۰ نفر
۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۵
خوزستان رتبه 30 جمعیت دانشجویی را دارد

رییس دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: خوزستان از لحاظ نسبت جمعیت به دانشجو در رتبه 30 کشوری است.

به گزارش ایرنا، محمد رعایایی روز سه شنبه در آیین تجلیل از پژوهشگران برتر شهرداری اهواز و اساتید همکار افزود: آمار جمعیت دانشجویی نشان می دهد که سهم دولت در آموزش عالی در خوزستان بسیار کم است.

وی تعداد دانشجویان فعلی خوزستان را بدون احتساب دانشگاه علوم پزشکی 270 هزار نفر عنوان کرد و گفت:از این تعداد 25 هزار تا 27 هزار نفر در دانشگاه دولتی، 120 هزار نفر در دانشگاه آزاد و 60هزار نفر در دانشگاه پیام نور تحصیل می کنند.

رعایایی، در ادامه بودجه پژوهشی کشور را ناامیدکننده دانست و اظهار کرد: در برخی کشورهای اروپا سه درصد درآمد ناخالص ملی، در ترکیه حدود یک درصد درآمد ناخالص ملی و در کشور ما 0.4 درصد درآمد ناخالص ملی به پژوهش اختصاص می یابد.

وی با انتقاد از نبود مدیریت پیوسته در آموزش عالی اضافه کرد: نباید یک دانشگاه سالانه 12 هزار نفر دانشجوی دکترا بگیرد زیرا در این صورت باید 50 هزار نفر هیات علمی (استاد تمام ) داشته باشد.

رعایایی با اشاره به اخبار منتشر شده درباره رشد فوق العاده تولید علم در کشور ادامه داد:با تحلیل این آمار مشکلاتی ظاهر می شود که ما را از بیان این رشد پشیمان می کند.

وی گفت: ایران در سال 2012 در دنیا در رتبه 17، در سال 2013 در رتبه 18و در سال 2014 در رتبه 16 قرار گرفته اما از لحاظ استناد به مقالات علمی در رتبه 154 قرار دارد که نشان می دهد مقالات فقط از لحاظ کمی رشد کرده و از نظر کیفی بسیار عقب هستیم.

رییس دانشگاه شهید چمران اهواز همچنین با تاکید بر توجه به سرمایه انسانی، اظهار کرد: اندوخته های مالی، ذخایر معدنی و درآمدهای یک کشور در دوره های گذشته سرمایه های یک کشور به شمار می آمد اما هم اکنون سرمایه انسانی، سرمایه یک کشور به شمار می آید

.وی با اشاره به سرمایه گذاری شهرهایی مانند دبی برای استفاده از سرمایه های اجتماعی سایر کشورها، افزود: متاسفانه در کشور ما به عنوان های مختلف سرمایه های اجتماعی نابود می شوند این در حالیست که باید برای حفظ شخصیت های علمی فرهنگی تلاش شود.

رعایایی،با بیان اینکه کشور ما یکی از بزرگترین کشورهایی است که خروج نخبگان در آن اتفاق می افتد، اظهار کرد: مطالعات نشان می دهد با خروج افراد هوشمند و نخبه از کشور میانگین ضریب هوشی (IQ) کاهش یافته و ذخیره ژنتیک ما نیز در حال کم شدن است.

وی از مسوولان خواست که با قدردانی و توجه به علم در اجرای برنامه ها و انتصابات از میان نخبگان، زمینه رشد و شکوفایی افراد و حفظ آنها را فراهم کنند.وی در ادامه با اظهار ناراحتی و انتقاد از حادثه تخریب دیوار دانشگاه چمران اهواز، از شهرداری و شورای شهر اهواز خواست که این شرمساری را از چهره خوزستان بزدایند.

رعایایی گفت: برای نخستین بار در کشور است که دیوار یک دانشگاه با سابقه 60 ساله که آغاز آموزش عالی در استان است با یک حکم قضایی تخریب می شود.در این آیین، 27 نفر از کارکنان شهرداری و دکتر امان پور عضو هیات علمی دانشگاه چمران و دکتر جعفر زاده عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز به عنوان پژوهشگران برتر حوزه شهرداری اهواز تقدیر شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 443227

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =