کشاورزی حفاظتی در ۲۱۷۹ هکتار از اراضی کشت گندم البرز اجرا می‌شود

مدیرکل جهادکشاورزی استان البرز با بیان اینکه در ۲ هزار و ۱۷۹ هکتار از اراضی کشت گندم البرز کشاورزی حفاظتی اجرا می‌شود، گفت: حفظ و نگهداری رطوبت خاک از جمله مزایای این نوع کشاورزی محسوب می‌شود

به گزارش تسنیم در کرج،سید مجید موسوی با اشاره به اینکه کشاورزی حفاظتی یکی از راه‌های جلوگیری از فرسایش خاک در مزارع سطح کشور است که انجام می‌شود، اظهار داشت: این کشاورزی بر پایه سه رکن مدیریت بقای گیاهی، خاک‌ورزی کشاورزی و اعمال تناوب زراعی بنا شده است.

وی با اشاره به اینکه این نوع کشاورزی مجموعه‌ای از تکنیک‌های نگهداری بقایای گیاهی در سطح خاک است، افزود: کنترل و کاهش میزان عبور و مرور ماشین‌های کشاورزی و در نتیجه حفظ و نگهداری رطوبت خاک از جمله مزایای این نوع کشاورزی محسوب می‌شود.

مدیرکل جهادکشاورزی البرز افزایش مواد آلی خاک، صرفه جویی در زمان اجرای عملیات کاشت، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه‌های تولید را از جمله مزایای این نوع کشاورزی برشمرد.

وی عنوان کرد: افزایش نفوذپذیری خاک، جلوگیری از فعالیت برخی عوامل خسارت‌زا و کاهش فرسایس بادی خاکی از جمله مواردی است که با اجرا شدن این نوع کشاورزی حاصل می‌شود.

موسوی با اشاره به میزان سطوح اجرایی کشاورزی حفاظتی در سال زراعی 93-94، خاطرنشان کرد: در 2 هزار و 179 هکتار از اراضی کشت گندم البرز کشاورزی حفاظتی اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه این نوع کشاوری در اراضی کشاورزی کشت جو به میزان هزار و 845 هکتار انجام می‌شود، تصریح کرد: 3 هزار و 550 هکتار از اراضی ذرت علوفه‌ای با روش خاک‌ورزی کشت می‌شود.

مدیرکل جهادکشاورزی البرز با تاکید بر اینکه سطح پیشنهادی برای اجرای کشاورزی حفاظتی در سال زراعی 94-95 در بخش گندم 2 هزار و 400 هکتار است، گفت: طبق برآورد انجام شده این مهم در بخش کشت جو به میزان هزار و 900 هکتار اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امید است کشت ذرت علوفه‌ای به روش خاک‌ورزی در سال زراعی 94- 95 به 3 هزار و 700 هکتار برسد، یادآور شد: اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح در سطح استان البرز 10 میلیارد و 950 میلیون ریال است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 442691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =