ایرنا نوشت:

پایگاه خبری اخبارالساعه امارات در گزارشی به قلم عبدالکریم الحزمی به بیان اسرار تلاطم روابط مصر و عربستان پرداخت که چگونه به سرعت و بر سر مسایل منطقه ای که بارزترین آنها اوضاع یمن، سوریه، لیبی، حماس و تشکیل نیروی مشترک عربی است، دچار بحران شده است.

الحزمی که یک دیپلمات سابق مصری است، در گزارش آورده است: مصر و عربستان که هر کدام خود را یک نیروی منطقه ای حساب می کنند، می خواهند در خاورمیانه نقش اصلی را بازی کنند. مصر در این مسیر بر حقایقی مثل سابقه رهبری، جغرافیا، جمعیت و نقش های سیاسی گسترده ای که داشته، تکیه می کند و عربستان نیز بر نیروی مادی، ثروت ناشی از نفت و نفوذ بر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس تکیه می کند.

این نویسنده افزود: توافقی که بین قاهره و ریاض در باره بحران یمن صورت گرفت، در صحنه عمل تغییر کرد. در آغاز تجاوز، عربستان رهبری 'عملیات طوفان قاطعیت' را برعهده گرفت، ولی در زمینه عمل، برای مصر جای انتخاب به جز آنچه که عربستان خواسته، باقی نگذاشت، بدون اینکه مصالح منطقه ای و بین المللی در نظر گرفته شود.

وی اضافه کرد: عربستان جنگ را شروع کرد بدون اینکه به اهداف خود که یکی از آنها بازگشت عبدربه منصورهادی (رییس جمهوری مستعفی و فراری) به صنعا بود، دست یابد و این موضوع مصر را از تکیه محض بر نیروی نظامی خسته کرد، هرچند که از همکاری دریایی، هوایی و زمینی کوتاهی نکرد، اما قاهره همچنان خواستار پایان عملیات نظامی بود و بارها مستقیم و غیرمستقیم از طرف های یمنی مقیم در قاهره خواستار دخالت برای حل سیاسی این بحران شد.

الحزمی با بیان علل دیگر اختلاف بین دو کشور افزود: عربستان به طور غیر آشکار خواستار حمایت از گروه اخوان المسلمین بود، در مقابل مصر آنها را در فهرست گروه های تروریستی قرار داده و آن را منبع اصلی خشونت و ترور در مصر و منطقه و در بحران سوریه تلقی می کند.

وی اضافه کرد: مصر معتقد است که سقوط نظام بشار اسد باعث تقویت گروه های تندرو اسلامی در منطقه خواهد شد، در حالی که عربستان حاضر نیست از نظر خود مبنی بر برکناری اسد کوتاه بیاید. همین امر موجب انتقادات و اختلافات شدیدی بین دو کشور شده است.

الحزمی موضوع ایران و ترکیه را یکی دیگر از موارد اختلاف بین ریاض و قاهره دانست و نوشت که عربستان معتقد است، دولت مصر موضع خاصی در مقابل ایران و ترکیه اتخاذ نکرده، هر چند که انتقادات ریاض از مصر بطور غیرمستقیم و تلویحی بوده است.

وی افزود: با اینکه قاهره با شعارهایی همچون حمایت و دفاع از کشورهای عربی خلیج فارس ظاهر شده، اما ریاض همیشه مشتاق دخالت و مواجهه مستقیم مصر در مسایل منطقه ای است.

وی اضافه کرد: آرامش مصر در مقابل تهران، امری طبیعی و سودمند است. اگرچه روابط با ریاض از نظر اقتصادی و دیپلماسی برای قاهره اهمیت دارد، اما قطع ارتباط با تهران یک مسیر بدون بازگشت است.

الحزمی نوشت: قاهره معتقد است که سیاست فرقه گرایی و منطقه ای که با تمسک جستن به بهانه مذهبی صورت می گیرد، به ضرر همه تمام می شود و این موضعی است که مصر همیشه بر آن پایبند بوده و به همین دلیل عربستان همواره از قاهره انتقاد کرده است .

الحزمی نویسنده این مقاله با اشاره به دیدارها و سفرهای مقامات فرهنگی، سیاستمداران و بازرگانان مصری در ماه های گذشته به ایران، افزود: اگر این سفرها خوشایند دولت نبود آیا آنها می توانستند به ایران سفر کنند و چه بسا که قاهره این رشته ارتباطی را عمدا آزاد گذاشته و نمی خواهد با این کشور وارد بازی خصمانه شود.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 442651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =