برنامه خندوانه از معدود برنامه های پر مخاطب صدا و سیماست و قطعا این مسئله به نگاه شخص رامبد جوان باز می گردد.

آنچه که باعث شده است این مطلب را بنویسم نه نگاه حرفه ای جوان به طنز است و نه تازه و جذاب بودن برنامه ای که می سازد. در این باره حرف و مطلب بسیار گفته شده و اساسا در تخصص من هم نیست که در این زمینه ها نظر بدهم. من فقط می خواهم به عنوان مخاطب برنامه او از نگاه زیبای او در یکی از برنامه هایش تشکر کنم.
چند روز پیش مهمانان برنامه خندوانه از میان افغان های ساکن ایران انتخاب شده بودند. در خلال برنامه هم «جناب خان» عروسک محبوب این برنامه به بهانه عصای یادگاری که از دوستش که در جنگ او را از دست داده بود، بحث نفرت از جنگ در هر کجا که باشد را با کوتاه ترین و در عین حال زیباترین بیان مطرح کرد، مصمم شدم که این چند سطر را به احترام دست اندرکاران این برنامه بنویسم. حرفم را در چند جمله خلاصه می کنم:
1.سال هاست که به غلط نگاه ایرانیان نسبت به افغان ها نگاهی زشت و غیر قابل دفاع است. انگار نه انگار که روزگاری همین افغان ها هموطن ما بوده اند و الآن آنچه که میراث فرهنگی و ادبی فارسی زبانان خوانده می شود، میراث مشترک هر دو ملت است.
2.افغانستان بعد از ایران بزرگترین کشور فارسی زبان دنیا است و حوزه نفوذ و اشتراک فرهنگی و سیاسی و حتی اقتصادی ماست. ادب و احترام متقابل دو ملت نخستین شرط تاثیر گذاری در این حوزه نفوذ است.
3.یادمان نرود که اگرچه دفاع مقدس محل به نمایش در آمدن رشادت ها و ایثارگری های زیادی بوده است اما این در زشت بودن جنگ و خونریزی تاثیری نمی گذارد. یادمان نرود که ارج نهادن به مقام بالای شهدا و ایثارگران و جانبازان یک چیز است و تنفر از جنگ و خونریزی چیز دیگر.
4.نکته آخر هم اینکه ای کاش به جای این همه هزینه های سرسام آوری که برای تولید آثار بی کیفیت اما به زعم مدیران «فاخر» می شد، اندکی وقت صرف تغییر نگاه این مدیران می شد تا شاهد نگاهی ضد جنگ، صلح طلب و انسانی ، نظیر آنچه که رامبد جوان و «جناب خان» در برنامه شان ارائه می کنند بودیم. ای کاش همه از رامبد جوان و «جناب خان» بیاموزند.

***

براي برقراري ارتباط مستقيم با نویسنده مطلب علاوه بر کامنت هاي زير اين يادداشت، مي توانيد از این حساب توئیتری  استفاه کنید: @sadeghrohani 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 442721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آسیب دیده جنگ A1 ۰۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    62 1
    به امید روزگارهمیشگی صلح جهانی.
  • مسعود A1 ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    50 2
    زشت بودن جنگ رو خوب اومدی.
  • ساناز IR ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    12 47
    برنامه خوب و جالبیه ولی لطفا انقدر دیگه اغراق نکنید انقدر زیادی تشکرنکنید. ای کاش همه بیاموزند یعنی چی؟
  • بی نام IR ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    14 94
    جناب خان عددی نیست گندش نکنین
  • مسعود A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    7 0
    ما هم میگیم جنگ زشته هیچکی هم مخالف این نیست که جنگ همه جوره اش بده ولی من از شما میپرسم ایران کی وارد جنگ شده؟ مگه غیر از اینه که هرگاه خواسته جنگی علیهش شکل بگیره فقط خواسته از موجودیت مرزی و دینی خودش دفاع بکنه. جنگ هشت ساله هم به ما تحمیل شد و ما فقط از خودمون دفاع کردیم. ایرانی هیچگاه و در هیچ لحظه ای موافق جنگ نبوده و نیست. منتها وقتی جنگی علیه او شکل بگیره نمیتونه دست به سینه بشینه و مورد ستم قرار بگیره. و اساسا معنی جهاد هم همین مقابله با ظلم و زور بیگانگان هستش. ولی خوب پیغام کلیتون قابل قبوله چون برنامه خندوانه واقعا مسیر خیلی خوبی رو پیش گرفته و امیدوارم همچنان هم موفق باشه.
  • بی نام A1 ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    7 0
    آفرین
  • مریم A1 ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    11 4
    درسته که ما با افغان ها اشتراکات فرهنگی زیادی داریم، اما فراموش نکنیم که همین افغان ها سالهای سال مشاغل جوونای ما رو دزدیدن و هزاران هزار جوون ما به خاطر مواد مخدری که از کشور اینها وارد کشور ما شد معتاد شدن و زندگیشون به فنا رفت.افغانها یک ریال سرمایه به کشور ما نیاوردن و فقط از اینجا سرمایه بردن.
  • آ IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    4 0
    اگه میشه بیاین یکم تفکراتمون رو درست کنیم یکم نسبت به دیگران خوش بین باشیم در مورد یکی از نظرات که گفتن جناب خان عددی نیست باید بگم که ایشون همین که دیگران رو میخندونن و دیگران هم دوسش دارن خودش یه دنیا ارزش داره
  • بی نام IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    2 2
    رامبد جوان با دعوت از سیاسیون بازیگران سیاسی مانند حیایی هم جزء شان استباز هم تلاش می کند برنامه خود را غیر سیاسی بنامد. در حالیکه صدا و سیما کلا رسانه سیاسی است.