اگر مجوز صرافی می خواهید به بانک مرکزی بروید / مهلت صرافان قدیمی 16 روز دیگر تمام می شود

درب بانک مرکزی به روی متقاضیان جدید تاسیس صرافی باز است و مهلت زمانی خاصی برای متقاضیان جدید تعیین نشده است.

معاون نظارتی بانک مرکزی از پیوستن 2 هزار صرافی به جرگه صرافان کشور در آینده ای نزدیک خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حمید تهران فر، معاون نظارتی بانک مرکزی با اشاره به اینکه روزانه به طور متوسط 30 تا 40 پرونده تاسیس صرافی جدید بررسی و پردازش می شود، تاکید کرد: درب بانک مرکزی به روی متقاضیان جدید تاسیس صرافی باز است و مهلت تعیین شده (28 مرداد 94) مربوط به صرافان قدیم است و صرافانی که برای نخستین بار اقدام به فعالیت می کنند را شامل نمی شود.

وی اظهار داشت: تاکنون نام 450 صرافی مجاز در سایت بانک مرکزی درج شده و 400 صرافی دیگر هم تا پایان مهلت 28 مرداد 94 تقاضایشان به سرانجام می رسد و نام آنها در سایت بانک مرکزی درج خواهد شد.

معاون نظارتی بانک مرکزی ضرب الاجل 28 مرداد 94 را غیرقابل تمدید عنوان کرد و افزود: انتظار داریم صرافان در اولین فرصت تقاضای خود را برای تمدید مجوز اعلام کنند.

معاون نظارتی بانک مرکزی خاطرنشان کرد: از 28 مرداد 93 که دستورالعمل فعالیت صرافان به تصویب شورای پول و اعتبار رسید، به صرافانی که در آن زمان فعال بودند یکسال فرصت داده شد فعالیت خود را با مقررات شورای پول و اعتبار تطبیق دهند و مجوز لازم را از بانک مرکزی دریافت کنند و اکنون این مهلت به روزهای پایانی خود نزدیک می شود.

تهران فر با تاکید بر اینکه مقررات قبلی مربوط به صرافی ها تسهیل شده، گفت: براساس مقررات قبلی قرار بود صرافان با 20 میلیارد تومان سرمایه در کشور فعالیت کنند که این 20 میلیارد تومان در شهرهای بزرگ مانند تهران، مشهد و اصفهان به 4 میلیارد تومان و در سایر شهرها (غیر از کلان شهرها) به دو میلیارد تومان کاهش یافته و این تغییر بزرگی در مقررات صرافی ها در جهت تسهیل فعالیت و  بهبود محیط کسب و کار بوده است.

معاون نظارتی بانک مرکزی تاکید کرد: صرافانی که با بانک مرکزی کار می کنند براساس صورت های مالی که ارائه می دهند، مالیات پرداخت می کنند و فعالیت آنها شفاف است ولی صرافی های غیرمجاز که شفافیت لازم  در کارشان نیست زیرزمینی فعالیت می کنند، مالیات هم نمی پردازند و قانون گریزی می کنند.

تهران فر در خصوص صرافی هایی که پروانه خود را از اتحادیه صنف طلا و جواهر گرفته اند،گفت: طی سال های اخیر قانونگذار اجازه این امر را به اتحادیه طلا وجواهر نداده و قرار بر این شد که تمام صرافی ها از بانک مرکزی مجوز بگیرند.

وی ادامه داد: طبق ماده 96 قانون برنامه پنجم مرجع تخصصی اعطای مجوز و نظارت بر صرافی ها بانک مرکزی است و اتحادیه صرافان هم طی اطلاعیه ای اعلام کرده صرافی هایی که دارای پروانه از اتحادیه صنف طلا و جواهر هستند به بانک مرکزی مراجعه کنند و از آن جا مجوز بگیرند که خیلی ها مراجعه کردند و برخی هم که مراجعه نکرده اند دیگر عذرشان پذیرفته نیست و اتمام حجت شده است.

معاون نظارتی بانک مرکزی به قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اشاره و تصریح کرد: براساس این قانون کلیه معاملات ارزی باید از مبادی مجاز انجام شود؛ مبادی مجاز در مبادلات ارزی، شعب بانک های دارای مجوز از بانک مرکزی و صرافی های دارای مجوز هستند و خرید و فروش ارز غیر از این مبادی مبنای قانونی ندارد.

تهران فر همچنین از هموطنان خواست که خرید و فروش ارز را از طریق کارگزاران مجاز انجام دهند و اضافه کرد: دلالان ارزی بسیار کارشان خطرناک است و به دفعات شکایاتی به بانک مرکزی آمده و در پاره ای موارد ارزی که دلالان به مردم داده اند، ارز تقلبی و جعلی بوده است.

وی به اقدامات بانک مرکزی و نیروی انتظامی در برخورد با دلالان ارزی اشاره کرد و افزود: نیروی انتظامی با برنامه ریزی دقیق در بهمن و اسفندماه سال گذشته در چند نوبت بازار را از وجود دلالان پاک کردند و این کار  با درایت و با برنامه ریزی منسجم همچنان ادامه دارد. 

 

 

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 442801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =