جهانبخش مظفری سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا در آستانه سفر دو روزه وزرای امور خارجه و توسعه اقتصادی این کشور به تهران گفت: ایتالیا می تواند (مجددا) به نخستین شریک تجاری ایران در اتحادیه اروپا تبدیل شود.


به گزارش خبرآنلاین، مظفری روز شنبه در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا در رم، در باره آینده روابط ایران و ایتالیا با تاکید بر اینکه شرایط نسبت به دوره پیش از آغاز تحریم ها کاملا متفاوت شده است، گفت: آینده روابط میان دو کشور به طور کامل بستگی به چگونگی بهره گیری از فرصت های ایجاد شده کنونی دارد و اقتصاد مکمل ایتالیا و ایران، ظرفیت تبدیل کردن ایتالیا به شریک نخست ایران در حوزه اروپا و یکی از چهار شریک نخست تجاری جمهوری اسلامی ایران را در سطح جهانی دارد.

وی افزود: ایتالیا با توجه به پیشینه روابط دوستانه و ارتباطات مثبت در بخش های مختلف سیاسی، فرهنگی و بین المللی، امکان توسعه سریع سطح مناسبات اقتصادی را با ایران دارد. بر این باورم که چشم انداز کاملا روشنی پیش روی روابط دو جانبه ایران و ایتالیا جود دارد.

سفیر ایران تاکید کرد: فراموش نمی کنیم ایتالیا در دوره تحریم ها، رفتاری را توام با متانت در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در قبال جمهوری اسلامی ایران داشته است و این پیشینه مثبت در جهت دهی به آینده روابط موثر خواهد بود.

مظفری گفت: ایتالیا در چند حوزه مهم مورد نیاز جمهوری اسلامی ایران نظیر انرژی، صنایع مرتبط نیروگاهی، خودروسازی، راه آهن و سامانه های کنترل ناوبری ریلی، فولادسازی، صنایع کشاورزی و غذایی و ... دارای توانی قابل قبول در سطح اتحادیه اروپایی است.

وی افزود: ایتالیا در حوزه صنایع کوچک و متوسط حرف های زیادی برای گفتن دارد و می تواند در صورت برنامه ریزی صحیح و هدفمند، تامین کننده نیازها و پرکننده خلاء های بخش های مختلف صنعت جمهوری اسلامی ایران باشد.

سفیر ایران ادامه داد: حلقه های فرهنگی روابط ایران و ایتالیا با توجه به سابقه تاریخی و تمدن دو کشور از قدیم الایام تا به امروز، به رغم فراز و نشیب های روابط ایران و اتحادیه اروپا، به هم پیوسته بوده و وقفه ای در آن ایجاد نشده است. ایتالیا در میان مردم ایران چهره مثبتی دارد و به عنوان یک شریک و دوست قابل اتکاء قلمداد می شود.

وی افزود: ' شرایط منطقه هم اکنون بگونه ای است که موضوعات بسیاری در حوزه های سیاسی و امنیتی برای همکاری وجود دارد. با توجه به وجود اراده سیاسی لازم در طرفین، دور نمای مثبتی برای این همکاری ها دیده می شود.

' مبارزه با افراطی گری خشونت طلب که گستره وسیعی از منطقه خاورمیانه تا مدیترانه را فرا گرفته است، از جمله مصادیق این همکاری ها می تواند باشد.'

' جمهوری اسلامی ایران همزمان با مبارزه با داعش و افراطیگرایی، در خط مقدم مبارزه با قاچاق مواد مخدر در منطقه ایستاده و مقصد بخش عمده این مواد کشورهای اروپایی است. بنابر این این حوزه نیز می تواند مد نظر دو کشور قرار داشته باشد'.

دولت ایتالیا در تلاش برای ارتقای روابط با تهران، پائولو جنتیلونی وزیر امور خارجه و فدریکا گوییدی وزیر توسعه اقتصادی را روزهای 13 و 14 مرداد ماه در راس هیاتی تجاری به تهران اعزام می کند تا نخستین گام های واقعی را در بازار 80 میلیون نفری ایران که درهایش پس از توافق هسته ای باز شده است، بردارد.

شرکت های ایتالیایی نیز در بخش های مختلف اقتصادی قبل از توافق هسته ای در صف امضای قرارداد با طرف ایرانی قرار گرفته اند.

بازار مصرفی ایران برای شرکت های بحران دیده ایتالیایی یک فرصت طلایی و حیاتی برای ادامه فعالیت آنها محسوب می شود. فضای اقتصادی به وجود آمده از توافق وین، رقابت میان شرکت های ایتالیایی و اروپایی را که در صدد جبران موقعیت از دست رفته در ایران هستند، افزایش داده است.

ایتالیا در زمان قبل از تحریم ها، با بیش از هفت میلیارد یورو مبادلات تجاری در سال، نخستین شریک تجاری ایران در اتحادیه اروپا محسوب می شد، در حالی که این مبادلات پس از تحریم ها به یک میلیارد یورو کاهش یافت. در پی توافق هسته ای در وین میان ایران و قدرت های جهانی، ایتالیا برای از سرگیری روابط و جبران جایگاه تجاری و اقتصادی پیش از تحریم ها به تکاپو افتاده است.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 441972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مسعود IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    3 0
    بهترين فرصت براي مدرنيزه کردن و جبران دهها سال عقب ماندگي اقتصادي و صنعتي فرا رسيده و بايد تا تنور داغه نون و بچسبونيم..بايد بخشي از پولهاي ميلياردي بلوکه شده صرف خريد تکنولوزيهاي برتر غربي بشود و کارخانجات و بخش کشاورزيمان را کاملا مجهز و بروز کنيم..استانداردسازي جهاني بخش صنعت و کشاورزي الان از نان شب براي ايران واجبترست..از ما گفتن و از حضرات نشنيدن...