روابط عمومی وزارت ارتباطات در پاسخ به اظهارات اخیر سخنگوی شرکت مخابرات ایران مبنی بر بدهی 700 میلیاردی دولت به مخابرات توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش ایسنا محمدرضا فرنقی‌زاد در این باره اظهار کرد: شرکت مخابرات ایران پروانه‌ای از وزارت ارتباطات دریافت کرده که در آن پروانه امکان واگذاری خدمات تلفن ثابت و همراه توام با یکدیگر دیده شده و از دید ما تفکیکی در این زمینه وجود ندارد و در مجموع این شرکت، شرکتی سودده محسوب می‌شود که در طول سال حدود دو هزار میلیارد تومان سود دارد.

وی ادامه داد: با این وجود شرکت مخابرات از پرداخت بدهی‌های خود به شرکت ارتباطات زیرساخت که زیرمجموعه‌ای از وزارت ارتباطات است سر باز می‌زند. این در شرایطی است که این شرکت بابت خدماتی که به مردم ارائه کرده از آنها هزینه‌های مربوطه را دریافت می‌کند و در صورتی که حتی مشترکی 30000 تومان بدهی داشته باشد خط او را قطع می‌کند.

مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات با اشاره به اینکه شرکت مخابرات به عنوان یک شرکت ارتباطی در موارد متعدد به سرمایه‌گذاری در حوزه‌هایی غیر از ICT پرداخته، اظهار کرد: این شرکت سود خود را در حوزه‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کند که ربطی به حوزه ارتباطات ندارد در حالیکه ما به عنوان نهاد حاکمیتی به دنبال خدمت‌رسانی مناسب به مردم هستیم و بر این باوریم که اگر این شرکت سودی دارد باید برای مردم نیز شرایط ارائه خدمات مناسب را فراهم کند چرا که برای دولت مهم‌ترین رکن رضایت مردم است.

وی ادامه داد: با این وجود اکنون شرکت مخابرات سهام بانک انصار را خریداری کرده یا به طور مثال به مبلغ 800 میلیارد تومان در شرکت سرمایه‌گذاری دنا سرمایه‌گذاری کرده است که البته این سرمایه‌گذاری بازدهی خیلی کمی هم به دنبال داشته در حالیکه لازم است این سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه توسعه تلفن ثابت و همراه انجام شود.

فرنقی‌زاد همچنین عنوان کرد: شرکتی که درآمدش در حوزه ICT است نباید این انتظار را داشته باشد که سرمایه گذاریهای توسعه ای آن را دولت انجام دهد. اکنون این شرکت سرمایه‌گذاری‌های لازم را انجام نداده و در حوزه‌های مختلف از جمله اینترنت خدمات بی‌کیفیتی را در اختیار مردم قرار می‌دهد. از سوی دیگر در حوزه‌های مختلف نیز به واسطه این شرکت انحصاری در قیاس با شرکت‌های ندا ایجاد شده است.

او در عین حال متذکر شد: اکنون این شرکت با تمام این شرایط اینترنت بی‌کیفیت مخابرات را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و از سوی دیگر سرمایه‌گذاری‌های خود را در حوزه‌های دیگر انجام داده و سود به دست آورده را جای دیگری هزینه می‌کند در شرایطی که در تمام دنیا اکنون بیشترین بازگشت سرمایه مربوط به حوزه ارتباطات می‌شود.

وی در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه لازم است شرکت مخابرات هر چه سریعتر بدهی‌های خود را به وزارت ارتباطات و شرکت‌های زیرمجموعه آن پرداخت کند، گفت: به طور متوسط ماهانه 30 میلیارد تومان هزینه‌ای است که مخابرات باید به زیرساخت پرداخت کند اما حدود 15 ماه است که این هزینه‌ها پرداخت نشده است. از سوی دیگر این شرکت به سازمان تنظیم مقررات ارتباطات نیز بدهی‌هایی دارد که آن نیز در جای خود قابل بحث و بررسی است.

مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات همچنین اظهار کرد: اگر شرکت مخابرات ایران در بورس شرکتی سودده معرفی می‌شود قطعا این شرکت به اندازه پرداخت بدهی‌های خود درآمد داشته است.

اما وی در پاسخ به این سوال که در نهایت آیا قرار است مردم مشکلات بدهی مخابرات را متقبل شوند و اینکه چرا وزارت ارتباطات برای تنبیه مخابرات تصمیم به قطع ارتباطات بین‌الملل برخی استان‌ها گرفته بود، توضیح داد: در نهایت وزیر ارتباطات اعلام کرد که جلوی این تصمیم گرفته شود اما با مخابراتی که علیرغم هشدارهای مختلف کار خود را انجام نداده و بدهی‌هایش را پرداخت نمی‌کند چه می‌توان کرد.

فرنقی‌زاد همچنین اظهار کرد: اینکه ما در برهه‌ای از زمان اعلام می‌کنیم به دلیل کیفیت نامناسب خدمات این شرکت در برخی استان‌ها نمی‌تواند مشترک جدید ADSL  بگیرد کاملا قانونی است اما به نظر می‌رسد شرکت مخابرات با اقدامات رسانه‌ای خود به دنبال مظلوم‌نمایی بوده و تلاش دارد از طریق مطرح کردن مردم، مشکلات خود را برطرف کند.

اما فرنقی‌زاد در پاسخ به این سوال که مگر غیر از این است که پروانه شرکت مخابرات از سوی وزارت ارتباطات صادر شده، حال مگر در این پروانه تبصره‌ای برای چنین شرایطی در نظر گرفته نشده و مشخص نشده است که در شرایطی که مخابرات نسبت به پرداخت بدهی‌های خود اقدام نکند وزارت ارتباطات چه تصمیمی می‌تواند بگیرد، توضیح داد: در پروانه تبصره ای در این خصوص دیده نشده و طبق پروانه اگر این شرکت تخلفی داشته باشد موضوع در کمیته تعلیق بررسی خواهد شد.

روابط عمومی وزارت ارتباطات همچنین عنوان کرد: حتی خود ما هم اگر هزینه سرویس‌های بین‌المللی را که دریافت می‌کنیم سر موعد پرداخت نکنیم این احتمال وجود دارد که سرویس ما را قطع کنند. اما اکنون شرکتی مانند مخابرات با وجود آنکه هزینه خدمات ارائه شده خود را از مردم دریافت می‌کند، بدهی خود به وزارت ارتباطات را نمی‌پردازد و به دنبال آن است که در این حوزه مردم را جلو بیندازد.

وی در پاسخ به این سوال که در نهایت اگر وزارت ارتباطات تاکید دارد برایش مساله مهم رضایت مردم و ارائه خدمات مناسب به آنهاست، چگونه تصمیم گرفته می‌شود که به جای بدهی مخابراتی، تماس مردم قطع شود، توضیح داد: برای مردم راه‌های جایگزینی برای برقراری تماس بین‌الملل وجود دارد و اینگونه نیست که آنها مجبور باشند از یک سرویس با کیفیت بد استفاده کنند.

 

 

45223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 442054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    0 0
    بسياري از مشتركيني كه در روز بيست و نهم تير ماه اقدام به شارژ اينترنت مخابرات كردند با كسر وجه از حساب و عدم شارژ رو به رو شدند من سي هزار تومان شارژ كردم كه مبلغ انرا عودت دادند و نه در شارژ اينجانب محاسبه كردند
  • بی نام US ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    1 0
    تلفن ما را با بیست هزار تومان بدهی و بدون اخطار قطع کردند باید فضا رقابتی باشد تا چند گزینه داشته باشیم نه یک گزینه نصفه نیمه
  • تهامی A1 ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    2 0
    مخابرات یک غول وبی شاخ دمی شده است که فقط یه فکر منافع خودش هست.
  • اميد DE ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    0 0
    درست ميگه،مخابرات خيلي مظلوم نمايي ميکنه،ولي در مواجهه با مردم خيلي هم زورگوست
  • بی نام A1 ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    0 0
    من اینترنت مخابرات دارم دلم خونه هم حجمش گرونه هم اشتراکش از همه بدتر قطعیم زیاد داره
  • بی نام A1 ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    0 0
    الان یک ماهه درمشکین شهرهر5دقیقه اینترنت قطع میشود
  • بی نام A1 ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    0 0
    این شرکت درحق کارکنان غیررسمی خود هم اجحاف زیادی میکند که حتی موجب تجمعاتی هم شده
  • بی نام IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 0
    دربازی خصوصی سازی مخابرات عده ای میلیاردی سودبردند وکارمندان بخش خصوصی مخابرات بدبخت تر وکم درامدتر....شرکتی که زمانی بزرگترین شرکت سودده خدماتی بود..الان به خرابه ای بیشترشباهت داردوحقوقی کم که انهم در بعضی استانها دراواسط ماه هنوز پرداخت نشده ...اما بخش دولتی با کارکنانی که گلچین شدندوخوشبخت ....
  • اکبری IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 0
    من هم از مشتریان اینترنت مخابرات هستم... واقعا افتضاح... جالبه که وقتی به امور مشتریان تماس میگیرید میگن کاری از دست ما ساخته نیست بیاید دم در مخابرات اعتراض کنید تا حداقل مدیران ببینند البته من مشکلی ندارم و شاید بهتر باشه برای نشون دادن طیف ناراضی یک روز قرار بگذاریم و روبروی ساختمان مخابرات جمع بشیم... خودشون راه دیگه ایی باقی نگذاشتن. لازم به ذکره که در محله ما بخاطر اینکه یه منطقه نظامیه ... خدمات سایر سرویس دهنده های اینترنت هم کیفیت بهتری نداره و متاسفانه مخابرات تنها انتخاب ماست
  • بی نام A1 ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۷
    0 0
    از ترافیک می دزدد یعنی ترافیک را 10 برابر حساب می کند