روزنامه اقتصاد در یادداشتی نوشت:

نحوه اجرای مسکن مهر توسط دولت گذشته با انتقادهایی روبه‌رو است، اما فرصتی است تا از این ظرفیت، بخشی از تقاضای مسکن اقشار کم‌درآمد و حتی در برخی مناطق میان درآمد را پاسخ داد. گرچه تمام خدمات روبنایی و زیربنایی این واحدها باید با برنامه‌ریزی و همکاری دستگاه‌های مختلف تامین شود.

رکود مسکن تا حدی به اقتصاد کشور ضربه وارد کرد، اما با تزریق سرمایه‌های زیاد به این بخش و خروج از رکود، مشکل این بخش مرتفع نمی‌شود، چراکه کشور ما نیازمند تولید واقعی و پاسخ به تقاضای فعلی بازار است. در حال حاضر با توجه به اینکه میزان واحدهای مسکونی لوکس در کشور مازاد بر نیاز است امروز تزریق سرمایه به این بخش و تولید کاذب مشکل مسکن را رفع نمی‌کند بنابراین پیشنهاد بنده به دولت این است تا سرمایه‌های ملی را به این حوزه وارد نکند.
به دلیل رکودی که در بازار مسکن رخ داده شاهد کاهش قیمت زمین هستیم و به دلیل اینکه تولید بیش از نیاز است این امر موجب کاهش سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن شده و تمایل سرمایه‌گذاران نیز برای سرمایه‌گذاری در این بخش کاهش پیدا کرده است. تولیدکنندگان مسکن باید خود را با واقعیت امروز تطبیق دهند و واحدهای مسکونی ساخته شده را با امید به کسب سود بیشتر احتکار نکنند و آنها را در چرخه  معاملات قرار دهند تا بخشی از این تقاضا پاسخ داده شود.


رونق ساخت‌وساز از بعد اشتغال برای دولت نکته مهمی است اما برای حوزه مسکن رونق بازار سودی نخواهد داشت.  افزایش قیمت مسکن عمدتا به دلیل افزایش نرخ زمین و سرریز درآمدهای نفتی به این بازار بود؛ امروز دیگر نباید این اشتباه تکرار شود و نباید با آزاد شدن پول‌های بلوکه شده ایران دوباره این سرمایه‌ها وارد بازار مسکن شود، چرا که این امر افزایش  قیمت را به دنبال دارد. بنابراین دولت برای حل مشکل مسکن باید به دنبال ایجاد رونق واقعی در این بخش باشد؛ یعنی با شفاف سازی، افراد را به سمت تولید واقعی و کارآفرینی هدایت کنیم.

17302
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 442985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =