معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، در صفحه اینستاگرام شخصی خود راهکارهایی برای کارآفرینی زنان خانه‌دار منتشر کرده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ شهیندخت مولاوردی با اشاره به هفته کارآفرینی نوشته است؛

در هفته كارافريني قرار داريم و اين بهانه اي شد كه به نقش كارافريني در ارتقاي مشاركت اقتصادي زنان بپردازم . شايد بتوان گفت با وجود حدود بیست میلیون زن خانه‌دار که یک چهارم جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، می‌توان دریافت که بخشی از این عدم پویایی در اقتصاد و مشکلات ناشی از همین خانه‌نشینی و نداشتن جایگاه اجتماعی مشخص است. بیمه زنان خانه‌دار می‌تواند بخشی از این مشکل را برطرف کند اما این همه مسأله اقتصادی زنان و دختران جامعه ما نیست. از ابتدای دهه هشتاد که میزان ورودی دختران به دانشگاه‌ها افزایش یافت باید به این موضوع هم می‌اندیشیدیم که این دختران فارغ‌التحصیل چه موقعیتی در جامعه خواهند داشت. نگاهی به اطلس جامع وضعیت زنان کشور نشان می‌دهد که ما در ده استان کشور با بیکاری زنان و دختران جوان فارغ‌التحصیل مواجهیم. استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، کردستان، لرستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، قم و بوشهر بیشترین بیکاری زنان و دختران فارغ‌التحصیل را به خود اختصاص داده‌اند.

حال پرسش این است که چگونه می‌توان در سریع‌ترین زمان ممکن راهی پیش پای دختران و زنان جوان قرار داد. از سوی دیگر نمی‌توان فقط منتظر منابع و طرح‌های دولتی بود. شاید به همین دلیل تکیه بر مقوله کارآفرینی و تقویت کارآفرینان بتواند به این نیاز پاسخ سریع‌تری بدهد. حمایت و هدایت کارآفرینان با تکیه بر شرایطی که از وضعیت اطلس جامع زنان می‌توان استخراج کرد ما را قادر خواهد کرد تا سریعتر برای دختران و زنان جوان فارغ‌التحصیل طرحی بریزیم. گر با این نگاه بتوانیم دختران و زنان جوان‌مان را از یک سو و سرمایه‌گذاران و کارآفرینانمان را از سوی دیگر به سمت روش‌های خلاقانه سوق دهیم در کوتاه‌مدت می‌توانیم فضای کسب و کار برای خانم‌ها را تغییر داده و بهبود ببخشیم. نکته دیگر استفاده از تکنولوژی‌هاي نوين و تکیه بر خلاقیت‌ها این است که دیگر نیازی در کار به زور بازو نیست که مثل دوره‌های گذشته کار را با مولفه‌های جنسیتی در برابر خانم‌ها و آقایان قرار دهد. در عرصه تکنولوژی خانم و آقا بسته به تخصص و هوشمندی که از خود به خرج دهند می‌تواند کسب و کاری را ایجاد و اداره کنند.

به همین دلیل با تکیه بر تکنولوژی می‌توانیم در کوتاه‌مدت از یک‌سو نابرابری جنسیتی در فضای کسب و کار را تعدیل کنیم و از سوی دیگر در سریعترین زمان ممکن برای دختران و زنان جوانمان برنامه‌هایی را به اجرا درآوریم.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 442047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پسری که مادرش خانه دار نبود A1 ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    58 26
    خانم معاون. لطفا توجه کنید که زنان خانه دار عناصر بی تحرک و بی خاصیت نیستند بلکه کمترین کاری که میکنند نگهداری فرزند، و انجام کارهای خانه است. اگر همین زن در رستوران کار کند میگویید شاغل است اگر در خانه اش برای شوهر و فرزندانش غذا درست کند میگویید خانه دار و بی خاصیت است. اگر پرستار بچه شود میگویند اشتغال دارد اگر بچه خودش را نگه دارد میشود عنصر غیرفعال. ضمن اینکه ثبات و امنیتی که زن به خانه میدهد و خدماتی که در خانه ارائه میکند همگی دارای ارزش اقتصادی است ولو در تولید ملی محاسبه نشود. اما مهم رفاهی است که ایجاد میکند. زنهای خانه دار از بسیاری از زنان شاغل که دائم با تلفن اداره با دوست و خواهرشان صحبت میکنند مؤثرتر و مفیدتر هستند. متاسفانه شما اسیر عناوین فرمالیته هستید.
    • سجاد A1 ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
      15 15
      کاملا موافقم آفرین در مجموع زن برای کار بیرون افریده نشده و کاری که در خونه انجام میدن بسیار ارزشمند و مفید است. باید فرهنگ نگاه غلط به زنان خانه دار اصلاح شود.
