واحد مرکزی خبر نوشت:

با وجود برخی انتقادهای شدید نمایندگان کنگره آمریکا از سابقه چین در گسترش تسلیحات هسته ای، قرار است توافقنامه مشارکت آمریکا در صنعت هسته ای غیرنظامی چین تا 30 دیگر تمدید شود.

دوره 90 روزه بررسی موضوع تمدید این توافقنامه در کنگره آمریکا جمعه بدون اقدام قانونی یا صدور قطعنامه مشترک برای جلوگیری از اجرای توافقنامه یا تغییر آن پایان یافت. وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد آمریکا و چین « در زمانی مناسب در آینده نزدیک» درباره زمان اجرایی شدن این توافقنامه تصمیم گیری خواهند کرد.

توافقنامه 30 ساله فعلی پایان امسال منقضی خواهد شد. دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا هشدار داده است پایان همکاری هسته ای آمریکا و چین برای صنعت هسته ای آمریکا ویرانگر خواهد بود و به روابط دوجانبه واشنگتن و پکن آسیب خواهد زد، و موجب کاهش نفوذ آمریکا در زمینه منع تولید و گسترش تسلیحات هسته ای و تامین ایمنی هسته ای خواهد شد.
سرعت رشد صنعت هسته ای چین بیش از دیگر کشورهای جهان است. بنا بر اعلام مدافعان صنعت هسته ای غیرنظامی چین، چهار رئاکتور که توسط آمریکا طراحی شده اند، هم اکنون در چین در دست ساخت هستند. همچنین قرار است دهها رئاکتور دیگر برای چین ساخته شود که موجب حفظ دهها هزار فرصت شغلی در آمریکا می شود.

دانیل لیپمن، نائب رئیس «مؤسسه انرژی هسته ای» آمریکا روز دوشنبه از اینکه توافقنامه همکاری چین و آمریکا در زمینه انرژی هسته ای غیرنظامی «تقریباً کامل» شده است، ابراز خرسندی کرد. وی گفت چین بزرگترین بازار فناوری هسته ای، کالا و خدمات آمریکا در آینده نزدیک خواهد شد.
به گزارش آسوشیتدپرس از واشنگتن، دموکرات ها و جمهوریخواهان آمریکا، به ویژه در سنا، از این مسئله ابراز نگرانی کرده بودند که چین فناوری هسته ای غیرنظامی آمریکا را برای استفاده در زیردریایی های هسته ای خود سازگار کرده باشد؛ اقدامی که به موجب توافقنامه ممنوع است. با اینکه پیشینه چین در زمینه منع تولید و گسترش تسلیحات هسته ای از دهه 1990 تاکنون تا حدی بهبود یافته است، نهادهای چین، از جمله نهادهایی که با تحریم های آمریکا رو به رو هستند، هنوز متهم به انتقال فناوری مهم نظامی به ایران و کره شمالی هستند. چین همچنین تصمیم گرفته است به ساخت رئاکتورهای برق بیشتر در پاکستان کمک کند. این در حالی است که تاسیسات پاکستان تحت پادمان های بین المللی قرار ندارد.

مارکو روبیو، سناتور جمهوریخواه ایالت فلوریدا و نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا ماه پیش از قطعنامه ای که برای جلوگیری از تمدید توافقنامه همکاری هسته ای آمریکا و چین ارائه شد، حمایت کرد، اما این قطعنامه راه به جایی نبرد.
چین 50 سال است که بمب هسته ای دارد، و شاید حدود 250 سلاح در زرادخانه هسته ای خود داشته باشد.
آمریکا پیمان های هسته ای غیرنظامی با 24 کشور از جمله دیگر رقیب راهبردی اصلی خود یعنی روسیه امضا کرده است.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 443022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =