به گفته مدیرعامل شرکت گروه مالی بانک مسکن تا پایان امسال ۱۰ صندوق زمین و ساختمان در کشور راه‌اندازی می شود که قرار است بالغ بر هزار واحد را تحت پوشش قرار دهد.

مدیرعامل گروه مالی بانک مسکن جزئیات فعالیت این گروه مالی در زمینه تأمین مالی مسکن و زیرساخت‌ها را تشریح کرد.

به گزارش خبرآنلاین؛ مصطفی ازگلی با اشاره به تشکیل گروه مالی بانک مسکن جهت ساماندهی همه شرکت‌های زیرمجموعه در یک هلدینگ تخصصی، اظهار کرد: فعالیت‌های این شرکت در گذشته چندوجهی و بعضا غیر مرتبط با بخش مسکن بود و تلاش می‌کرد در هر فعالیت سودآوری سرمایه گذاری کند؛ اما در حال حاضر بنا داریم تا گروه مالی بانک مسکن در راستای رسالت اصلی بانک ـ یعنی تأمین مالی مسکن ـ فعالیت داشته باشد.

تأمین مالی مسکن اقشار متوسط و کمتر از متوسط 

مدیرعامل شرکت گروه مالی بانک مسکن با بیان اینکه کلیه فعالیت‌های غیر مرتبط با بخش مسکن (مانند بازرگانی، گردشگری، واردات لوازم و تجهیزات پزشکی و ...) در این گروه مالی متوقف شده است، افزود: رسالت اصلی بانک مسکن تأمین مالی مسکن مردم با تأکید بر اقشار متوسط و پایین‌تر از متوسط است؛ در این راستا گروه مالی بانک مسکن به عنوان حلقه ارتباطی بازار پول و بازار سرمایه از تمام ظرفیت‌های موجود جهت نیل به اهداف خود استفاده می‌کند.

وی با بیان اینکه برای انجام این هدف ـ تأمین مالی بخش مسکن از طریق بازار سرمایه ـ تمام روش‌های موجود را بررسی و احصاء کردیم، گفت: هفت تا هشت روش در این زمینه تدوین کرده‌ایم که نخستین آن ایجاد شرکت تأمین سرمایه تخصصی مسکن با نام «آباد» و با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار است که در نوع خود اولین شرکت تامین سرمایه تخصصی در این زمینه کاری محسوب می‌شود.

تأسیس نخستین شرکت تأمین سرمایه تخصصی مسکن

ازگلی با بیان اینکه شرکت «تامین سرمایه آباد» با سرمایه دو هزار میلیارد ریالی تشکیل شده است، ادامه داد: این شرکت در تیرماه امسال مجوز فعالیت خود را از سازمان بورس دریافت کرد و سرمایه اولیه نیز تأمین شده است. در این شرکت منابع مالی از طریق بازار سرمایه جمع‌آوری و به بخش مسکن و توسعه ساخت و ساز هدایت می‌شود. تعهد پذیره‌نویسی اوراق بهادار، طراحی و انتشار ابزار مالی، نهاد سازی، خدمات مشاوره‌ای و عرضه اولیه سهام در صنعت ساختمان از مهم‌ترین کارکردهای این نهاد تخصصی است.

وی به دیگر ابزار مورد استفاده در گروه مالی بانک مسکن برای تأمین مالی این بخش از طریق بازار سرمایه اشاره و به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: صندوق زمین و ساختمان یکی از روش‌های تامین مالی مسکن در جهت تقویت طرف عرضه (تولید) است که صندوق نسیم به عنوان پایلوت در منطقه ۲۲ تهران تشکیل شد و در آینده نزدیک نیز سه صندوق جدید زمین و ساختمان در استان‌های مازندران، آذربایجان شرقی و مرکزی برای تأمین مالی به بازار سرمایه معرفی می‌شوند. قرار است به زودی مقامات مسئول و اصحاب رسانه از مراحل اجرایی صندوق زمین و ساختمان نسیم بازدید کنند.

مدیرعامل گروه مالی بانک مسکن در پاسخ به پرسشی در خصوص وضعیت مالکیت و همچنین وضعیت اجرایی صندوق زمین و ساختمان نسیم گفت: در زمان پذیره‌نویسی اولیه حدود نیمی از واحدهای سرمایه‌گذاری توسط سرمایه‌گذاران فعال بازار چه حقیقی و چه حقوقی خریداری شد و در ادامه مانند سایر اوراق بهادار به دلیل وجود رکود بازار سهام و بازار مسکن این نسبت اکنون به کمتر از ۲۰ درصد رسیده است؛ در حالی که با بهبود شرایط اقتصاد مسکن و تکمیل پروژه پیش‌بینی می‌شود واحدهای سرمایه‌گذاری مجددا مورد استقبال قرار گیرد.

وی ادامه داد: هدف از راه‌اندازی صندوق زمین و ساختمان نسیم، تنها بیان این موضوع بود که می‌توان با استفاده از ابزار صندوق زمین و ساختمان از طریق بازار سرمایه برای بخش مسکن تأمین مالی کرد که در این هدف موفق بودیم اما با توجه به ماهیت صنعت ساختمان و طولانی بودن دوره ساخت و فروش محصول، بازده سرمایه‌گذاری واقعی پس از فروش محصول و مقایسه آن با بهای ساخت نمایان می‌شود. لذا اثبات کارآمدی روش مزبور و همچنین حصول اطمینان از سودآوری آن زمان‌بر است که با توجه به ماهیت این صنعت کاملا طبیعی است.

ازگلی با بیان اینکه صندوق زمین و ساختمان نسیم طبق برنامه می‌بایست ۲۹ درصد پیشرفت داشته باشد اما در حال حاضر بیش از ۳۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، تاکید کرد: این اولین بار است که برای ساخت یک مجتمع ساختمانی کل منابع مورد نیاز به صورت یکجا آماده است؛ در حالی که در اکثر پروژه‌ها در طول ساخت و ساز سازندگان با مشکل کمبود نقدینگی مواجه می‌شوند. این از ویژگی‌های هر صندوق زمین و ساختمان است که پیش از شروع پروژه، کل بودجه مورد نیاز تأمین شده و به صورت تدریجی به پروژه تزریق می‌شود.

وی تأکید کرد: برنامه داریم تا پایان امسال ۱۰ صندوق زمین و ساختمان در کشور راه‌اندازی کنیم تا بالغ بر هزار واحد را تحت پوشش قرار دهد. بر این اساس برخی از سازمان‌های ذی‌ربط همچون سازمان ملی زمین و مسکن اعلام آمادگی خود را با اختصاص زمین برای تشکیل و راه‌اندازی صندوق زمین و ساختمان در قالب تفاهم‌نامه‌هایی با گروه مالی بانک مسکن بیان داشته‌اند.

انتشار اوراق صکوک اجاره

مدیرعامل گروه مالی بانک مسکن با اشاره به انتشار اوراق صکوک به عنوان ابزار سوم تأمین مالی مسکن از طریق بازار سرمایه به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: این شرکت اوراق صکوک را بر اساس ساختمان‌ها و زمین‌های موجود در اموال شرکت منتشر می‌کند که برنامه‌های زیادی برای توسعه انتشار این نوع اوراق داریم. از مشخصه‌های اوراق صکوک اجاره می‌توان به وجود نرخ ثابت تضمینی اوراق اشاره کرد که بر این اساس سرمایه‌گذاران در پایان هر ۳ ماه سود اوراق را دریافت می‌کنند.

اوراق سفارش ساخت (صکوک استصناع)

وی چهارمین ابزار تأمین مالی مسکن از طریق بازار سرمایه را صکوک استصناع (اوراق سفارش ساخت) دانست و افزود: این اتفاق برای اولین بار در کشور رخ می‌دهد؛ در این مدل صاحبان زمین و پروانه می‌توانند از دو طریق تأمین مالی کنند یکی آنکه منابع مورد نیاز برای ساخت را برآورد کرده و به همان مقدار اوراق سفارش ساخت منتشر کرده و پروژه را به اتمام برسانند. اصل پول صاحبان اوراق همراه با سود آن را هم پس از ساخت و فروش واحدها، به آنها برمی‌گردانند. در حالت دوم می‌توانند علاوه بر وجوه مورد نیاز جهت ساخت، از محل فروش خودِ زمین و پروانه نیز تأمین مالی کنند. در این مدل زمین و پروانه به یک نهاد واسط که متعلق به سازمان بورس است، منتقل و منابع جمع‌آوری‌شده جهت اجرا و ساخت سایر پروژه‌ها استفاده و پس از فروش پروژه‌ها، سود حاصل از سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذاران پرداخت خواهد شد.

مدیرعامل شرکت گروه مالی بانک مسکن اظهار کرد: از مهمترین کارهایی که در زمینه تامین مالی مسکن از طریق ابزار نوین تامین مالی باید انجام داد فرهنگ‌سازی و شناساندن این ابزار در بین عامه مردم است تا فعالان بازار رغبت به استفاده از آن را داشته باشند.

توسعه فعالیت‌های لیزینگ مسکن

وی به بحث لیزینگ مسکن اشاره کرد و گفت: عمده فعالیت لیزینگ‌های موجود در کشور، خودرو است در حالی که شرکت لیزینگ بانک مسکن تا به حال حتی یک معامله خودرویی نداشته است؛ متأسفانه تا به حال مجوز فعالیت لیزینگ واحدهای مسکونی صادر نشده و ما تنها ساختمان‌های اداری و تجاری را لیزینگ کرده‌ایم که آن نیز با رسالت اصلی ما مبنی بر تأمین مالی مسکن اقشار متوسط و کمتر از متوسط هم‌راستا نیست. منتظریم تا مجوز لیزینگ واحدهای مسکونی صادر شود تا با افزایش سرمایه شرکت لیزینگ به توسعه فعالیت در بازار لیزینگ مسکن بپردازیم.

 

3535

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 442715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    15 2
    با وضعیت فعلی که وام بانک مسکن ، پاسخگوی نیاز مالی خریداران نیست بهترین راه برای خریداران مسکن همین گزینه لیزینگ مسکن است که می تواند تا حد زیادی مشکل را حل کند و موجب رونق در بازار مسکن و به دنبال آن رونق در کل بازار شود.
  • لب A1 ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    7 2
    لیزینگ در ایران معنا ندارد . این نوعی سوئ استفاده از فقر من است .
  • بی نام A1 ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    0 0
    خانه با لیزینگ گران میشود و در واقع فقط قشر ثروتمند که توانائی پرداخت اقساط را دارند بهرمند میشوند و افراد کم درامد روز به روز از صاحب خانه شدن دور میمانند