یک کارشناس روسی در تحلیلی به سفر مقامات اروپایی به ایران پرداخته است و می گوید جمهوری اسلامی ایران بازار تجاری اروپا را نجات خواهد داد.

 
به گزارش خبرآنلاین، آلکسی ناوموف در شماره امروز روزنامه نزاویسیمایا گازتا به تشریح سلسله دیدارهای نمایندگان بلندپایه اروپا از ایران پرداخته است.

وی در این تحلیل نوشته است: نمایندگان آلمان چند روز بعد از انعقاد توافقات هسته ای با ایران در وین به تهران سفر کردند، هفته گذشته لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه مهمان ایران بود و قرار است فردا هیأت نمایندگی ایتالیایی به ریاست پاولو جنتیلونی وزیر امور خارجه ایتالیا وارد تهران شود. ده ها نفر از تجار برجسته فرانسه و اسپانیا در ماه سپتامبر از تهران بازدید خواهند کرد. بسیاری از شرکت های اروپایی در صدد هستند به ایران برگشته و همکاری با این کشور را از سر گیرند.

نویسنده تأکید می کند که همانا شرکت های اروپایی و نه شرکت های آمریکایی، به ایران  بر می گردند. مسئولین آمریکایی بدون تردید اهمیت چشم انداز اقتصادی روابط با ایران را درک می کنند و خاطرنشان می نمایند که هر روز بازار بالقوه بزرگی با طبقه متوسط در حال تکوین روی صحنه ظاهر نمی شود ولی با این وجود، ایران مانند سابق در لیست آمریکایی حامیان تروریسم قرار دارد و کشوری محسوب می شود که آنجا حقوق بشر نقض می گردد.

ولی شرکت های اروپایی مشکل دیگری دارند: آنها نگران ازسرگیری تحریم های ضد ایرانی هستند که چنین امکانی در معامله وین قید شده است. در این شرایط مشکل بتوان طرح های بزرگ اقتصادی را شروع کرد که سرمایه گذاری های بلندمدت را ایجاب می کنند. البته در معامله هسته ای اصلی وجود دارد که به زبان انگلیسی Grandfather clause (تبصره استثنا) نام دارد و ناظر بر حمایت از همه سرمایه گذاری های انجام شده قبل از طرح شکایت از تخلف طرف ایرانی از تعهدات خود است. البته چگونگی رفتار در این شرایط به طور دقیق قید نشده است که این امر به تجار خارجی اطمینان نمی دهد. یلنا دونایوا پژوهشگر ارشد مرکز مطالعه خاور میانه انستیتوی خاورشناسی روسیه در این شرایط معتقد است که هنوز زود است که ازسرگیری کامل روابط بازرگانی (اروپا با ایران) پیشبینی شود.

اروپایی ها به بازار ایرانی و منابع ایران نیاز دارند ولی موانع بر سر راه توسعه روابط گسترده و آزاد بازرگانی هنوز زیاد است. این کارشناس قبل از همه اصلاح قوانین ایران را لازم می داند که این کار وقت می برد. گام های معینی در این جهت در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی برداشته شده بود ولی تحریم ها تهران را به عقب انداخته و در زمان تحریم ها نفوذ شرکت های چینی در ایران گسترش یافته است. خانم دونایوا در خاتمه تأکید کرد که محافل مرتجع داخلی (استفاده از اصطلاح مرتجع که تقریباً از زبان سیاسی روسی معاصر افتاده است، به جای اصطلاح متداول محافظه کار شایان توجه است – مترجم) فواید مالی احتمالی را دلیل کافی صحت سیاست انتخاب شده نمی دانند. آنها معتقدند که نباید با غرب روابط برقرار کرد بلکه باید به جای آن به نزدیکی روابط با شرق و همسایگان اسلامی منطقه ای جهت متحد کردن آنها در حول و حوش ایران توجه بیشتری نمود.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 443098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =