دولت در پی راه‌اندازی دولت الکترونیک در سراسر کشور است و با اجرای این طرح باید همه شهرها، روستاها و آبادی‌ها به اینترنت پرسرعت متصل شوند.

ایران نوشت: در این راستا به تازگی از سوی یکی از مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام شد تا پایان سال‌جاری 25هزار روستا به اینترنت پرسرعت دسترسی خواهند داشت.


روستاها روی خط اینترنت پرسرعت
«بیش از 8 هزار روستا تاکنون از طریق مخابرات به اینترنت وصل شده‌اند و قرار است مابقی روستا‌ها نیز تا پایان سال 95 به اینترنت متصل شوند.» حسن رضوانی، مسئول راهبری و پیگیری امور پوشش خدمات عمومی اجباری ارتباطات و فناوری اطلاعات (USO) با بیان مطلب فوق به «ایران» می‌گوید: «در کشور 25هزار روستای بالای 30 خانوار وجود دارد و قراردادی که با پیمانکار مربوطه (کنسرسیوم‌های وب - آواسل) بسته شده این تعداد روستا تا پایان سال 94 به اینترنت وصل می‌شوند.»
رضوانی در ادامه می‌گوید: کنسرسیوم ‌های وب- آواسل اواخر اسفندماه سال 93 برای اتصال روستاها به اینترنت با وزارت ارتباطات و فناوری قرارداد بسته و کار آغاز شده است و به طور کلی باید گفت مدت 4 ماه از آغاز این طرح سپری شده است و طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته تا پایان سال‌جاری روستاهای ذکر شده در قرارداد را به اینترنت پرسرعت متصل می‌کند. بجز 25 هزار روستا که بالای 30 خانوار جمعیت دارند، بیش از 10 هزار روستا بالای 20 خانوار هستند.
اما این روستاها چه زمانی به اینترنت پرسرعت متصل خواهند شد؟ رضوانی با بیان اینکه طرح اتصال این روستاها نیز از همین سال‌جاری آغاز شده است، اظهار می‌دارد: «البته اتصال تمام این روستاها در این سال به اتمام نمی‌رسد ولی امیدواریم این تعداد روستا نیز تا پایان سال 95 به اینترنت پرسرعت متصل شود.»
بنا به گفته وزیر ارتباطات تا اواخر سال آینده 90 درصد روستاهای همدان به اینترنت متصل خواهند شد. سؤالی که پیش می‌آید این است که این فرایند در دیگر روستاها به چه صورتی خواهد بود و اینکه آیا استانی وجود دارد که 90 درصد روستاهای آن به اینترنت وصل شده باشد؟ حسن رضوانی، مسئول راهبری و پیگیری امور USO با بیان اینکه هنور هیچ استانی 90 درصد روستاهایش به اینترنت متصل نشده است، به «ایران» می‌گوید: آماری که سازمان در دست دارد تا پایان سال‌جاری، 90 درصد روستاهای بالای 30 خانوار همه از اینترنت پرسرعت برخوردار خواهند بود مانند استان همدان که وزیر خبر آن را اعلام کرد (در حال حاضر استان همدان 181 روستای آن به اینترنت پرسرعت اتصال پیدا کرده و قرار است تا پایان سال‌جاری نیز 523 روستای دیگر آن به اینترنت پر سرعت دسترسی داشته باشد.)
روستاهایی که فقط 5 خانوار دارند حدود 11 هزار و 200 روستا را شامل می‌شود. طبق گفته معاون وزیر این تعداد روستاها حتی خط عمومی تلفن ندارند. اما تکلیف این روستا‌ها برای داشتن خطوط ارتباطی تلفن و اینترنت چه می‌شود؟ آیا برنامه یا طرحی برای این تعداد روستا پیش‌بینی شده است؟ حسن رضوانی، مسئول راهبری و پیگیری امور USO در پاسخ به این سؤال «ایران» می‌گوید: این طرح در دست بررسی است تا آمار دقیق این تعداد در روستاها استخراج شود. ممکن است بسیاری از این روستاها پوشش اپراتوری داشته باشند ولی لحاظ نشده باشد. پس از اجرای این پروژه نحوه ارتباط‌رسانی روستاهای باقی‌مانده مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مشکل ارتباطی این نقاط حل شود.
رضوانی در ادامه می‌افزاید: امسال طرح دیگری برای برقرار کردن تلفن و اینترنت برای روستاهای بالای20 خانوار و ارتباط‌رسانی به روستاهای زیر20 خانوار برنامه‌ریزی و اجرایی خواهد شد که به نظر می‌رسد ارتباط تعدادی از روستاهای باقی مانده بالای 20 خانوار و زیر20 خانوار در سال‌جاری برقرار و تعدادی دیگر به سال 95 موکول شود.»


خراسان پیشتاز در اینترنت روستایی
با جست‌و‌جو در سایت‌های خبری مبنی بر میزان اتصال روستا‌ها به اینترنت پرسرعت این نکته جلب توجه می‌کند که به عنوان نمونه 160 روستا در سمنان، 172 روستا در اردبیل، 800 روستا در خراسان شمالی، 60 روستا در ایلام، 204 روستا در لرستان و... به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند اما شاید برای بسیاری این سؤال مطرح شود که در بین استان‌هایی که به اینترنت پرسرعت اتصال پیدا کرده‌اند کدام استان از نظر روستاهای تحت پوشش به اینترنت پرسرعت به نوعی پیشتاز است؟ مسئول راهبری و پیگیری امور USO در پاسخ به این سؤال به ایران می‌گوید: استان خراسان رضوی با بیش از 600 روستای متصل شده به اینترنت پرسرعت پیشتاز است و استان کردستان با 330 روستا و آذربایجان شرقی با حدود 300 روستا در رتبه‌های بعدی قرار دارد و میانگین روستاهای استان‌های دیگر که به اینترنت متصل شده‌اند، عدد 170 تا 180 را
نشان می‌دهد.
وقتی صحبت از ارائه اینترنت پرسرعت به روستاها مطرح می‌شود شاید نخستین سؤالی که در ذهن شکل می‌گیرد این است که آیا سرعت این اینترنت برای اهالی این روستاها رضایت‌بخش است؟ در تماس‌هایی که با چند تن از مسئولان هماهنگی دفاتر آی سی تی روستاها برقرار کردیم. اکثر این افراد از کند بودن و قطع و وصلی‌های مدام اینترنت گلایه داشتند اینترنتی که گفته می شود از سوی مخابرات به این روستاها ارائه شده است. در این خصوص حسن رضوانی با تأیید این مسأله به «ایران» می‌گوید: برای حل این مسأله همه روستاهای بالای 30 خانوار در قرارداد منعقده به اینترنت پرسرعت 512 کیلو بایتی وصل می‌شوند تا این مشکل کند بودن خیلی سریع رفع شود.
این در حالی است که برخی کارشناسان توصیه می‌کنند که وزارت ارتباطات باید ایتدا اصلاح و توسعه اینترنت در سطح شهر را در اولویت قرار دهد زیرا اکثر کاربران شهر‌نشین از کند بودن اینترنت گلایه دارند و در عین حال طبق قانونی که در دولت قبل به اجرا درآمده است ارائه اینترنت بیش از 128 برای کاربران عادی ممنوع است و حالا در این میان بحث ارائه اینترنت به روستاها با سرعت 512 خبری شده است و در کنار آن، این سؤال مطرح می‌شود که چه تضمینی برای اجرای این مقدار سرعت در روستاها، وجود دارد؟ رضوانی در پاسخ به«ایران» می‌گوید: شرکت زیرساخت اعلام کرده است مشکلی برای پهنای باند ندارد و اپراتوری که مناقصه را برنده شده نیز الزام دارد که اینترنت پرسرعت را به این تعداد روستاها ارائه دهد از طرف دیگر چون اپراتور مستقل و از بخش خصوصی است بنابراین پیش‌بینی می‌کنیم که سرعت 512 در روستاها به صورت واقعی برقرار شود.»
اما بحث مهمتر میزان بودجه تعیین شده برای اجرای این طرح بزرگ در روستا‌ها است. بنابراین چه میزان بودجه پیش از این برای اینترنت روستایی هزینه شده و برای اتصال 25 هزار روستا به اینترنت پرسرعت چه میزان بودجه در نظر گرفته شده است؟ حسن رضوانی در پاسخ به این سؤال‌ها می‌گوید: «حدود 3 هزار میلیارد ریال بودجه برای اتصال به اینترنت 25 هزار روستا در نظر گرفته شده و پیش از این نیز 300 میلیارد ریال برای اتصال روستاها به اینترنت هزینه شده است. البته هزینه نگهداری نیز سالانه به این مبلغ اضافه می‌شود.»
در حال حاضر ، ایران دارای حدود 10 هزار دفتر ICT روستایی است. این تعداد دفاتر چه میزان به اینترنت متصل هستند؟ رضوانی در این خصوص می‌گوید: «تمام روستاهایی که به اینترنت متصل شده‌اند دفاتر آنها نیز به اینترنت متصل هستند ولی کیفیت و سرعت آنها افزایش می‌یابد تا زمینه دولت الکترونیک بیش از پیش فراهم شود.»

5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 442190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =