ایرنا نوشت:

وزیر نفت توضیح داد: پول های بلوکه شده چند دسته هستند. بخشی از این حساب ها مربوط به بانک مرکزی است که از فروش نفت حاصل شده است و در ژاپن و کره جنوبی و مقداری در هند از این حساب ها داریم.

زنگنه اضافه کرد: بخش دیگری از این حساب ها به حساب های بانک مرکزی واریز نشده است. مانند حساب شش میلیارد دلار در حساب های یورویی در هند است و با رفع تحریم به خزانه واریز می شود.

وی تاکید کرد: بخشی از پول ها، مربوط به شرکت نفت است که نزدیک به 5/ 2 میلیارد دلار می شود و بقیه آمارهای مورد نظر را نیز بانک مرکزی می داند.

وزیر نفت گفت: 3/5 میلیارد دلاری که بحثش مطرح بود و برخی با بیان حرف های بی ربط، این ماجرا را به مثابه بابک زنجانی دوم دانستند کاملا بی اساس بود و در این دو هفته اخیر برخی به دنبال بابک زنجانی سازی بودند تا قبح کار را پایین آورند.

زنگنه یادآور شد: این پول در حساب یک شرکت اماراتی است و مشخص و مبرهن است که این پول متعلق به ما است و با رفع تحریم ها این پول به تصرف بانک مرکزی در می آید. در هند نیز پول های ما در حساب یک شرکت پالایشگاهی است و حساب یاد شده نیز در نزد شرکتی پالایشگاهی در امارات است.

' پیش از حضور من در وزارت نفت به این شرکت میعانات فروخته شده و از ابتدای سال 93 این مسئله رفع و پول خود را وصول کردیم.'

وی توضیح داد: این موضوع با مسئله بابک زنجان تفاوت دارد. پول های مورد نظر که نزد زنجانی بوده مشخص نیست که کجاست. ما حتا راضی بودیم بابک زنجانی اعلام کند این پول ها در فلان حساب بلوکه شده تا بدانیم یک روزی این پول باز می گردد اما اکنون مشخص نیست این پول ها گمشده یا به اصطلاح خورده شده است.

وزیر نفت تاکید کرد: برخی برای فروریختن قبح متهم بابک زنجانی، چنین مباحثی را مطرح می کنند. ما مورد این چنینی نداشتیم و اگر کسی اطلاعاتی دارد به قوه قضاییه اعلام کند. ما رسما در این باره به قوه قضاییه شکایت بردیم و گزارش این اتفاق در جلسه ای با حضور معاون قوه قضاییه مطرح شد.

زنگنه ادامه داد: معتقدم برخی می خواهند با تشویش افکار عمومی، در فعالیت قوه قضاییه درباره زنجانی اختلال ایجاد کنند. بخشی از مطالبات ما به کشور بازگشته و البته پولی که در چین و ترکیه بوده بلوکه نبوده است.

وی عنوان کرد: برخی پول ها متعلق به بانک مرکزی است اما پول های بلوک شده در هند که حدود شش میلیارد دلار می شود متعلق به دولت است.

وزیر نفت گفت: بخشی از این پول ها از سوی بانک مرکزی در سال 90 و 91 در حساب شرکت نیکو برای طرح های اولویت دار پارس جنوبی سپرده گذاری شده بود. عمده این پول ها در این بخش هزینه شده است و بخشی دیگر نیز در نزد بابک زنجانی باقی مانده و وی این هزینه را که متعلق به پیمانکاران بوده به آنان پرداخت نکرده است.

زنگنه افزود: وجود پول بانک مرکزی در نزد شرکت نیکو تخلف نیست و طبق مقرراتی، بانک مرکزی می تواند در این شرکت سپرده گذاری کند و این امر حرکتی در جهت توسعه صنعت نفت بوده است.

 

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 442180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سینا گرگانی IR ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    2 0
    همه میدونن امثال بابک زنجانی ها رو چه کسایی ساختن و الان چه کسایی از رفع تحریم ها و توافقات ناراحت هستن
  • محمد IR ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    2 0
    وزیر نفت دولت توهم و بگم بگم را احضار کنید تا مشخص شود آنان که خود را پاکدست ترین دولت تاریخ می دانستند چه غارتی انجام داده اند . شرکا و مدیرانی که با زنجانی قرارد داد بسته اند چقدر پورسانت دریافت کرده اند؟؟؟؟
  • ایران A1 ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 0
    من بالاخره نفهمیدم حجم پولهای بلوکه شده چقدر بود ونتیجه چه شد؟
  • بی نام IR ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    1 0
    این از بی عرضگی شماست جنای وزیر
  • بینا A1 ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 0
    حتما حرفای شما درسته بدون شک چون ملت تا بحال از شما غیر حرفهای درست چیزی نشنیده ولی راستی راستی چرا این بابکه رو نمیتونین مقر بیارین این واسه من وفکر کنم همه ملت جالبه به کجا وابسته هست این دزد سر گردنه .