سال‌های سال است در فوتبال جهان مربی‌هایی مشغول به کار هستند که فوتبالیست‌های بزرگی نبوده‌اند. حتی بعضا مربی‌های موفقی دیده‌ می‌شوند که اصلا فوتبالیست نبوده‌اند.

 

خبرگزاری خبرآنلاین - علی کربلایی: در فوتبال سنتی ایران کم‌تر نمونه‌هایی دیده می‌شوند که بدون تجربه بازی در تیم‌های بزرگ، مربیانی به نام شده باشند. شاید تنها نمونه موفق این دسته مربیان، افشین قطبی باشد. تفکر حاکم بر فوتبال ایران این‌گونه است که بازیکن‌های بزرگ، به طور حتم مربیان بزرگی نیز خواهند شد. حال آن‌که سال‌های سال است عکس این موضوع بر همه‌گان ثابت شده است. 

در فوتبال مدرن اروپا، کم نیستند افرادی مانند مورینیو که بدون سابقه فوتبالی، مربیانی بزرگ شده‌اند. آیا در فوتبال ایران هم مورینیو هایی داریم که هنوز به آن ها اعتماد نشده باشد؟ پاسخ مثبت است. 
افرادی مانند خان‌بان، عسگری و مصطفوی، هم اکنون تجربه‌ای درخور و فوق‌العاده کسب کرده اند. آن ها سال‌هاست بر نیمکت تیم‌های مختلف نشسته اند و با بزرگان فوتبال آمد و شد داشته اند. 
افرادی که دانش بالایی دارند و تاکنون این دانش را در اختیار تیم‌های زیادی قرار داده اند. مهرداد خانبان در تیم ملی و کنار کارلوس کی‌روش، عسگری در تیم ملی امید و نزد یحیی گل‌محدی و هم‌چنین مصطفوی در کنار نام‌های بزرگی هم‌چون والتر زونگا، اریکسون سوئدی و نهایتا در کنار علی‌رضا منصوریان در تیم نفت تهران. 
این‌ها و افرادی شبیه این 3 نفر، با دانش‌های فوتبال ایران هستند. کسانی هستند که به اصول مدرن فوتبال واقفند. کارهایی مانند انیمیشن ساختن برای بازیکن‌ها به منظور نشان دادن شکاف در دفاع حریف، فیلم‌برداری از تمرین ها با هلی کم، آشنایی با نرم‌افزارهای روز جهان در کنار کار با مربی‌های بین المللی و به طبع آن تسلط بر زبان انگلیسی، ویژگی های برجسته آن ها است. 
در مورد چنین افرادی، با مجید جلالی و مرتضی محصص گفتگوی کوتاهی ترتیب دادیم. نظر مجید جلالی این بود که «برای فهمیدن فوتبال، نیازی نیست تا به توپ لگد زده باشید. ما در کانون مربیان افراد زیادی داریم که دانش بالایی درمورد فوتبال دارند و به زودی باید به جامعه فوتبال معرفی شوند. فوتبال بازی کردن شاید شرط لازم باشد، اما قطعا کافی نیست. باید به این جوانان اعتماد شود و آن ها هم جواب این اعتماد را بدهند.»
مرتضی محصص هم تعبیر جالبی داشت. «شما ممکن است یک دندانپزشک باشید،‌ اما در روز ساعت ها در مرد فوتبال مطالعه داشته باشید. فوتبال یک علم است. شما باید علم آن را بیاموزید. مورینیو ثابت کرد نیازی تا حتما فوتبالیست بوده باشید تا مربی بزرگی شوید. او اکنون بزرگترین مربی جهان است، در حالی که مدت ها مترجم بود و اصلا فوتبالیست حرفه ای نبوده است هیچ وقت. این که امروز کی‌روش خان‌بان را در کنار خود روی نیمکت می‌نشاند، یک کار قابل تقدیر و بسیار بزرگ است.»
باید دید چرخه فوتبال ایران کی به آن جا می‌رسد که مربی های با دانش بالا، جای مربی‌های سنتی که در اکثر تیم های لیگ برتر شاغل هستند را بگیرند. در حقیقت باید منتظر ماند و دید که چه زمانی مورینیو های وطنی، فرصت این را پیدا می کنند که خودشان را ابراز کنند.

پیش از این، افرادی مانند هومن افاضلی، فراز کمالوند و اکبر محمدی آمدند، اما خیلی زود درگیر حاشیه‌های فوتبال سنتی ایران شدند و در آن حل شدند. 


کسانی که سابقه نشستن بر نیمکت تیم ملی ایران، دستیاری مربیان بزرگ بین المللی، مربی های موفق فعلی داخلی و ... را دارند، شایستگی این را دارند زمانی که خواستند پای بر عرصه بگذارند، خود را پشت نام های دیگر پنهان نکنند و با اتکا به دانش و علم خودشان هدایت یک تیم را بر عهده بگیرند.

4141

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 442964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =