ایرنا نوشت:

وزیر انرژی آمریکا، اظهار داشت،از تصویب و اجرایی شدن توافقنامه بدست آمده در کنگره اطمینان کامل داریم،مگر شمار کوته فکرها بیش از حد باشد.

به گزارش ایرنا,ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا در نشست خبری روز جمعه کاخ سفید به تشریح توافقنامه هسته ای ایران و پاسخگویی به سوالات خبرنگاران پرداخت و تاکید کرد:

عواقب شکست این توافقنامه منفی و بسیار سریع است.

وی اظهار داشت ما از تمام وقت خود در نشست کنگره آمریکا برای روشنگری درمورد توافقنامه بدست آمده خواهیم پرداخت.

مونیز با اذعان بر اینکه توافقنامه جانبی محرمانه ای در کار نیست ، اظهار داشت:با توافقنامه بدست آمده ایران به آژانس اجازه خواهد داد تحقیقات درباره ابعاد نظامی احتمالی در گذشته را به پایان برساند.

وی اضافه کرد ایران باید ظرف دو ماه و نیم آینده به آژانس دسترسی به سایت های توافق شده در قراردادهای بین ایران و آژانس را بدهد و درپی آن آژانس قادر خواهد بود تحقیقات در مورد فعالیت های انجام شده به فرض مثال 12 سال گذشته در یک سایت اتمی را انجام دهد و در آخر یک گزارش نهایی ارائه دهد.

مونیز اظهار داشت باید توجه داشت قراردادهای آژانس به عنوان نهادی مستقل با دیگر کشور ها همواره محرمانه خواهد ماند.

وی توافقات بین افریقای جنوبی و آژانس در سال های دور را از جمله این قراردادها برشمرد که هنوز نیز محرمانه مانده است.

ارنست مونیز درسوالی که پرسیده شد، شما زمان زیادی در کنگره و جلسات غیرعلنی درخصوص مساله هسته ای ایران حضور داشته اید ضریب احتمال تصویب توافقنامه درکنگره آمریکا را چگونه ارزیابی می کنید؟ اذعان داشت:ما از تصویب این توافقنامه در کنگره اطمینان کامل داریم مگرشمار کوته فکرها بیش از حد باشد.موضوع ناامید کننده این بود که برخی حتی پیش ازدستیابی به توافقنامه با آن مخالفت می کردند.

وی افزود: درصورت شکست این توافقنامه نمی دانم رویارویی با عواقب منفی آن چگونه خواهد بود چراکه این عواقب منفی خیلی زود دامنگیر ما خواهد بود.

این مقام آمریکایی تصریح کرد : در تمام مدتی که در کنگره و مخالفان این توافقنامه بحث داشته ایم حتی یک مورد هم راه حل جایگزینی پیشنهاد نشده و به جرات می توان گفت هیچ پیشنهادی که دستیافت های توافقنامه بدست آمده را داشته باشد ارائه نشده است.

وزیر انرژی امریکا گفت :یکی از شگفت انگیزترین بخش این توافقنامه این بود که با وجود اختلافات موجود بین خود ما در کشورهای 5+1،با یک همبستگی خاصی در این مذاکرات بلند مدت و نفسگیر توانستند به توافقنامه دست یابند.

وی درمورد میزان اعتماد به آژانس بین المللی اتمی اظهارداشت: بسیاری از بازرسان آژانس در آمریکا دوره گذرانده اند و حتی برخی از نیروهای آژانس آمریکایی هستند.

وی خاطر نشان کرد البته بازرسان آمریکایی در بازرسی های مربوط به ایران بخاطرنبود روابط دیپلماتیک بین دوکشور حضور نخواهند یافت.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 441836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    2 0
    فکرشو بکن که اینهمه سیاستمدار و حقوقدان و دانشمند هسته ای ماهها و ساعات طولانی مذاکره کرده اند و آنوقت یک ابلهی مثل کاتن فکر می کند که خودش از همه آنها بهتر می فهمد. واقعا باید کوته فکر و خودبین و حتی بیمار باشد کسی که اینگونه فکر می کند.