جهانگیری: به جای اینکه از مردم عذرخواهی کنند، طلبکارند

معاون اول رئیس جمهور گفت: باید با فساد سیاه سازمان یافته که مثل موریانه به جان اداره کشور افتاده، مبارزه کنیم و لحظه‌ای در این راه تردید ندارم. البته راه دشواری است و باید هزینه آن را پرداخت.

اسحاق جهانگيري درچهارمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه باید برای مبارزه با فساد با برنامه حرکت کنیم، اظهار کرد: متاسفانه امروز عده‌ای از بانیان فساد هنوز مدعی و طلبکار هستند. کسی که امضاء کرده تا دو میلیارد و 700 میلیون دلار پول در اختیار کسی قرار گیرد، امروز به جای آن که شرمنده باشد و از مردم عذرخواهی کند، طلبکار است.

اهم اظهارات وی در ادامه به نقل از ایسنا می آید:

* عده‌ای برای انجام کارهایی پولهای کشور را دریافت کردند اما این کارها را انجام ندادند و ما امروز از آنها می‌خواهیم ارزی را که گرفته‌اند باز گردانند. اما در این راستا اقدام نمی‌کنند. البته دولت تلاش دارد تا آنجا که می‌تواند این مسائل را بازگو نکند اما پیگیریهای لازم را انجام خواهد داد.

* پیگیری فسادهای جزئی نیز از اهمیت برخوردار است و برای همین موضوع است که دولت در راه اندازی دولت الکترونیک تاکید می‌کند و در همه وزارت‌خانه‌ها گروه‌هایی را مشخص کرده‌ایم تا نقاط فساد خیز را شناسایی کنند و ما در زمینه رفع مشکلات اقدام کنیم.

*متاسفانه دولت به خاطر تصمیمات گذشته بزرگ شده است و ما نیازمند دولت چابک و توانمند وبا تصمیم‌گیری‌های خوب هستیم. ایران نیاز به سرمایه گذاری دارد؛ چرا که ما در گذشته 9 درصد سهم تولید نفت دنیا را داشتیم که به دلایلی کاهش یافت و امروز نیز وضعیت‌مان در این زمینه روشن است، اما خوشبختانه میادین مشترک نفت و گاز و پتروشیمی طرح‌های آماده‌ای دارند که راه‌اندازی آنها می‌تواند دستاوردهای خوبی برای ما داشته باشد و دراین رابطه بخش خصوصی باید در شرایط به دست آمده فعال شود و اجازه ندهد سهمش کوچک شود.

* دولت تمام تلاش و توان خود را به کار می‌گیرد که ظرف دوره‌ی 4 ماهه بتواند پیش نیازهای لازم را برای فعالیت‌های اقتصادی فراهم کند.

* ایران امروز می‌تواند حتی برای تکان دادن اقتصاد اروپا در منطقه بازار خوبی فراهم کند و در شرایطی که امروز ایران دارد شرکت‌های اروپایی علاقمند به همکاری با ما هستند و خودشان به خوبی می‌دانند که باید با ایران کار مشترک داشته باشند و فقط به دنبال فروش کالا در کشور ما نباشند. و آقای فابیوس نیز در سفری که اخیرا به ایران داشتند بر این نکته تاکید کردند.

*دولت حتما به دنبال یکسان سازی نرخ ارز و یک رقمی شدن تورم است و اقدامات لازم را انجام می‌دهد و بخوبی می‌داند مدیریت شرایط پسا تحریم بسیار دشوار است و اگر دقت نشود این فرصت به تهدید تبدیل خواهد شد.

* منابعی که آزاد می‌شود باید به خوبی مدیریت شود و دولت هیچ چشم داشتی به منابع ارزی بانک مرکزی ندارد بلکه دولت به دنبال تبدیل کردن منابع ارزی بانک مرکزی به ریال نیست و چشم داشتی به آن ندارد.

* شعار پس از تحریم باید افزایش تولید و افزایش صادرات باشد و باید به تولید صادرات گرا توجه کنیم. دراین راستا بازار عراق نیز فرصت خوبی است که نباید از آن غافل شویم.

* بخش خصوصی ایران بالغ و عاقل است و خوشبختانه امروز اقشار تحصیلکرده به سرعت به سمت بخش خصوصی گرایش پیدامی‌کنند و چون امروز در شرایطی که از بیم و هراس بزرگ تحریم عبور کرده‌ایم و در دوران پسا تحریم قرار داریم بخش خصوصی و دولت مسئولیت متفاوتی دارند.

* با صبر و استقامت ملت ایران و راهنمایی‌های راهگشای رهبر انقلاب از تحریم‌هاعبور کردیم و رئیس جمهور نیز مدیریت ویژه‌ای در این زمینه نشان دادند ودر دوران مذاکره روشن شد که یک مذاکره کننده قوی هستند و شناختی دقیق از تحولات سیاسی بین‌الملل دارند.

* نتایج مذاکرات پیروزی منطق گفت و گو ،هنر مذاکره و قدرت دیپلماسی در مقابل سیاست تهدید و تحریم را نشان داد و توانست ایران را بر بام افکار عمومی جهان بنشاند  و در این ایام منطق ایران در کانون توجه جهانیان است و به جز رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای منطقه اکثر کشورهای دنیا از این توافق خوشحال هستند.

* باید از فرصت حتی تحریم‌ برای ترمیم خسارت‌های ایجاد شده استفاده کنیم و از موقعیت بین‌المللی ممتازی که به دست آورده‌ایم استفاده کنیم و اجازه ندهیم افراطی‌ها و رژیم صهیونیستی میدان‌دار شوند.

*در دوران تحریم می‌توان گفت که نوعی جنگ اقتصادی علیه کشور داشتیم. پس در این دوران سیاست‌ها و تصمیماتی اتخاذ شد تا فشار به زندگی مردم کمتر شود. بنابراین اولین کار که باید در دوران پسا تحریم انجام شود این است که تصمیماتی که در دوره‌ی تحریم برای متمرکز کردن سیاست‌ها اتخاذ شده است لغو شود. یعنی تصمیماتی که در دوران تحریم گرفته‌ایم را نباید در شرایط بعد از تحریم اعمال کنیم تا کشور به شرایط رشد و توسعه برگردد.به طور مثال ممکن است در شرایط تحریم بخش خصوصی به شرکت‌های دولتی تکیه داشتند که باید این روال تغییرکند و نباید هیچ شرکتی جای بخش خصوصی را تنگ کند نه دولت و نه شرکت های دولتی.

* باید از فرصت پس از تحریم برای شناسایی آسیب‌ها و رفع آنها استفاده کنیم چراکه متاسفانه توسعه کشور کندشده است و تعداد جوانان تحصیلکرده بیکار جویای کار زیادند که دراین زمینه طرح‌های زودبازده نتیجه مطلوب ندارند و بخش خصوصی باید به طور واقعی به صحنه بیاید و در این راستا بهبود فضای کسب و کار از اولویت کارهای دولت است و تلاش می‌کند موانع سرمایه گذاری و تولید برطرف شود.

27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 442811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی A1 ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    85 4
    اول از همه از شهرداری ها و سایر دستگاه هایی که به امور پیمانکاری عمرانی مرتبط بوده و یا برگزار کننده مناقصات و مزایدات هستند برخورد کنید.
  • بی نام A1 ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    87 5
    آقای جهانگیری حرفهای قشنگی زدید... ما منتظر عمل هستیم
  • بی نام A1 ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    104 8
    عذرخواهی به درد ما نمیخوره ما خواستار محاکمه این افراد هستیم
  • بی نام IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    41 5
    تا ببینیم
  • بی نام IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    64 5
    صداو سيما و عذرخواهي؟ اونا خيلي پشتشون گرمه
  • بی نام A1 ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    63 8
    امروز عده‌ای از بانیان فساد هنوز مدعی و طلبکار هستند. کسی که امضاء کرده تا دو میلیارد و 700 میلیون دلار پول در اختیار کسی قرار گیرد، امروز به جای آن که شرمنده باشد و از مردم عذرخواهی کند، طلبکار است. "دقیقا حرف درستی است این حرکت ااحمدی ها فرار رو به جلو است تا با غبار آلود کردن فضای مملکت بتوانند خود را برای انتخابات مطرح کنند بجای اینکه در محاکم پاسخ گو باشند"
  • فاتینا RO ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    65 9
    همینو بگین والله.... پرو پرو هر کاری دلشون میخاد انجام میدن دریغ از یک عذرخواهی.... هرچند عذرخاهی اونا دردی رو دعوا نمیکنه
  • مهدی A1 ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    2 0
    اگر به دنبال عدالت هستید اختلاسگران و کاسبان تحریم را محاکمه کنید
  • امين اكتيو A1 ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    3 9
    برادر از اين حرفها قبلا هم زياد زده شده مخصوصا درسالهاي منتهي به انتخابات شما بهتره بجاي حرف زدن به فكر عمل كردن باشيد خبرجان كمي هم نظرات مخالفين براي نمك سايتتان بد نيست زيادي بي مزه شديد
  • حسنی IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    0 0
    تا قیامت رد پای تخریبی دولت پاک دستان مهرورز احمدی نژاد در سرنوشت چندین نسل باقی خواهند ماند و تا ابد نسل های متمادی باید تاوان افکار و اعمال وی و یاران و حامیانش را بازپس بدهند. وزار او هم مثل خودش درحق مردم بسسسسسیار جفا کردند از جمله علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی سابق. خداوند حق الناس ما را از اینها بگیره انشاءالله.