شرق نوشت:

یک سال پیش در شهریورماه سال ٩٣، حسین آخانی، استاد زیست‌شناسی دانشگاه تهران، مقاله‌ای نوشت با تیتر «فرار مغزها یا فراری‌دادن مغزها». او در این مقاله از تلاش‌ها و علاقه یک دانشجو و دانشمند حشره‌شناس جوان ایرانی به نام حسین رجائی برای استخدام در دانشگاه تهران نوشت که همه تلاش‌های او با موانعی عجیب مواجه شد و در نهایت با وجود همه پیگیری‌های خودش و دکتر آخانی به نتیجه نرسید و استخدام نشد تا اینکه در نهایت در آلمان به‌عنوان مدیر کلکسیون پروانه‌ها و آزمایشگاه تحقیقاتی سیستماتیک استخدام شد. آخانی در مقاله خود دراین‌باره نوشته بود: «من بعد از ١٥سال خدمت در دانشگاه تهران ناامید از اینکه نتوانستم برجسته‌ترین متخصص حشره‌شناسی و فیلوژنی کشور را به ایران بازگردانم، در اتاق کوچکم که دستشویی تغییرکاربری‌شده در دانشکده‌ای دیگر است، با یادآوری برخوردی که با او شد، فقط اشک می‌ریزم».

حالا همین دانشمند در رشته تخصصی خود کشفی کرده که حشره‌شناسان دنیا را به وجد آورده است. ماجرا از این قرار است که در قالب یک پروژه بین‌المللی که این حشره‌شناس جوان ایرانی سرپرستی آن را برعهده داشت، خانواده جدیدی از پروانه‌ها کشف شد. یافته‌های تحقیقات منجر به این کشف، همین ماه جاری در مجله علمی معتبر «زولوجیکا اسکریپتا» (zoologica scripta) منتشر شده است. این کشف دودهه پس از کشف خانواده قبلی پروانه‌ها که طی پروژه‌ای بین‌المللی به سرپرستی موزه تاریخ طبیعی اشتوتگارت آلمان صورت گرفته، رخ داده است.

بر اساس اطلاعات مندرج در مجله «زولوجیکا اسکریپتا»، تحقیقات تیم دکتر رجایی از سال ۲۰۱۲ با همکاری پژوهشگرانی از موزه‌های تاریخ طبیعی اشتوتگارت و بن آلمان و پاریس و دانشگاه‌های تورکو (فنلاند) و دانشگاه وین (اتریش) آغاز شد. طبق این گزارش، اولین عضو این خانواده جدید از پروانه‌ها که توسط این تیم تحقیقاتی کشف شده است، شب‌پره‌ای بزرگ (حدودا به اندازه کف دست) است که در شمال تایلند و ویتنام زندگی می‌کند. در سال ۱۹۸۹ نمونه‌های نر آن برای نخستین‌بار در جنگل‌های شمال تایلند یافت شدند و در سال ۱۹۹۴، پروانه‌شناس سرشناس ژاپنی، هیروشی اینوئه، به‌عنوان گونه‌ای جدید (Pseudobiston pinratanai) آنها را توصیف کرد. اما عدم تطابق صفات تشخیصی این شب‌پره با خانواده‌های شناخته‌شده، سبب شد تا محقق ژاپنی و سایر محققان در سال‌های بعد، نتوانند بااطمینان جایگاه این‌ گونه را در سیستم رده‌بندی تعیین کنند. در پژوهش اخیر این خانواده Pseudobistonidae نام‌گذاری شده است.

دکتر رجائی در رابطه با جزئیات و اهمیت این کشف می‌گوید: «نقطه قوت پژوهش اخیر استفاده از روش‌های ژنتیکی، در کنار روش‌های ریخت‌شناسی مقایسه‌ای برای رده‌بندی بوده است؛ برای مثال در پژوهش اخیر، ما ژن‌های این شب‌پره را استخراج کردیم و با ژن‌های نمونه‌هایی از تمام خانواده‌های شناخته‌شده پروانه‌ها مقایسه کردیم و با کمک آنالیزهای تبارشناسی (فیلوژنی) ایده اولیه‌ای از جایگاه این گونه در سیستم طبقه‌بندی پروانه‌ها به دست آوردیم.

سپس به مدد روش‌های جدید ریخت‌شناسی (نظیر میکروسکوپ الکترونی) این گونه را با تمام خانواده‌های خویشاوندش مقایسه کردیم و توانستیم صفاتی در سروسینه و نیز بال‌ها پیدا کنیم که در هیچ خانواده دیگری دیده نمی‌شوند. همچنین از شکم یکی از سه شب‌پره ماده‌ای که در کلکسیون تحقیقاتی موزه بن یافتیم، توانستیم حدود ٦٠ عدد تخم رسیده استخراج کنیم. این تخم‌ها با روش‌های خاصی تمیز شدند و در نهایت موفق به ثبت تصاویر خارق‌العاده‌ای با میکروسکوپ الکترونی از آنها شدیم. صفات جالبی در این تخم‌ها پیدا کردیم که فقط در این خانواده پیدا می‌شوند و مستندات تبارشناسانه جالبی به دست می‌دهند. این صفات نیز در نهایت کمک مؤثری بود تا بتوانیم از فرضیه خانواده جدید دفاع کنیم».

او همچنین در رابطه با دلایل اینکه این کشف شگفت‌انگیز دانسته می‌شود ، این‌طور توضیح داده است: «کشف یک خانواده جدید آن هم در گروه‌هایی مثل پروانه‌ها، کشفی نادر است و همین موضوع آن را شگفت‌انگیز و جذاب می‌کند. پروانه‌ها به دلیل رنگ‌های بی‌بدیل‌شان از دیرباز مورد توجه حشره‌شناسان و نیز مجموعه‌داران سراسر جهان بوده‌اند و به همین خاطر تحقیقات مربوط به رده‌بندی آنها سابقه‌ای چندصد ساله دارد. علاوه بر زیبایی، از آنجا که لارو پروانه‌ها از گیاهان تغذیه می‌کنند، بسیاری از این حشرات آفت محصولات کشاورزی به شمار می‌روند. گذشته از اهمیت اقتصادی، این حشرات به دلیل نقش حیاتی‌شان در گرده‌افشانی گیاهان، اهمیتشان در چرخه غذایی سایر جانوران و نیز دیگر نقش‌های بارز اکولوژیک، همواره مورد توجه محققان بوده‌اند. بیش از ٢٠ سال از کشف آخرین خانواده شب‌پره‌های درشت‌جثه گذشته و دیگر به نظر می‌رسید بیشتر خانواده‌های شب‌پره‌ها شناخته شده باشند. در عین حال این پژوهش نشان داد هنوز در سطح خانواده، پروانه‌های ناشناخته‌ای روی کره زمین زندگی می‌کنند که ما از وجودشان بی‌خبریم».

حالا پس از این توضیحات و اهمیت این کشف جدید توسط حشره‌شناس ایرانی شاید بد نباشد دوباره قسمت‌هایی از یادداشت دکتر حسین آخانی را که چهارم شهریور ٩٣ در روزنامه «شرق» منتشر شد و درباره او بود، بازخوانی کنیم. این بخشی از نوشته آخانی درباره رجائی است: «١٤، ١٥سال پیش که من تازه در دانشگاه تهران استخدام شده بودم، دانشجویی داشتیم که از همان ابتدا می‌شد فهمید با دیگران فرق می‌کند. حسین، دانشجویی بود از یکی از شهرستان‌های شرق کشور. فردی مؤدب و باعلاقه و محکم. ما در رشته زیست‌شناسی سفرهای علمی زیادی داشتیم. پای ثابت این سفرها حسین بود. او با علاقه وصف‌ناپذیری همه کارهای سفر را انجام می‌داد. وقتی در اتوبوس بودیم سفرنامه می‌نوشت؛ مطالب بسیار بامزه با قلمی که من به آن رشک می‌بردم. ساز‌ دهنی‌ای داشت که در شب‌های اردو می‌نواخت. به یک کلام همه چیزتمام. کارشناسی را تمام کرد و برای کارشناسی ارشد به دانشگاه شهیدبهشتی رفت. وقتی از دانشگاه ما رفت، تازه فهمیدم که چه کسی را از دست داده‌ایم. بعد هم تقاضای بورسیه به مرکز تبادلات دانشگاهی آلمان را داد و یک‌ضرب بورس دکترای دانشگاه بن را در رشته حشره‌شناسی گرفت».

بخش دیگری از مطلب هم درباره تلاش‌ها برای استخدام او در دانشگاه تهران بود: «از او خواهش کردم درخواست استخدام بدهد. او هم اطاعت کرد. بر اساس فراخوان دانشکده و اعلام نیاز به حشره‌شناس، او هم درخواست داد. به ایران آمد، سخنرانی کرد. در آن زمان من در فرصت مطالعاتی خارج از کشور بودم. گزارش سخنرانی‌اش را به من داد که چگونه با او رفتار کردند. او خودش فهمید که به قول فرنگی‌ها Welcome نیست. سعی کردم به او دلداری بدهم. به ایران آمدم و با همکاران صحبت کردم. دیدم همه مِن‌مِن می‌کنند. دیدم از این می‌ترسند که او جایشان را تنگ کند. حتی برای آنکه جلویش را بگیرند فرد دیگری را با عجله استخدام کردند تا بهانه کنند که دیگر به تخصص او نیازی نیست. اگرچه میان ماه من با ماه گردون، تفاوت از زمین تا آسمان بود! سعی کردم با مذاکره با رئیس پردیس پرونده استخدامی حسین را جلو ببرم. خودش هم به ایران آمد و با رئیس پردیس صحبت کرد. رئیس پردیس که حسین را از دوران دانشجویی می‌شناخت، قول داد مشکل را حل کند. هرچه تلاش کردم بیهوده بود و دست آخر رئیس پردیس آب سردی روی دستم ریخت که مشخص بود فشارجدی است...».

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 442643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 89
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام DE ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    249 2
    مشت نمونه خروار... ایشون یه نمونه از هزاران نفر.
  • amir A1 ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    تتلو رو به حشره شناسان خارجی معرفی کنن بیشتر به وجد میان
  • بی نام IR ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    157 0
    فقط یک کلمه: حسرت
  • آریا IR ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    این درد فقط در این مورد خلاصه نمیشه. کافیه به ادارات سر بزنیم تا ببینیم در بیشتر پست ها چه کسانی نشسته اند.کسانی که مراجعه کننده باید به آنها کار خودشان را یاد بدهد.علاقه ی شدید به حفظ میز ریاست باعث میشه که مدیران ارشد افرادی کم مایه را استخدام کنند تا برای خودشان مدعی درست نکنند.
    • بی نام A1 ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
      157 1
      حرفت درسته بنده با دکترای شهر سازی با4 سال سابقه تو شهرداری همچنان کارشناسم یعد شهردار ناحیه کارشناس کشاورزیه
    • بی نام A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
      136 0
      واقعا همین طوره، من یه برگه از پرونده دانشگاهم می خواستم در طی دو ماه چندین بار مراجعه کردم ولی کارشناس آموزش پرونده رو نگاه می کرد و با اطمینان می گفت این برگه موجود نیست. یک بار گفتم بدید خودم نگاه کنم بهش برخورد و گفت پرونده خودت برای خودت محرمانه هست. خلاصه با هزار بدبختی گذاشت نگاه کنم من که اولین بارم بود یک پرونده دانشگاهی رو می دیدم بعد از 30 ثانیه برگه مربوطه رو پیدا کردم . انگار نه انگار دو ماه من رو علاف کرده به خاطر بی دقتی خودش. بعضیاشون پشتشون گرمه میدونن اگه مردم هم اعتراض کنن اعتراضشون به جایی نمیرسه حتی اگه رییس هم عوض بشه اینا سر کارشون هستن. موقع پذیرش تو دانشگاه و استخدام هم نور چشمی هستن. خلاصه با لیاقت خودشون بالا نیومدن.
    • بی نام IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
      84 0
      آخ که زدی تو خال عزیز دل
    • علی IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
      65 0
      دقیقا داره همچین شرایطی واسه من پیش میاد. رفتم یه ارگان دولتی میگم من این کارا رو میتونم واستون انجام بدم. میگن............ بهانه ..... منم گفتم اشکال نداره همین کارمو میرم تو کشور دیگه انجام میدم باور کنید نمیدونست چی ازم بپرسه بی سواد متاسفم
    • بنده خدا A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
      81 0
      دقيقا درست است تازه جالب است خيلي از اين مديران حتي پس از اتمام دوران خدمت تمايلي به بازنشستگي ندارند و به و آب اتش مي زنند و باز هم مي مانند نمونه آن يكي از معاونين اداره ما بعد از 35 سال به زور بازنشسته اش كردند و هنوز نرفته مي گفت در يك موسسه ديگر كه بودجه آن را دولت تامين مي كند براي خودش جايي رديف كرده آن وقت اين همه جوان تحصيلكرده در اين مملكت بيكار هستند خدايا به فرياد برس
    • بی نام IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
      48 0
      عالی گفتی ما یه نمونه به تمام معنا از این مدیران را داریم. هوشی عزیز
  • سعید A1 ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    80 0
    اگر اینجوری نبود به ما نمیگفتن جهان سوم کشور های پیشرفته و صنعتی 99 درصد فکر کشور هستن و یک درصد فکر خودشون اینجا 100 درصد فکر خودشون ، کشور یه اسمه فقط
  • ss A1 ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    70 0
    سالهاست که این کشور در فراری دادن نخبه ها حرفه ای عمل می کند. و متاسفانه جوی هم ایجاد می شود که می گویند فلانی به کشور خیانت کرد و در این ممکلت خدمت نکرد. تاسف کوچکترین وازه برای اقدامات چنین کوته بینانه هم وطنانمان در خصوص اشخاصی مثل دکتر رجایی است. خبر آنلاین هم که از نظرات بنده خوشش نمی آید و بطور راندوم هر 20 روز 30 روز یک نظرم را تایید می کند
  • بی نام IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    80 0
    به نفع خودش و حشره شناسی دنیا بود که در دانشگاه تهران استخدام نشد. مطمئن باشید اگه اینجا میموند نمیتونست همچین خدمتی به حشره شناسی بکنه. استخدام که میشد درگیر سیستم فرسوده و بیمار اینجه میشد و باید همش با زیرآب زنی دیگران و حسادت و سنگ اندازی ها درگیر میشد.
  • بی نام IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    74 3
    ما زندگی نمیکنیم فقط زنده ایم
  • مسیح A1 ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    55 1
    رستگار شد.خوش به سعادتش
  • سالار IR ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    51 0
    این فقط یک مورد بود که خودم شک کردم چطور اجازه دادند که عمومی بشه این موضوع یک کمی بیشتر تحقیق کنیم باور کنید هزاران هزار نفر هر ماه در همه شرکت ها این اتفاق ها رخ میدهد کلمه "فرار مغز " در خارج کشور یک کلمه تعریف نشده هست و مختص ایران و ایرانی هاست ، و اونطور که پیداست هیچ وقت حل نخواهد شد .... خیلی مطلب به جایی بود ممنون خبر آنلاین
  • بی نام A1 ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    51 0
    موضوع تازه ای نیست. یه نگاه بندازیم به اطراف.موقعیت نامناسب شغلی،پارتی،جو ناسالم و سرشار از رانت موسسات و ادارات،فشار و گیر های مختلف، برخورد بد اجتماعی آدم هایی که میخوان سالم زندگی کنند و باج ندن همیشه بین دوراهی عشق به ایران و خانواده و زادگاه با رفاه اجتماعی و پیشرفت و تحقق رویاها در خارج از ایران گیر میکنند. عده ای بالاخره دل میکنند و میرن،عده منزوی میشن و می مونند و پیر میشن. اما برای هر دو گروه همیشه یه حسرت هست که چرا باغچه خانه ما سیب نداشت
  • بی نام A1 ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    24 6
    اگر شرایط مساعد شود بیشتر مغزهای برمیگردند . پرفسور پیری برگرد.
  • محمد IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    29 11
    حكمتي در كار بوده شايد اگراينجا به اين موفقيت نميرسيد و انسانها نفع كمتر ي از ايشان ميبردند
  • 001 A1 ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    49 0
    متاسفم که کاری از دستم بر نمیاد جز مثبت رو زدن.
  • یلدا A1 ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    48 1
    فقط تاسف میترسیدند جایشان تنگ شود.......هیییییییییی
  • مسعود A1 ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    26 0
    فقط حسرت و افسوس......
  • احسان A1 ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    24 44
    به خدا تو این یک مورد دیگخ تقصیر دولت و نهادهای حکومتی نیست. این از ذات حسود و خود کم بینی ایرانی نشئت می گیره. خود شکن آیینه شکستن خطاست...
  • آراد A1 ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    35 0
    آریا جان واقعا درست وحقیقت گفتی .ازین نمونه ها بااستعداد درخانواده زیاد داریم اما ....حیف الان رابطه جای همه نوع شایستگی رو گرفته .
  • سامان IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    35 0
    عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد . باید میرفت تا این جور در بستر مناسب شکوفا بشه .
  • بی نام GB ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    27 0
    این ک قطره ای از این دریا حساب میشه.
  • بی نام A1 ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    25 0
    خیلی از این افراد وجود دارند
  • بی نام RO ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    31 0
    اگر اسم این فراری دادن ها خیانت نیست چه هست؟
  • بی نام IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    24 0
    فكر ميكنيد اگر ايران بود چنين موفقيتي داشت؟
  • بی نام BE ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    27 0
    همه اونایی که میفهمن باید اشک بریزن .
  • بی نام A1 ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    27 1
    از این نمونه ها تو دانشگاه صنعتی شریف خیلی زیاده.
  • بی نام A1 ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    31 57
    سلام اولا ژورنال zoologica scripta یک ژورنال کاملا متوسط با ایمپکت فاکتور 3.5 هست. ثانیا کار این عزیز یک کار خوب بوده، اما نابغه؟ رکورد گونه و رده بندی جاندران اصولا کار بسیار پیچیده ای نیست و بسیاری از دانشجویان تحصیلات تکمیلی این کار رو انجام میدن. ودر آخر خدا به ما ایرانیها رحم کنه با این همه جو سازی ، یادم هست گه حدود 10 سال پیش همین سایت های ایرانی مثل شما چاپ کردن که آهای دنیا کجا هستی که نوابغ ایرانی ضایعات نخاعی رو ترمیم کردند. فردای اون روز تعداد زیادی از معلولین حرکتی در بیمارستان امام خمینی تهران صف بستند که این نوابغ ایرانی برا اونها معجزه کنند اما دریغ که کل داستان فقط چاپ کردن یک مقاله در یک ژورنال متوسط پزشکی بود و جو سازی برای نابغه نمایی. پناه بر خدا از گنده گو و گنده نما.
    • بی نام IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
      3 1
      نمونه ای از تحلیل حسادت گونه.خوب اگه میتونستی انجام میدادی.
    • بی نام JP ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
      4 0
      دوست گرامی این خبر اول در بی بی سی منتشر شد که خبرگزاریهای داخلی بعدا متوجه شدن ثانیا اگر مقاله دادن اینقدر ساده هست تو این مجله خوب شما و امثالهم هم مقاله بدید ملت سرفراز کنید
  • بی نام A1 ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    31 0
    جوانهای مهاجر یا جوانهای مهاجرت داده شده جوانهای خانه نشین یا جوانهای خانه نشین شده جوانهای بیکار یا جوانهای از کار رانده شده جوانهای نا امید یا جوانهای نا امید شده . . .
  • بی نام A1 ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    46 1
    من رتبه سه رقمی کنکور پزشکی هستم الان دارم مسافر کشی میکنم خوش به حال حسین که مغزش کار کرده و رفته خارج؛ نه مثل من که موندم و .....
    • بی نام A1 ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
      0 0
      بیا شهرستان ما پزشک خیلی کم داره جای دوری هم نیست .غرب استان اصفهان بپرسی بهت میگن سردسیر و محروم ولی جای فوق العاده امن و مردمان خوب با مردمان فارس گرج
  • بدون نام ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    45 0
    خاك بر سر اون دانشگاهي كه به جاي حمايت نخبگان رو دلسرد ميكنه. همون رييس دانشگاه هاي تحميلي به دردتون ميخوره
  • کوروش IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    27 0
    از ماست که برماست .بخدا حیفه اینجور مغزها رو فراری بدیم اقایونی که کاری ازتون برمیاد توروخدا جلو این حرکات رو بگیرید نذارید چنین افرادی رو ازدست بدیم تورو خدااااااا
  • محمد IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    33 0
    کم نداریم از این جوونای عالی که متاسفانه ترک کردن کشور رو.کافیه یه نگاه به لیست اساتید دانشگاههای امریکا بندازید.بدتر از اون اینه که این رویه با شتاب بیشتری در حال بیشتر شدنه. الان دیگه حتی دانشجوهای متوسط ما هم دارن مهاجرت می کنن و این ضربه بزرگی به پیکره علمی و اقتصادی ایران خواهد زد.
  • بی نام IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    25 0
    هفت شهر عشق را عطار گشت ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم
  • بی نام A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    32 0
    در اداره ما سالهاست فقط نگهبان استخدام می کنند.پس از مدتی اقدام به گرفتن مدارک از موسسات آموزشی. پولی میکنند ودر حال حاضر ما کلی همکار داریم که همشون نگهبان بودند و راننده.
  • بی نام A1 ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    23 0
    در ایران بود که خیلی بعید بود به این کشف نائل بشه. چون شرایط تحقیق برای محققین در ایران با آلمان خیلی متفاوته
  • رهپوی A1 ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    25 0
    بعدازچند سال وقتی ایشان حسابی معروف شدند تازه انموقع مسولین از ایشان برای شرکت در سمینا ر دعوت می کنند وانگاه رادیو وتلویزیون کشور با اب وتاب به تعریف وتمجیداین نابغه می پردازند نوش دارو پس از مرگ سهراب
  • بی نام IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    25 0
    تنها مشكل فرار مغزها نيست نبايد افرادي را هم كه به دلايلي نمي توانند از كشور بروند و استعدادشان ميپوسد و راه به جايي نمي برد، هم فراموش كرد.
  • بی نام A1 ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    31 1
    احتمالا معدلش خیلی بالا بوده اگر معدلش 13 یا 14 می شد هم بورسیه می گرفت و حتما استخدام می شد
  • رضا IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    19 0
    جناب آقای وزیر.ریاست محترم دانشگاه.حداقل کاری که میشود کرد برخورد جدی با افرادیست که صلاحیت ایشان را تایید نکردن.اگر اراده ای وجود داشته باشد.
  • بی نام A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    20 0
    خوب شد رفت اگر توي اين مملكت مي ماند و استخدام مي شد نهايت مي شد يك استادي كه يك مشت حرفهاي تكراري و قديمي را هر ترم سر كلاس مثل طوطي مي گفت و يك حقوق بخور و نمير مي گرفت.
  • بی نام A1 ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    17 0
    دیدم از این می‌ترسند که او جایشان را تنگ کند. مشکل همه ادارات هست حتی متاسفانه در دولت تدبیر؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • سهیل A1 ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    16 0
    مشکل اینجاست که همین الان هم مسئولا ارزش این یافته ها را نمیدانند
  • بی نام EU ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    21 25
    ایران فقط یه عده خانم استخدام میکنند که کاری جز پرحرفی پشت تلفن ندارند. باقی هم پارتی دارند و کار بلد نیستند.
    • بی نام A1 ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
      0 0
      این حرتون فقط مختص خانوم ها نیست خیلی وقته که آقایون پر حر ف تر از خانوما شدن کمی بیشتر به محیط های اداری دقت کنید
  • احمد RO ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    12 0
    تاسف...
  • جواد IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    9 0
    وای خدای من
  • کمال IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    25 43
    من به عنوان یک جانور شناس ایرانی از اینکه عده ای با حرکات ژورنالیستی سعی در مطرح کردن خودشون هستند متاسفم. ما جانور شناسان بسیاری در ایران ودنیا داریم که حسین به گرد پای انها هم نمی رسد. رضا ظهیری در کانادا، دکتر حاجی بابایی که خدای بارکدینگ دنیاست. کتر ندرلو که بیش ار 500 گونه خرچنگ از خلیج فارس گزارش کرده. دکتر احمد زاده که اتفقا در دانشگاه بن هم دوره ای دکتر رجایی بوده و مقالات به مراتب مهمتر و با ای اف بالاتری نسبت به حسن دارد اما انها حرفی نمی زنند. پس لطفا بی خود شلوغش نکنید و دانشمند نتراشید
  • بی نام A1 ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    24 1
    چرا اصرار به ماندن این افراد نخبه داری؟ با توجه به شرایط دانشگاه‌ها، اگر ایران می‌ماند هیچ اتفاقی برایش نمی‌افتاد... در نهایت یه اتاق دو در سه به او می‌دادند اگر دستشویی یا ظرفشویی تغییر کاربری داده نشده باشد و دانشجویانی که اکثراً به دلایل مختلف بی‌آنگیزه هستند او را هم دلسرد می‌کرد... بعد از یک مدت دیگر هیچی از او نمی‌ماند
  • بی نام A1 ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    9 0
    اشک آور بود متاسفم برای ایت طرز افکار
  • آرین A1 ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    13 0
    کار خوبی کردن، اگر تو ایران استخدام می شد نهایتا می شد یه ماشین امضاء و این کشف به نام دانشمند دیگه و کشور دیگه ای ثبت می شد. دستشون درد نکنه
  • علی A1 ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    18 0
    الان 23 ساله که در تمام فراخوانهای ایران شرکت کردم ولی هیچ جوابی نگرفتم. 3 ساله که میخوام برگردم ایران ولی چون میدونم هیچ جا من رو نمیخوان نمیتونم برگردم. عجیبه که تو اروپا اشخاصی مثل ایشان رو لازم دارند و براشون کار هست ولی توی ایران نه
  • بی نام A1 ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    15 0
    هر روز امثال اینها سوار هواپیما میشوند و برگشتی هم نیست
  • بی نام IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    12 0
    فراری شده یکم تیتر بدیه، ایشون که خودش اومده بوده خدمت کنه به کشورش فرار کجا بود
  • بی نام A1 ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    16 0
    بعد بگید چرا رتبه دانشگاه تهران شده 800.
  • بی نام IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    10 0
    اگر تو ایران مونده بود هم می تونست اینجوری عمل کنه؟؟؟؟؟
  • دلسوز A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    20 0
    این بنده خدا اگه ایران میموند باید با تاکسی کار میکرد و برای خوردن یه فلافل هم باید ارزش افزوده میداد
  • بی نام IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    27 0
    در اکثر دانشگاه های کشور وضعیت جذب هیئت علمی به همین شکل است، معمولا افراد نخبه جذب نمی شوند تا احیانا برای اساتید فعلی آن دانشکده که معمولا در سطح پایین تری هستند دردسری درست نکنند این است اصل نخبه پروری در این مملکت،
  • پول RO ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    10 9
    داداش ببین پول کجاست رشته ای که توش پول نباشد به درد لای جرز دیوار هم نمی خورد
    • بی نام RO ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
      0 0
      تمام بدبختی ما اینه که هیچی سر جاش نیست
  • reza IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    17 0
    چرا خبر به این خوبیو زود از صفحه اولتون برداشتین؟؟؟ یعنی ارزش این خبر از عکس فلان بازیگرو بازیکن بی خاصیت کمتره؟؟ عیب بخدا براتون همش دنبال حاشیه شدن ملت ایران
  • بی نام IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    22 0
    ایشون سال بالایی ما در دانشگاه تهران بودند واقعا ادم بسیار زرنگ و فعال بود و در علم بی نظیر متاسفم برای ما ایرانیها که فقط ادعا داریم ولی در عمل هیهات..... تو دانشگا ه ها الان فقط رایطه مهمه بیشتر هیات علمی هایی که حداقل از هم دوره ای های ما هستند فقط اونایی هیات علمی شدند که رایطه و ضابطه داشتند نه علم
  • سهیل A1 ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    32 0
    من سال 92 از دانشگاه شریف دکتری گرفتم و تو یه دانشگاه کوچک تدریس میکنم.رییس قبلی دانشگاه یه عده استاد کم سواد که تو کشورهای درجه چندم که اسماشون رو بگم باور نمیکنین اونجا دانشگاه داشته باشه و به صورت غیر حضوری درس خونده بودن رو استخدام کرد به این امید که جای پاش رو محکم کنه. اونها هم زیراب رییس رو زدن و حالا ادعای ریاست هم دارند و ما ها رو که شریف درس خوندیم مسخره میکنن همسرم دندان پزشکه و دانشجوی دوره تخصص. به تکنسین تو دانشگاهشون با هماهنگی اساتید کارهای دانشگاه رو به لابراتوار شخصی میبره و پول گزاف میگیره حالا این فرد با همسر من لج کرده و کار مریض رو تحویل نمیده و ایشون هم نمیتونه درسش رو تموم کنه و چون کار استادها رو هم انجام میده نمیشه چیزی بهش گفت پشیمانم که نرفتم از ایران
  • شمسي نسب A1 ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    22 7
    جواب مسئولين؛حشره شناس به چه در كشور ما ميخوره ، حالا همه چيزمون درست شده فقط حشره شناس كم داريم... خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
  • مشدی A1 ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    33 0
    آری اینچنین دست در خون دل پر هنران میدارند من نیز در دفتر بازرسی یکی از استانداری ها مشغول بکار بودم و با حجم عظیمی از کاستی ها را می دیدم پس عزم را استوار ساختم و کارهای هنگفتی در راستای توسعه شاخصه های پایدار شهری در ارتقای شرایط اکولوژیک شهری و حفظ زیست محیط شهری و گیاهی و مبارزه با خطرات صدمه زننده بهداشتی را به فرجام رسانیدم اما همکارانی که تمامن لیسانکهای پیام نوری بودند از ترس پرکار بودن و توان انجام کارها و دست پاک بودن خاله زنک بازیهای مسخره و بچه گانه ای را انجام دادند که باعث شد یک روز بدون خدا حافظی با قلبی مجروح از آنجا فرار کنم تا دیگر آنقدر اذیت نشوم این قصه مکرر همه جا است و علت آن هم مدیریت است " مردان کوچک بر صندلی های بزرگ " مشکل اصلی کشور و این همه نابسامانی است
  • بی نام US ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    16 1
    متاسفم
  • بی نام A1 ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    34 1
    قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهری همان بهتر که رفت.مطمئنا این هم به نفع خود ایشان است وهم به نفع کل جامعه بشری .
  • reza RU ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    59 1
    ما هم یک دوستی داشتیم که برای تحقیق از کتابخانه دانشگاه شهید بهشتی استفاده می کرد بعد از چند وقت دیگر اجازه استفاده از کتابخانه را بهش ندادند الان در سویس با امکانات بالا مشغول تحصیل است و همیشه میگه دیگه با ایران کاری ندارم
  • محمد A1 ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    2 0
    متاسفم برای اون اساتییییییییییییییییییید
  • امید A1 ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    3 0
    فرار مغزها حاصل بی سلیقگی ،بی ارزه گی و خیانت مسولین مملکتی به مردم می باشد .
  • zahra A1 ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    3 0
    خوش به حالش که دختر نبود وگر نه مثل من مجبورش میکردند ازدواج کنه تا نتونه حتی پیشنهاد بورسیه را هم قبول کنه .چون واسه رفتن به اجازه شوهر نیاز هست .اونوقت حالا کشفی هم در کار نبود.لعنت به زندگی در این شرایط
  • خسرو A1 ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    2 0
    شرمنگیش برای اونای که قدر نشناسن...و فقط بلدن شعار بدن...
  • مهدی A1 ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    2 0
    قابل توجه آقای روحانی که می گن ایرانی ها بر گردن.. شما وضعیت داخل رو درست کنید بعد بخواین که برگردن..
  • بی نام A1 ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    1 0
    تاسف : توی کشور از این جور آدما زیاد هست ولییی کووو قدرشناسی... هیییی
  • بی نام A1 ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    1 0
    ایشان باید دست کسانی را که نگذاشتن در دانشگاه تهران استخدام شود ببوسد
  • رضا A1 ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    4 0
    پسر خالم ارشد کامییوتر داره با معدل 19.5 نتونست کار پیدا کنه رفت برای ادامه تحصیلش آمریکا دانشگاه توسان بورسیهش کرد میگفت محال برگردم ماهی یک و پانصد در ایران کار کنم.
  • بی نام IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    1 0
    یک نمونه عینی: به دوست خود من که فارغ التحصیل ممتاز ارشد نقشه برداری از دانشگاه خواجه نصیر بود برای خدمت سربازی در سازمان نقشه برداری امریه تعلق نگرفت و اما کسی که کارشناسی خود را از دانشگاه آزاد گرفته بود و از آشناها بود صلاحیت گرفتن امریه را داشت
  • سید IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    1 0
    سلام در جواب بعضی از افراد اگر برادر یک خانواده اتفاقی برایش افتاد باید چه کرد یا شما چه می کردید ضمنا از هر کسی به اندازه عقلش باید ازش توقع داشت والسلام
  • 888 IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    2 0
    بهتر .تو یه فضا بسته با یه سری َآدم بی نزاکت به هیج جا نمی شه رسید.از فرصت بهترین استفاده رو برده و رفته خارج
  • حمید A1 ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    2 0
    بخدا می خواستم چیزی بنویسم اشک و بغض نگذاشت بقول یکی از رییس جمهورهای ما ما مشکلاتمون با همین نخبه هاست خدا از شما بپرسه بی سوادها
  • نسرین IR ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    0 0
    به نظر من اگر این کار رو در شرکت خودش انجام می داد خیلی بهتر بود با یک تیم دیگه جوینده یابندست
  • بی نام A1 ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
    1 0
    دلم گرفت.سعید حیدری هم یکی از این حشره شناسا بوده.فقط سر کل افتادن یکی از استاداش توی موافقت نکردن با موضوع پایان نامه ی حشره شناسیش ول کرده.تمام همتش شناساندن حشرات توی وبلاگشه.همین.اون همه درس خوندن و استعداد توسط استاد ضایع شده و رفته.راستی راستی اینا می تونند جواب بدن؟