بردارند تا این فریضه الهی در جامعه نهادینه شود، گفت: امر به معروف و نهی از منکر گفتمانی سازنده در حوزه اخلاق مداری و سلامت اجتماعی است.
وی، نظارت همگانی و عمومی هر فرد به‌عنوان شهروند مسئول در جامعه را امر به‌معروف و نهی از منکر دانست و افزود: لازم است شهروندان این فریضه الهی را به‌عنوان یکی از مهارت‌های زندگی آموزش ببینند و شیوه‌های انتقال آن را بیاموزند.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سمنان نیز در این دیدار تعمیم و گسترش ارزش‌های اهل بیت(ع) را از رسالتهای مداحان دانست و گفت: مجالس مداحی اهل بیت(ع) تأثیر عمیقی بر دل و جان مردم دارد.
حجت‌الاسلام غلامرضا زاهدی با بیان اینکه نقش معنوی مداحان در هدایت جامعه بسیار مهم و تاثیرگذار است، اظهار داشت: باید از نظرات مداحان پیشکسوت در برنامه ها بهره برد و از حضور آنها در مجالس برای گره گشای بعضی موارد استفاده کرد، که این موضوع بسیار مهم است.
وی با اشاره به نقش تاثیرگذار مداحان در جامعه افزود: نقش مداحان در تبلیغ دینی پررنگ، تأثیرگذار و غیرقابل‌ انکار است.
عضو شورای فرهنگ عمومی شهرستان سمنان با تاکید بر اینکه یکی از قشر های که خیلی می تواند تاثیر گذار باشد در مقابله با ترفندهای استکباری، مداحان هستند، بیان داشت: مداحان مخاطب های فراوانی دارند و جوانانی که دل در گرو قرآن و اسلام دارند، مخاطب مداحان هستند.
زاهدی با تاکید بر اینکه اخلاص گام نخست و مهم در مداحی است که موجب افزایش تأثیر کلام در مخاطب می‌شود، خاطرنشان کرد: همچنین یک مداح خوب با استفاده از این خصلت نیکو می تواند در مخاطبان خود نیز تاثیر بیشتری بگذارد.
وی روشنگری را مهم‌ترین وظیفه مداحان در جامعه دانست و افزود: کانون مداحان به‌عنوان یک ساختار منظم و دارای قوانین و مقررات خاص نقش مهمی در راستای شناسایی، ساماندهی و همچنین آموزش مداحان دارد.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سمنان همچنین با بیان اینکه بهترین جامعه، جامعه ای است که افراد آن امر به معرف و نهی از منکر را در دستور کار خود قرار دهند، عنوان کرد: انبیاء یکی از وظایف اصلی رسالت خود را امر به معروف و نهی از منکر خوانده‌اند.
زاهدی با تاکید بر احیای هر چه بیشتر این فریضه الهی در جامعه گفت: احیای بیش از پیش امر به معروف و نهی از منکر در جامعه نیازمند عزم ملی است.
وی ابراز داشت: امر به‌معروف و نهی از منکر بر همگان واجب است و کوتاهی در آن موجب خواری، ذلت، کیفر و عذاب دردناک در جامعه می‌شود.
زاهدی در خاتمه بر ضرورت توجه به امر به معروف و نهی از منکر تاکید و خاطر نشان کرد:دعوت به خوبی ها و بازداشتن از بدی ها امری فطری است و منحصر به نژاد، مکان و زمان خاصی نیست.
480 مداح در شهرستان سمنان فعالیت می کنند که از این تعداد 180 مداح زن و 300 مداح مرد هستند.
کانون مداحان شهرستان سمنان 9 عضو اصلی دارد که از این تعداد یک نفر مداح خواهر است

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 443248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =