ارکستر سمفونیک البرز و اجرای آثاری از لوریس چکناوریان در برج میلاد

" اجرای آثاری از لوریس چکناوریان" از سوی ارکستر سمفونیک البرز به رهبری سهراب کاشف و کنسرت مایستر جناب ارسلان کامکار، با همراهی گروه کُر فیلامونیک ایران در در شب پنج شنبه، هشتم مردادماه 94 در مرکز همایش های بین المللی برج میلاد در حضور استاد لوریس چکناوریان برگزار گردید.

شب گذشته، بنا به دعوت جناب استاد لوریس چکناوریان، رهبر ارکستر سمفونیک فیلارمونیک ارمنستان، رهبر ارکستر سمفونیک لندن و ایران و از رهبران شهیرو برتر ارکستر سمفونیک جهان برای شرکت در " اجرای آثاری از لوریس چکناوریان" از سوی ارکستر سمفونیک البرز به رهبری سهراب کاشف و کنسرت مایستر جناب ارسلان کامکار، با همراهی گروه کُر فیلامونیک ایران در مرکز همایش های بین المللی برج میلاد شرکت کردم. حدود 2000 نفر از اساتید هنری، هنرمندان، مردم و مسئولان علاقمند به هنر و موسیقی نیز در آن حضور داشتند.
در همان اثنا، حضور در " همایش استقلال حرفه وکالت و کانونهای وکلا از منظر بین المللی" به خاطرم تداعی شد که 4 روز قبل در تاریخ 4 مرداد در همان سالن به میزبانی اتحادیه کانون های وکلای دادگستری ایران(اسکودا) و مشارکت کانون بین المللی وکلای دادگستری(IBA) و نمایندگان کانون های وکلای دادگستری کشورهای مختلف،مانند آلمان، اطریش، سوئد، هلند، فرانسه، ترکیه و... برگزار گردید.


با ورود استاد لوریس چکناوریان به سالن، صدای دست و تشویق و شور و نشاط طولانی مدت و مستمر حاضرین در ادای احترام و دین نسبت به این هنرمند و موسیقیدان شهیر و به نام ایرانی و بین المللی، تمام فضای سالن را به خویش اختصاص داد. نکته حائز اهمیت اینکه، با وجود پیش بینی و تخصیص محل نشستن ایشان در صندلی مخصوص ردیف نخست در سالن همایش در حضور مسئولان و بسیاری از هنرمندان معروف حاضر در آن مراسم، به سنت معمول و مرسوم همایش و نشست های ایرانی و پیش بینی مردم ، خبرنگاران و عکاسان حاضر در آن مراسم در قرار گرفتن ایشان در محل مزبور، این استاد با اخلاق ایرانی و جهانی به وسط سالن و در میان مردم و حاضرین رفت و با وجود اختصاص مراسم شب قبل به اجرای آثار وی، به مانند مردم عادی در میان آنها نشست و شدیداً نیز مورد استقبال مجدد آنها قرار گرفت و به همگان آموخت : " بزرگی، به راستی و درستی و سادگی و مردمی بودن و حدشناسی و قدر شناسی توامان از اساتید جوان و جوانان است، نه به مقام و عنوان و نشستن در جایگاه مخصوص..."!


در این مراسم، قطعاتی از آثار استاد با عناوین " آرارات، پردیس و پریسا 1 و 2، عشق، رستم و سهراب، کوروش کبیر و..." از سوی ارکستر سمفونیک البرز با رهبری استاد سهراب کاشف در حضور استاد لوریس چکناوریان به اجرا در آمد.پس از اجرای قطعات زیبای آثار ایشان از سوی ارکسترسمفونیک البرز به رهبری هنرمند جوان، استاد سهراب کاشف که صرفاٌ، 34 سال بیش نداشت، اجرای قطعه پایانی آن ارکستر از سوی آن رهبر ارکستر مراسم از جناب استاد لوریس چکناوریان 80 ساله واگذارگردید.


استاد لوریس ضمن ادای احترام نسبت به اجرای موفق و تحسین برانگیز ارکستر سمفونیک البرز و جناب سهراب کاشف، رهبر ان، با ادای احترام نسبت به این هنرمند جوان و بیان آنکه از "... اجرای زیبای ایشان درس گرفته و آموخته ام..."، تشویق مجدد حاضرین را برانگیخت و در اظهارات خویش بیان داشت : "...زندگی با عشق جاری است و عشق من نیز مردم و همین آثارم هست که از سوی هنرمندان جوان ما اجرا شده و متعلق به آنها و آینده است. من از خود چیزی ندارم و نمی خواهم داشته باشم، همین آثارم را که به نسل آینده تقدیم می کنم، جریان هنری و کارهای من خواهد بود که زنده است. باید به جوانان اعتماد کرد و برای آنها ارزش قائل شد.آنها با نگاهی متفاوت به جهان می توانند رهنمون بخش ما باشند. این موضوع را امشب در اجرای زیبای این ارکستر سمفونیک، به خوبی و مجدد دریافته ام...".اظهارات ایشان با تشویق مستمر حاضرین همراه بود.
سپس، با اجرای قطعه فاخر مربوط به " ایران" و رهبری نمادین ارکسترسمفونیک البرز، نسبت به آن ارکستر و میمهانان و کشور خویش؛ایران، ادای احترام و دین نمود. رهبر جوان ارکستر سمفونیک البرز نیز ضمن ادای احترام و تشکر از این موسیقیدان شهیر ایرانی و جهانی، دستان استاد را به نشان احترام و بلندای شان علمی، هنری و حرفه ای استاد و آموزه های فراگرفته از ایشان به بالا گرفت و مراتب حد شناسی و قدر شناسی خویش را نسبت به ایشان نشان داد.استاد لوریس چکناوریان به هنگام خروج از سالن، به شدت مورد تشویق و احترام حاضرین قرار گرفت و حتی، با ادای احترام نسبت به هنرمند جوانی، بوسه بر دستان آن هنرمند توانمند ایرانی زد و شگفتی و تحسین حضار را برانگیخت...!


مراسم هنری شب قبل برج میلاد، با وجود اجرای موفق و فاخر ارکستر سمفونیک البرز و اجرای زیبای گروه کُر آن در خصوص ایران، " آموزه ای از ادب، اخلاق و هنر ایرانی، لزوم رعایت شوونات حرفه ای و صنفی و احترام توامان به نوآموزان و اساتید جوان در مسیر آتیه " را برای همه حاضرین به ارمغان آورد.احترام به بزرگان، بزرگی خواهد آورد و اندیشه مردمی و حضور در بین مردم و سادگی ، صداقت و افتادگی استاد لوریس چکناوریان و قراردادن فرصت ها و تریبون های حرفه ای به هنرمندان و اساتید جوان و حمایت گسترده از آنها، علاوه بر ماندگاری آثار هنری و موسیقی ایشان، رمز جاودانگی و بزرگی مستمر این استاد با اخلاق و نام آور ایرانی و بین المللی است که شایسته توجه، آموزش و فراگیری در صنوف مختلف، از جمله؛ نهاد وکالت نیز می باشد.

 

محمد رضا زمانی درمزاری(فرهنگ)، حقوقدان و وکیل دادگستری

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 441637

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =