واحد مرکزی خبر نوشت:

هافینگتون پست نوشت: برخی از مخالفان توافق هسته ای با ایران زمانی از حامیان و تمجیدکنندگان جنگ عراق بودند.

مایکل مک اولیف در تحلیلی برای این روزنامه آمریکایی نوشت: ارل بلومنائر(Earl Blumenauer)،‌ نماینده دموکرات عضو مجلس نمایندگان آمریکا گفت برخی از افرادی که در کنگره زمانی برای جنگ عراق، سرو دست می شکستند و فریاد شادی شان بلند بود، اکنون تلاش می کنند تا توافق هسته ای با ایران را که می تواند مانع بروز یک درگیری به مراتب شدیدتر و خطرناکتر در منطقه شود، بکشند.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا چندان امیدوار نیست که اعضای کنگره با این توافقنامه که برنامه هسته ای ایران را محدود کرده است موافق باشند و در رای گیری پاییز و زمانی که قانونگذاران از تعطیلات تابستانی بازمی گردند از آن حمایت کنند.

در همین حال، پیتر راسکام، عضو جمهوری خواه کنگره روز دوشنبه اعلام کرد حمایتهای لازم برای تصویب قطعنامه ای در ابطال توافق هسته ای با ایران به دست آمده است، ولی اوباما قصد دارد هر قطعنامه ای را در ابطال این توافق رد کند و به همین دلیل تمرکز خود را بر روی دموکرات ها گذاشته است تا آنها بتوانند او را در وتوی قطعنامه کمک کنند.

بلومنائر، یکی از این دموکرات ها گفت نگرانی های همکارانش را درباره این توافق درک می کند، ولی در عین حال استدلال کرد این توافق بهترین فرصت را برای ممانعت از ورود ایران به جبهه هسته ای فراهم کرد. ئی در ادامه گفت، مخالفان این توافق همان کسانی هستند که همواره از این که آمریکا وارد جنگ با کشوری شود بسیار خوشحال بودند.

وی در ادامه گفت: هیچ گزینه بهتری برای توافق وجود نداشت. هیچ کس طرح دومی در اختیار نداشت. آنها درباره این که می شد به یک توافق بهتر دست یافت، صحبت می کنند. ما چطور می توانستیم بدون این همه حمایت بین المللی به یک توافق بهتر دست یابیم؟
او در ادامه خاطرنشان کرد آمریکا احتمالا حمایت بسیاری از کشورهایی را که دوست دارند روابط تجاری بیشتری با ایران داشته باشند از دست خواهد داد.

وی در ادامه گفت: بدون حمایت بین المللی، تنها گزینه برای توقف ایران از ساخت تسلیحات هسته ای، استفاده از زور خواهد بود.
بلومنائرتاکید کرد: هیچ جایگزین خوبی وجود ندارد، مگر این که شما بخواهید برای جنگ با ایران آماده شوید. کشوری که از نظر جغرافیایی دو برابر وسعت افغانستان و عراق را دارد و از نظر جمعیت هم بسیار بیشتر از این دو کشور است. شما درباره هفتاد میلیون جمعیت صحبت می کنید. مردم این کشور بسیار پیچیده تر، ثروتمند تر و پیشرفته تر از مردم دو کشور افغانستان و عراق هستند.

وی در ادامه افزود: افکار عمومی آمریکا نیز دیگر هیچ تمایلی به راه افتادن یک حمله نظامی دیگر ندارند. اگر ما بخواهیم در آن مسیر حرکت کنیم من فکر می کنم این مسئله را از رهبران نظامی مورد احترام شنیده اید که فکر می کنند اوضاع به شدت هم می ریزد و همه به جان هم می افتند. ما در این وضعیت هیچ ایده ای نداریم که در نهایت کار به کجا خواهد کشید و این یک وضعیت فاجعه بار را رقم خواهد زد.

بلومنائر در ادامه با اشاره به برخی اظهار نظرها درخصوص مخالفت مردم آمریکا با این توافق اظهار داشت: بیشتر افرادی که با توافق ایران مخالف هستند، درباره عراق هم به اشتباه فکر می کردند و آنها هم اکنون می گویند،‌رویکرد متفاوت بهتر است.
وی افزود: برخی از افرادی که قاطعانه علیه این توافقنامه سخن می گویند، همان کسانی هستند که در زمان حمله به عراق بسیار هیجان زده بودند، از جمله بنیامین نتانیاهو که در همان زمان بسیار اشتباه کرد. دیگر این حرف نتانیاهو مشهور است که از سال ها پیش همواره می گوید ایران تنها چند ماه با ساخت بمب اتم فاصله دارد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 443244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =