ایسنا نوشت:

گروه جماعت الدعوه پاکستان مراسم نماز میت غیابی برای ملاعمر، رهبر پیشین طالبان برگزار کرد. طالبان نیز پس از تایید مرگ ملا عمر از هواداران این گروه خواست که درسه روز عزاداری، برای او مراسم فاتحه و ختم قرآن برگزار کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه نیشن، بخش اسلام‌آباد جماعت الدعوه، یک مراسم ختم و نماز غیابی برای کشته شدن ملاعمر، رهبر پیشین طالبان در مسجد جامع قبا برگزار کرد که در آن بسیاری شرکت کرده بودند.

این مراسم با حضور عبدالرحمن مکی، رهبر جماعت الدعوه برگزار شد و از میان شرکت‌کنندگان می‌توان به دیگر اعضای این گروه نیز اشاره کرد.

عبدالرحمن مکی با تمجید از ملا محمدعمر گفت که وی یک "شکست تحقیرآمیز" بر ناتو و نیروهای آمریکایی در افغانستان وارد کرد و این "درسی برای حاکمان دولت‌های اسلامی" است که وی هرگز حاضر نشد جلوی دیکته‌های آمریکا سر خم کند.

وی ادامه داد: طالبان براساس یک استراتژی، مرگ امیر خود را پنهان کرده بود و این یک تحقیر برای آمریکایی‌هاست که با همه دست‌نشانده‌هایش در افغانستان نتوانستند این موضوع را دریابند.

حزب "حرکت انقلاب اسلامی" و شورای انسجام علمای افغانستان برای درگذشت ملا محمد عمر، رهبر گروه طالبان در کابل گردهمایی برگزار کردند.

عبدالحکیم مجاهد، معاون حزب حرکت انقلاب اسلامی، ضمن تسلیت مرگ ملا عمر به خانواده وی و اعضای طالبان هدف این گردهمایی را بررسی مرگ ملا عمر خواند.

وی ملا عمر را "مجاهد" خطاب کرد و افزود که بخشی مهمی از تاریخ افغانستان "جهاد رهبر گروه طالبان" است.

گروه طالبان پس از تایید مرگ ملا عمر از هواداران این گروه خواست که درسه روز عزاداری، برای او مراسم فاتحه و ختم قرآن برگزار کنند، این گروه از قول خانواده ملا عمر گفته، اگر در زمان رهبری ملا عمر حق کسی تلف شده باشد، او را مورد عفو و بخشش خود قرار دهد.

ملا محمد عمر قبل از اینکه گروه طالبان را ایجاد کند عضو حزب حرکت انقلاب اسلامی بود.

گروه طالبان به رهبری ملا عمر در 14 سال گذشته و همچنان در زمان جنگ با گروه های مجاهدین، به کشتار هزاران نفر بیگناه و غیرنظامی متهم شده است.

طالبان در سال ۱۹۹۸ زمانیکه وارد شهر مزار شریف شدند، حدود ۲ هزار نفر که بیشرشان غیرنظامی بودند را کشتند، افراد این گروه پس از آنکه بر بامیان مسلط شدند، به قتل عام پرداخته، خانه ها و محصولات کشاورزی مردم را آتش زدند.

دیده بان حقوق بشر در آن زمان گزارش داد که تنها در یک مورد در بامیان، بیش از ۲۰۰ نفر غیرنظامی از سوی طالبان کشته شدند.

به گزارش این سازمان، بیش از ۱۵۰۰ هزاره که شامل مرد، زن و کودک بودند هنگامیکه می خواستند به پاکستان و ایران فرار کنند، توسط طالبان در ولایت زابل تیرباران شدند.

عبدالحکیم مجاهد از حکومت خواست که به تلاش ها برای گفتگو با گروه طالبان ادامه دهد.وی گفت که حکومت افغانستان باید از فرصت پیش آمده نهایت استفاده را کند و فصل تازه‌ای در باب گفتگوهای صلح با طالبان باز شود.

مجاهد، طالبان را فرزندان افغانستان خواند و گفت که باید به خواست های آنها پاسخ مثبت داده شود، همزمان او تاکید کرد که رهبری جدید طالبان باید به اختلافات پایان دهد و زمینه صلح در کشور را فراهم کند.

جمعیت اصلاح افغانستان که یک تشکل اجتماعی است نیز با انتشار اعلامیه‌ای، ملا محمد عمر را یک شخصیت مبارز در افغانستان خوانده و گفته که تاریخ در باره او قضاوت خواهد کرد.

5252

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =