جماران نوشت:

ناطق باز می گردد. تیتر این روز های روزنامه ها و رسانه های کشور خبر از بازگشت مردی می دهد که مدت ها بود روزه سکوت گرفته بود به قول خودش هیچگاه از سیاست دور نبوده، اما تصمیم گرفته بود در مسائل انتخاباتی ورود نکند و کاندیدا نشود. اما بعد از مدت ها علی اکبر ناطق نوری به صحنه ی سیاسی کشور برگشت و طی روزهای گذشته دیداری با نمایندگان رسانه ها و خبرگزاری های کشور برگزار کرد و در آن جدید ترین مواضع خود را بیان کرد به طوری که یکی از روزنامه ها از تیتر"ناطق جدید" برای این دیدار و صحبت های این فعال سیاسی استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، سال گذشته نیز در همین ماه مرداد رسانه های کشور خبر از بازگشت ناطق داده بودند، اما بعد از آن و تا سخنرانی وی در شب شهادت حضرت علی (ع) در حرم امام که از صدا و سیما پخش نشد، زیاد خبری از شیخ نور و مواضعش نبود تا اینکه دیروز در این دیدار ناطق نوری اعلام کرده است که هیچگاه زمین ننشسته و جلسات خصوصی خود را در یکسال اخیر برگزار می کرده است.

راه ناطق برای رسیدن به اعتدال

ناطق نوری سال 76 و قبل و بعد از آن تا سال های 84 با ناطق امروز فرق هایی دارد. سال 88 که خبرگزاری ها پرده از اتفاقی برداشتند که طی آن بعد از رد صلاحیت احمدی نژاد توسط وزارت اطلاعات برای تصدی شهرداری تهران، ناطق نوری طی یک تماس تلفنی با علی یونسی وزیر وقت اطلاعات از رد صلاحیت احمدی نژاد گله کرده و از او خواستار تایید وی شده است.

زمان زیادی نمی گذرد که این اتفاق صورت می گیرد و احمدی نژاد شهردار تهران می شود و سنگرش را برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری در سال 84 آماده می کند و به نوعی احمدی نژاد پیروزی 84 خود را مدیون رایزنی سال 82 ناطق با یونسی برای تایید اوست.

اما زمان زیادی نمی گذرد که احمدی نژاد این لطف ناطق را در مناظره های سال 88 با بدی جبران می کنند و نمک خورده نمکدان را می شکند و در مناظره های انتخاباتی نام مصطفی پسر ناطق نوری را در کنار نام فرزندان هاشمی رفسنجانی می برد.

احمدی‌نژاد در میانه مناظره سال 88، نام فرزندان ناطق نوری را در کنار نام فرزندان هاشمی رفسنجانی قرارداد و پرسید چه می‌کنند؟

ناطق نوری فرصتی برای پاسخ می خواهدکه فرصتی به وی برای پاسخ دادن داده نمی شود و دوستان قدیمی وی نیز حمایتی از او نکردند تا دلخوری او و گوشه‌نشینی اش آغاز شود. همانقدر که احمدی نژاد در جدایی بدون خداحافظی ناطق نوری از یاران قدیمش نقش داشت، ناطق نوری در روی کار آمدن احمدی نژاد سنگ تمام گذاشت.

سکوت ناطق

در سال هایی که به عده ی زیادی از رجل سیاسی ایران از جمله ناطق نوری و خانواده اش اتهاماتی وارد شده بود او سعی کرد که سکوت کند و پیشتر در جلسه ای می گوید هیچگاه در این سال ها هم از میدان دور نبوده و جلساتش را داشته منتها سعی کرده بود که در رسانه ها حاضر نشود.

حتی ناطق نوری که طی یک رسم 18 ساله و از زمان ریاست مجلس به عنوان سخنران شب 21 ماه مبارک رمضان در حرم امام خمینی (س) بود بعد از سال 88 تصمیم می گیرد چند سالی حتی در این جلسات هم سخنرانی نکند تا سکوت ناطق بیش از پیش شنیده شود.

در سال های بعد از مناظرات انتخاباتی و ناراحتی تلاش زیادی شد تا علی اکبر ناطق نوری بار دیگر بر سر سفره اصولگرایان بنشیند. او اما دلخور از آنچه در دولت احمدی نژاد روی داد و اصولگرایان از آن دفاع کردند، کمتر علاقه ای به این نشست و برخاست ها نشان داد. حداقل انتظار ناطق نوری از یاران سابقش این بود که به دفاع از وی پرداخته و یا لااقل از محمود احمدی نژاد بخواهند تا سند و مدرکش را نشان دهد که اینگونه نشد.

اما این سکوت زیاد طول نمی کشد و ناطق در مصاحبه ای با هفته نامه نگاه پنج شنبه به انتقاد از خرافه گرایی می پردازد و همان سال در مراسمم شب قدر حرم امام رضا عده ای به مخالفت با او شعار سر می دهند. ناطقی که روزگاری از سوی اصولگرایان به ریاست شورای شورای نیروهای انقلاب اسلامی رسیده بود فاصله اش را با اصولگرایان حفظ می کند و سکوتش را می شکند و در پرهیز از افراط هایی که در چند سال اخیر اتفاق افتاده سخن می گوید.

نقش ناطق در انتخابات 92

بعد از دوره ی ریاست 8 ساله ی احمدی نژاد بر دولت ایران و تبعاتش حالا همه ی بزرگان به فکر تغییراتی برای پرهیز از افراط می افتند. وی در اظهار نظری در آبان 92 اعلام کرد که می توانستم کاندیدای ریاست جمهوری شوم حتی رای هم بیاورم، اما از آنجایی که عمر سیاسی ام به اتمام رسیده است کاندیدا نشدم. اما منظور ناطق از پایان یافتن عمر سیاسی ،فعالیت سیاسی اش نبود بلکه کاندیداتوری در انتخابات های کشور بود،چ را که زمانی که حسن روحانی کاندیدای انتخابات می شود ناطق نوری به همراه هاشمی رفسنجانی، سید حسن خمینی و رییس دولت اصلاحات ضمن تشکر از انصراف محمد رضا عارف از حسن روحانی حمایت می کنند تا روحانی رییس جمهور ایران شود.حالا مردی که سال 84 زمینه روی کار آمدن احمدی نژاد را فراهم کرده بود در مقابل وی و تفکرش می ایستند و در یک اتحاد از کاندیدایی حمایت می کند که با شعار اعتدال به میدان رقابت آمد و پیروز رقابت شد.

پس از پیروزی حسن روحانی نطق ناطق باز گشت و سال 93 ناطق با انتقاد هایش از احمدی نژاد برگشت. شاید پیش از آن هم به گفته ی خودش از سیاست دور نبوده اما هیچگاه به انتقاد از رویه مدیریت احمدی نژاد در کشور انتقاد نکرده بود.

ناطق و نقد احمدی نژاد

شیخ نور در سال های پس از پایان ریاست جمهوری احمدی نژاد دست از انتقاد به رویه مدیریتی احمدی نژاد نکشید و بعد از بازگشت به مراسم های شب قدر به حرم در سال 93 انتقاداتی را نسبت به احمدی نژاد مطرح کرد.

ناطق نوری در این سخنرانی گفت: شخصی مسئولیتی را در کشور بر عهده می گیرد و هر طور دلش خواست بیت المال را خرج می کند، آن وقت می گویند تا زمانی که بر مسند است، مصلحت نیست جلوی او را بگیریم. وقتی هم که از مسندش کنار رفت می گویی حالا که رفته است و دیگر مرده را لگد نزنیم. پس کی و کجا می خواهیم حساب بیت المال را برسیم؟ مگر ما نمی گوییم شیعه و پیرو علی هستیم؟ امیر المؤمین علی (ع) که خطاب به کارگزاران خود می فرماید قلم خود را ریز کنید و کمتر در نوشتن کاغذ را حرام کنید. اگر حکومت علی اینگونه است، تکلیف ما که اینگونه حساب بیت المال را به حال خود رها می کنیم چیست؟

ناطق در سخنرانی دیگری درباره ی دلایل عدم شکایتش از احمدی نژاد برای اظهاراتش در مناظره های انتخاباتی 88 گفت: درست است که در مناظرات انتخاباتی 88 توهین شد، اما اشکال این نیست حال اشکال این است که چرا من پیگیر آن نشدم. به این دلیل که اسم پسر من هم آورده شده بود وی شکایت کرد اما نقص قانونی و حقوقی مانع از این شکایت شد و وکیلی گفت: این اندازه که ایشان گفتند راه به جایی نمی‌برد که شکایت پسرم تبدیل به رنجنامه‌یی شد.

او در ادامه نسبت به اتهاماتی که به وی و خانواده اش وارد شد گفت:خواسته من این است که این نسبت‌های بدی که داده می‌شود مورد رسیدگی قرار گیرد؛ اگر این طور باشد که گفته شد، من صلاحیت رییس بازرسی رهبر معظم انقلاب، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام را ندارم و صلاحیت ندارم که در این مراسم صحبت کنم؛ عیب کار این است که این پرونده‌ها ابتر می‌مانند.

وقتی آدم وارد صحنه سیاسی می‌شود باید پیه این مسائل را به تن خود بمالد و مخصوصا اگر نخواهد تملق کسی را بگوید باید این هزینه‌ها را پرداخت کند اما مشکل کار این است که به این قضایا رسیدگی نمی‌شود. دروغ، چاپلوسی و تملق متاسفانه دارد نهادینه می‌شود و مساله دیگر اینکه نسل جدید نسبت به روحانیت و اسلام بدبین می‌شوند.

مواضع شیخ نور در سال 94

ابتدای همین هفته لیستی توسط رسانه ها برای مجلس خبرگان مطرح شد که نام ناطق نوری نیز در آن به چشم می خورد و برخی از رسانه ها از تشکیل مثلثی انتخاباتی خبر دادند که تا این لحظه نه تایید و نه تکذیب شده است.از سویی دیگر ناطق نوری روز گذشته در جلسه ای با اصحاب رسانه و فعالان رسانه ای مواردی را مطرح کرد که قابل تامل است.

ناطق نوری در این جلسه از سیاست سازی به جای سیاست بازی سخن گفت و خاطر نشان کرد : هیچگاه نگفتم از عرصه سیاسی کشور خارج شده‌ام ولی از عرصه سیاست‌های اجرایی و شرکت در انتخابات کنارگیری کرده‌ام.

شیخ نور که رویه اعتدال را پیش گرفته است در این دیدار هشداری نیز به اصولگرایان و اصلاح طلباتن معتدل داد.وی گفت : زمانی که بنده مسوولیت داشتم یک سال و نیم مانده به انتخابات اجاق انتخابات را روشن می‌کردیم و شش ماه مانده به انتخابات کاندیداها را نیز اعلام می‌کردیم. من اعتقاد دارم هنوز چنین چیزی در جریان‌های سیاسی شکل نگرفته است، همه گروه‌ها برای مشورت سراغ من می‌آیند و من به آنها گفته‌ام سلانه سلانه می‌روید، این طور نمی‌شود. بنابراین این انتقاد به جریان‌های معتدل سیاسی کشور وارد است که هیچ برنامه مشخصی برای انتخابات ندارند. این در حالی است که من شنیده‌ام و از نشانه‌هایش هم مشخص است که برخی جریان‌های تندرو و افراطی که من آنها را قبول ندارم در برخی گروه‌های سیاسی با برنامه‌ریزی منسجم‌تری می‌خواهند در انتخابات مجلس آتی شرکت کنند.

بازگشت به عنوان بازیگردان یا بازی کننده؟

کمتر از 7 ماه به انتخابات سرنوشت ساز محجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری زمان باقی مانده است و گمانه زنی ها و رایزنی ها برای تشکیل اتحاد های انتخاباتی و سیاسی آغاز شده است.اصلاح طلبان که خود را هنوز متحد دولت می دانند نیم نگاهی هم به اصولگرایان معتدل برای اتحاد دارند تا سناریوی انتخاباتی 92 را در سال 94 نیز بار دیگر تکرار کنند با تشکیل اتحادی متشکل از افراد معتدل از نفوذ افراطیون به مجلسین جلوگیری کنند. اتحادی که به اتحاد نزدیکان اندیشه امام معروف شده است. چیزی که این روز ها و بعد از جلسات روز گذشته ناطق که به گفته ی خودش قبل از این هم بوده منتها رسانه ای نمی شده است، این است که ناطق نوری در این دوره می خواهد بر حرف خودش بماند و بازیگردان انتخابات آینده باشد و یا احساس تکلیف کند و به عنوان بازیگر حضور پیدا کند.
29213

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 442847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =