مهر نوشت:

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه دولت هیچ گونه فشاری را بر بازار ارز مبنی بر پایین نگه داشتن قیمت اعمال نکرده است، گفت: فنر نرخ ارز رها نخواهد شد و تکانه جدی نخواهیم داشت.

علی طیب نیا گفت: دولت هیچگونه فشاری بر روی بازار ارز وارد نمی آورد و قیمت ارز، براساس واقیعت های اقتصادی جامعه تعیین می‌شود؛ بنابراین دولت قبل یا پس از توافق، مداخله مستقیمی در بازار نکرده است و به نظر نمی رسد که در آینده نزدیک یا میان مدت، تکانه جدی در بازار ارز یا سایر بازارها را داشته باشیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: هم اکنون آرامشی در بازارهای مختلف از جمله ارز، طلا و سکه بوجود آمده و از سوی دیگر، وقتی بتوانیم تورم را مهار کنیم که دولت تا حد قابل ملاحظه ای هم در این زمینه موفق بوده، تحولات بازار ارز و سایر بازار دارایی‌ها نیز کاهش می یابد.

وی تصریح کرد: اگر در اقتصاد ایران هر چند سال یک بار شاهد افزایش های شدید در نرخ ارز بوده‌ایم، به این دلیل بوده که در اقتصاد، تورم سنگین وجود داشته است، بنابراین اگر بتوانیم تورم را مهار کنیم، ارزش پول ملی خود را حفظ کرده و طبیعی است که حفظ ارزش پول ملی، در برابر پول های خارجی صورت خواهد گرفت و در مقابل کالا و خدمات وارداتی نیز ارزان نمی‌شوند، بنابراین مسیر اصولی برای برقراری ثبات در بازار ارز این است که تورم را درمان کنیم که این سیاست اصولی و جدی برای دولت است.

طیب نیا در خصوص کاهش ذخیره قانونی بانکها نزد بانک مرکزی نیز گفت: در مصوبه ای که بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار در خصوص نرخ سود داشت، مقرر شد تا ذخیره قانونی بانکها نزد بانک مرکزی، نیم واحد درصد کاهش یابد که این اتفاق هم رخ داد؛ ضمن اینکه در آن جلسه تفاهم کردیم و در صورتجلسه نیز آمده که در نوبت های سه ماهه، هم روی نرخ سود و هم روی ذخیره قانونی بانکها نزد بانک مرکزی تجدیدنظر کنیم.

عضو شورای پول و اعتبار خاطرنشان کرد: بنابراین برنامه ای که برای کاهش نرخ ذخیره قانونی اندیشیده شده، یک برنامه تدریجی است و هدف بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار این است که هر بار که یک تصمیمی گرفته می شود، آثار را روی اقتصاد رصد و متناسب با بازخورد، بتوانیم تصمیم بگیریم.
22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 443027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    3 2
    درست مثل شمس الدین حسینی وزیر اقتصاد احمدی نژاد حرف می زنه یعنی سرتاپا دروغ دلاری که سال گذشته به 2850 رسید با دخالت سیف رفت تا 3400 . و در هنگام توافق برجام شد 3186 اما باز با دخالت ابتدا شد 3250 و امروز 13 مرداد 10 صبح شده 3335. این فنر رها نشده ؟ مطمینا دلار در کمتر از سه ماه تا 4000 تومن خواهد رسید و بعد تا پایان دولت تدبیر و امید رو خدا به خیر کنه.
  • بی نام IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    1 1
    این دولت از لحاظ سیاسی دستاورد داشته اما اقتصادی هیچی.هنوز در دوران بحران اقتصادی بسر میبریم.به طور شگفت انگیزی دولت ادعا داره رشد سه درصدی داریم . براحتی دولت خودش بخش نامه افزایش شش درصدی کالاهای اساسی رو میده بعد وزیر صنعت میگه من خبر ندارم. دلیل کاهش شتاب رشد تورم هم رکودی است که خود دولت ایجاد کرده.
  • بی نام A1 ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    1 0
    دست خودشونه هر وقت بخوان رها می کنن هر وقت بخوان جمع می کنن این رویه همیشگیه
  • امیر IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    2 1
    من واقعا یک سوال تو ذهمنمه اگر قرار دلار پایین نیاد این توافق چه سودی برای مردم داره به نفع دولت فقط
  • بی نام A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 2
    مجبور ميشيد دوباره فنر نرخ ارز را رها كنيد.ارزش واقعي دلار بالاي 5 هزار تومانه.سكه هم بالاي دو ميليون.در جهش اينده به اين منوال عمل ميكنيد
  • بی نام GB ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    آخه خدایش دولت که از قیمت بالای ارز که ضرر نمی کنه که دست به این فنره بزنه از این بالاتر هم که لااقل فعلاً جامعه دیگر کشش نداره هر چند توقع به حق مردم پایین آمدن ارز هست و این گفتار ایشان نشان دهنده عزم دولت در بالا نگه داشتن ارز است با توافق یا بی توافق