    • بی نام A1 ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
      18 5
      حرف حساب جواب نداره اما همین مادران که اینقدر به رفاه خانواده کمک می کنند دارای استقلال مالی نیستند و خیلی ها تحت فشار همسرانشان به دلیل نداشتن همین استقلال قرار می گیرند. زن خانه دار باید مادر و همسر باشد و نه برده.
    • بی نام IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
      9 10
      سپاس دوست گرامی واقعا پاسخ مناسب و بجایی بود . امیدوارم خانم معاون کامنت دوستمون رو بخونن .
    • بی نام IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
      12 10
      متاسفانه جامعه برای زحمات زن خانه دار ارزش قایل نبوده وواسه همین همه دخترا میخوان شاغل باشن
    • بی نام A1 ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
      23 5
      مادر من مدیر یه بخش دولتی بودن از نظر خانه داری و تربیت فرزندان هم هیچ زمانی به مشکل نخوردن تو خانواده های اقوام هم که نگاه میکنم مادران تحصیل کرده و شاغل عملکرد به مراتب بهتری دارند اگر زنان در جامعه حضور داشته باشند قطعا به نفع کشور هست
    • میترا IR ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
      1 3
      هر کسی فکر می کنه با استفاده از واژه های تحقیر آمیزی مثل خانه نشینی برای زنان خانه دار اونها رو تحقیر کنه تا به اهداف فمینیستی خودش برسه باید بدونه کور خونده این شعارها دیگه کهنه شده و این طور اشخاص باید دنبال تزهای جدید باشن...
    • بی نام IR ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
      1 3
      تحصیلات اصلا نشانه برتری نیست. اشتغال اصلا نشانه برتری نیست. مادران خانه دار وقت بیشتری را برای فرزندان دارند و فرزندان آنها از نظر روانی در وضعیت بهتری هستند و کنترل شده تر تربیت می شوند.
  • محمد A1 ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    9 1
    سلام به نظر من باید مشاغل خانگی توسعه یابد و زمینه عرضه کالاهای تولیدی در خانه ها در بازارهای داخلی و خارجی فراهم شود.
  • علی A1 ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    12 1
    شما لطفا مهندسا و تحصیلکرده ها رو در اقتصاد شرکت بدبد خانه دارها پیشکشتون.
  • آرام IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    8 2
    لطفا فعلا مشکل خیل عظیم جوانان فارغالتحصیل بیکار که دارن نابود میشن رو حل کنید بعد جا داشت بازار کار به فکر اونا بیوفتید.
  • محسن کریمیان IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    7 4
    تکلیف مردان بیکارازاین اقتصادراروشن کنید
  • بی نام IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    10 4
    این همه جوان بیکار را در اقتصاد مشارکت بدهید،‌ زنان خانه دار پیش کش ....
  • بی نام EU ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    8 7
    مردا بی کارن لازم نکرده برای زنا کار آفرینی کنید.
  • بی نام A1 ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    7 9
    بیست میلیون زن خانه دار در اقتصاد ایران مشارکت دارند. کارهای خانه ، نگهداری و مراقبت از بچه ها ، رسیدگی و مراقبت از شوهر و مدیریت منزل را اگر درست انجام گیرد خودش بزرگترین مشارکت است.
  • بی نام A1 ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    34 15
    فعلا واسه مردا کار درست کنید بقیش پیشکش
    • بی نام A1 ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
      11 12
      هر کی لایق تره باید کار کنه
    • بی نام A1 ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
      11 16
      مگه ارث پدری شماست که پیشکش می کنید؟ زنها هم به همان اندازه مردها حق کارکردن دارند. دولت باید برای کارکردن زنها به همان اندازه کار مردان برنامه ریزی کند. تافته جدابافته که نیستید.
  • عبد الله A1 ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    3 5
    زنان خانه دار یک جامعه ا می سازمد زنان خانه دار درای مدرک دانشگاهی فزرندان بهتری تحویل جانعه خواهند داد. البته زنان هم باید اشتغال پاره وقت هم داشته باشند .
  • جواد A1 ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    5 7
    فعالیت در بورس البته به نظر بنده هیچ چیز به اندازه حفاظت از حریم و امنیت خانه و خانواده مهم و با ارزش نیست. به عنوان یک مرد اعلام می کنم اگه مردها از اذان صبح تا اذان مغرب کوه بکنند باز به اندازه و ارزش نقش یک زن آگاه در منزل کار انجام نداده اند. می توانم یک روز در مورد نقش مفید زن خانه دار در اقتصاد، سلامت، اجتماع و ... صحبت کنم.
  • بی نام A1 ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    11 7
    از من به پسری که مادرش خانه دار نبود. بچه ها در خانه نه تنها به مادر بلکه به پدر هم نیاز دارند. چرا شما فقط زنها را در خانه می بینید و وظیفه مردان به عنوان پدر را فراموش می کنید؟
  • بی نام IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    15 9
    در ایات و روایات و احادیث ذکر شده که پرورش کودک و خدمت به شوهر و خانه بزرگترین کار زن است. در واقع چون از سنت و چهارچوب عملکرد پیامبران دور شده ایم دچار این مباحث شده ایم. الان در جامعه جایگاه مرد و زن تغییر کرده و زن تصور میکند باید تلاش کند تا اقتصاد خانواده را بچرخاند در حالیکه بر عهده مرد است.
  • بیگار A1 ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    1 1
    20 میلیون سنگ بزرگ... خیلی از خانمها شوهر با کار و معاش خوب دارند بهتر است فکری بحال زنان خانه دار ولی نگونبخت با شوهر بیکار باشید برای پاسداشت بانوان خانه دار واقعی تسهیلاتی مثل بیمه درمانی وتامین اجتماعی در ردیف مخارج عمومی در نظر بگیرید اگر ایجاد اشتغال شود بیکاران در انتظارند بانوان مقدمند
  • بی نام IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    1 0
    به نظر من همین دختراتن وپسران را که مادران وپدرانشان کلی زحمت برای دانشگاه رفتن انها کشیده اند را سر کارببرید مادرانشان دعا گویتان خواهند بود ودیگر برای خود چیزی نخواهند خواست ولی غم انگیز اینست که مادران خانه دار توجیبی واندوخته های کم خود را باید به فرزندانشان بدهند شما را به خدا قسم وارد زندگی ها نشوید وارامش را از خانواده ها نگیرید وانها را به جان هم نیندازید در مورد مهریه زیاد گفته شد وتلنگرش به خانواده ها زده شد ونتیچه اش را امروز می بینیم زنان زیادی هستند که باوجود اینکه خانه دارهستند پول زیادی هم خرج می کنند وبرعکس زنان کارمندی هم هستند که برای یک جفت جوراب هم باید اجازه بگیرند بنابراینئهمه چیز بستگی به روحیات واخلاقیات طرفین دارد
  • رضا IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    1 2
    این خانم معاون به جای اشتغال بیرون کشیدن خانمها از خانه به فکر بیمه وتقویت اونها در انجام وظایف اصلیشون باشه وگرنه این جور حرفها بیشتر ازش بوی سیاست به مشام میرسه نه دلسوزی برای خانمها بد نیست به امار زنان بیکار شده بعداز استفاده از مرخصی زایمان نگاه کنن
  • عطا IR ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    1 6
    بیخود نیست که وضع اقتصادی ما به اینجا رسیده و اینهمه بیکاری و فساد در جامعه است وای بر ما که مسئولین ما از اسلام و آفرینش زن و مرد هیچ اطلاعی ندارند. خدایا این چنین مسئولینی را از ما بگیر
    • بی نام A1 ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
      1 0
      اگر آفرینش زن به گونه ای بود که فقط برای شستن وزاییدن آفریده شده بود پس نباید توان انجام کارهایی جز اینرا میداشت؟
  • سعید A1 ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 3
    خانم مولاوری. دستگاه شما و سیاستهای شما و خود شما عامل اصلی تزریق جنگ روانی و برهم زننده و سلب کننده آرامش از جامعه مخصوصا خانواده ها هستید. متاسفانه شما به اسم خانواده به دامن خانواده آتش میریزید و این، غیر از کار منافقانه ای که خانواده خانواده میگوید ولی زره ای به استحکام خانواده کمک نمیکند شمایید. طبق شیوه و کمکی که شما میکنید باید نام سازمانتان را به سازمان ضد زنان و ضد مردان و ضد خانواده تغییر دهید. حقیقتا برآیند فعالیت سازمان شما در این 2 دهه گذشته نتیجه ای جز سست کردن خانواده و بدبینی و کاشتن تخم کینه ، حقارت و حسادت در دل زنان و مردان این کشور چیز دیگه ای نبوده. در یک کلام، سازمان شما و خودشما کاری غیر از نابودی زن، نابودی مرد و نابودی آرامش در جامعه نکرده اید.
  • بی نام A1 ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    2 0
    آقایانی که اینقدر به اشتغال زن حسودی میکنید شما اگر واقعا عرضه کار کردن داشتید که خودتان کارآفرین میشدید با توجه به نداشتن محدودیتهای جسمی وفرهنگی و....
  • مازیار IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    1 3
    خانما بهتره یه کاره پاره وقت بگیرن تا بتونن به خونواده وتربیت اوناهم بپردازن