مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت:20درصد از منابع آب تجدید پذیر از بین رفته است.

به گزارش ایرنامحمد حاج رسولی ها، افزود:اکنون کل منابع آب تجدید پذیر 100میلیارد مترمکعب است،که پیشتر 132میلیارد مترمکعب بود.

وی گفت:اتفاقاتی که در یکی دو دهه اخیر در بخش آب افتاده است نشان می دهد که میانگین بارش باران از 250میلیمتر در بازه زمانی دراز مدت،به 229میلیمتر در یک بازه زمانی 15ساله کاهش یافته و این میانگین در پنج سال اخیر به 203میلیمتر کاهش یافته است.

حاج رسولی ها افزود:اکنون منابع آب تجدید پذیر در کشور کاهش یافته اما مصرف کنندگان افزایش پیدا کرده است و این چالش را باید با مصرف بهنیه جبران کرد.

به گفته وی،از ابتدای برنامه پنجم توسعه برای رفع این چالش، برنامه مدیریت حوضه ای که بسیار مهم است و در برنامه ششم نیز دنبال خواهد شد و کاهش وابستگی به منابع آب زیرسطحی و سفره های زیر زمینی اجرایی شده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت:منابع زیر سطحی و سفره های آبی زیر زمینی در کشور از 89میلیارد مترمکعب به کمتر از 38میلیارد مترمکعب کاهش یافته و این کاهش 56درصدی، فشار بر سفره های زیرزمینی آب بوده است.

حاج رسولی ها یادآور شد:با همکاری مجلس شورای اسلامی ، طرح تعادل بخشی آب های زیر زمینی با اجرای 15پروژه آغاز شده و اعتبارات آن نیز 12برابر رشد یافته است.

به گفته وی،در طرح تعادل بخشی آب های زیر زمینی دو دشت برای هر استان در نظر گرفته شده است و اضافه برداشت های سفره های زیر زمینی کاهش خواهد یافت.

گفتنی است،همزمان با سفر مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران و اعضا هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس ،سه پروژه تصفیه خانه فاضلاب در چهارمحال و بختیاری بهره برداری شد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 441878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =