روزنامه کیهان تیتر نخست خود را به گزارشی با عنوان تازه‌ترین خیانت آژانس، اختصاص داد و در صفحه اول خود نوشت: «سنا قاضی توافق را احضار کرد/ بهارستان همچنان تعطیل!»

در اين گزارش آمده است: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای ادای توضیح درباره توافق محرمانه با کشورمان به سنای آمریکا می‌رود. احضار آمانو از سوی سنا در حالی است که مجلس شورای اسلامی تعطیل بوده و به زودی نیز برای 3 هفته دیگر تعطیل خواهد شد!

البته اين تنها انتقاد امروز کيهان به مجلس نيست. چه آنکه در ستون اخبار ويژه خود، به رئيس مجلس نيز بابت مقايسه توافق وين و قطعنامه 598 اعتراض کرده و اين قياس را مع الفارق خوانده است. در اين بخش به استناد مصاحبه روز گذشته علي لاريجاني با ايسنا که گفته بود «مجلس شورای اسلامی از باب اصول قانون  اساسی باید نسبت به معاهدات بین‌المللی همچون برجام نظر بدهد، اما در برخی موارد نیز نظر نداده است، مثل قطعنامه 59»، نوشته شده است: مقایسه برجام با قطعنامه 598 در حالی است که این دو مقوله با یکدیگر تفاوت ماهوی دارند. برجام، یک توافق است و مطابق اصل 77 قانون اساسی تمامی «عهدنامه‌ها، مقاوله‌نامه‌ها، قراردادها و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد». و اصل 125 نیز تاکید می‌کند «امضای عهدنامه‌ها، مقاوله‌نامه‌ها، موافقت‌نامه‌ها ‌و قراردادهای دولت ایران با سایر دولت‌ها و همچنین امضای پیمان‌های مربوط به اتحادیه‌های بین‌المللی پس از تصویب مجلس شورای اسلامی با رئیس‌جمهور یا نماینده قانونی اوست» بنابراین نظر مجلس شورای اسلامی در قبول و یا رد توافق وین، یک الزام و ضرورت قانونی است و آنگونه که جناب لاریجانی مطرح کرده است از نوع سلیقه سیاسی نیست که ایشان می‌فرمایند «شاید مجلس هم نظر بدهد، بهتر باشد!» و اما، قطعنامه 598 که موضوع آن خاتمه جنگ ایران و عراق بود، از نوع توافق‌نامه و معاهده و امثال آن نبوده و از این روی نیازی به تصویب مجلس شورای اسلامی نداشته است بلکه مطابق اصل 110 قانون‌اساسی، پذیرش یا رد آن از اختیارات رهبری بوده است که اینگونه نیز تحقق یافت. توضیح آن که بند 5 از بندهای یازده‌گانه اصل 110 قانون اساسی «اعلام جنگ و صلح و بسیج نیروها» را از جمله اختیارات رهبر انقلاب دانسته است.

گفتني است اين روزنامه در شماره پنجشنبه خود نيز در تیتر یک خود از تعطیلات تابستانی مجلس انتقاد کرد. در آن گزارش نيز نوشته شده بود که نمایندگان مجلس در حساس ترین شرایط، نیامده به تعطیلات رفتند. این انتقادات به تیتر یک خلاصه نشده و ستون «گفت و شنود» کيهان در روز پنجشنبه نيز به اين موضوع اختصاص يافته بود. (براي اطلاع از جزئيات بيشتر، اينجا را ببينيد).

2727

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 442189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =