معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور گفت: وام مشارکتی تا 9 برابر آورده با کارمزد صفر درصد به روستاهای مرزی با مشارکت 200 خانوار اعطا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، سید ابوالفضل رضوی دیشب در جلسه توسعه روستایی استان کرمانشاه اظهار کرد: کارهای خوبی از طریق صندوق کارآفرین امید در راستای اعطای وام به مردم برای مشارکت در کارهای اقتصادی انجام شده است.

رضوی ادامه داد: دستورالعمل در مورد روستاهایی که 200 خانوار در فعالیت‌های اقتصادی مشارکت می‌کنند این است که وام مشارکتی به آنها پرداخت شود.

وی با بیان اینکه وام مشارکتی برای روستاهای مرزی با 200 خانوار 9 برابر آورده با کارمزد صفر درصد در نظر گرفته شده است، افزود: در روستاهای غیر‌مرزی و 200 خانوار این میزان وام 4 برابر آورده و با کارمزد 3 درصد تعیین شده است.

به گفته معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور تمام روستاها در بحث وثیقه مشترک هستند بدین صورت که شماره ملی آنها به عنوان وثیقه در نظر گرفته می‌شود و در بازپرداخت وام یک سال تنفس، 2 سال مشارکت و از سال چهارم به مدت 5 سال اقساط آن از گیرنده وام گرفته می‌شود.

این مسئول در مورد روستاهای زیر 200 خانوار غیر‌مرزی گفت: اگر 50 خانوار مشارکت کنند به اندازه آورده وام پرداخت می‌شود.

رضوی ارائه 2 برابر میزان آورده برای مشارکت 100 خانوار در روستاهای غیر مرزی را از جمله این نوع پرداخت‌ها ذکر کرد و گفت: برای 150 خانوار 3 برابر میزان وام مشخص شده و این در مورد روستاهای غیر‌مرزی است.

این مسئول میزان وام برای مشارکت 100 خانوار روستاهای مرزی را 4 برابر سهم آورده برای 150 خانوار 6 برابر آورده با سود صفردرصد عنوان کرد و افزود: دولت تأکید بر نقش‌آفرینی مردم در اقتصاد دارد زیرا مردم بر گردن مسئولان حق دارند.

وی با بیان اینکه پس از توافق در مذاکرات هسته‌ای باید مردم تکریم شوند، خاطرنشان کرد: آمار بالای افراد زیر پوشش نهادهای حمایتی به هیچ‌وجه خوب نیست و از سال 1338 تا سال 1393 متوسط نرخ رشد اقتصادی کشور 4.2 بوده است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با اشاره به اینکه این نرخ در برنامه ششم 8 درصد در نظر گرفته شده تصریح کرد: نرخ رشد اقتصادی 2 بار در کشور منفی شده که یک بار مربوط به زمان جنگ و دیگری در دولت گذشته بوده است.

رضوی نگاه به روستاها را از گذشته یک نگاه مصرفی توصیف کرد و متذکر شد: 100 میلیارد دلار در سال 91 واردات به کشور صورت گرفته است.

این مسئول کاهش توان اقتصادی روستاییان را عامل مهاجرت به شهر و حاشیه‌نشینی دانست و گفت: حمایت‌ از روستاها موجب توانمندی‌ آنها می‌شود و دولت باید نقش خود را کوچک‌تر و حضور بخش خصوصی را پررنگ‌تر کند.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد بنابه فرمایش امام راحل و مقام معظم رهبری باید به مردم سپرده شود، یادآور شد: در برنامه ششم تشکیل 30 شورا تصویب شده که یکی از آنها توسعه روستا و عشایر و اقشار کم درآمد است که فعالیت‌ پررنگی داشته است.

رضوی از برگزاری همایش سراسری روستا و عشایر از تاریخ 11 الی 17 مهر ماه خبر داد و عنوان کرد:‌ تفاوت این همایش در این است که محصولات روستاییان برای نمایش، عرضه و فروش از روز دوم در نظر گرفته شده است.

انعقاد تفاهم‌نامه با کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) کرمانشاه برای پرداخت وام اشتغال به 100 خانوار و تقابل سهم آورده آن و تعیین 100 روستا برای گردشگری با هدف فروش صنایع دستی از مواردی بود که رضوی به عنوان دستاورد سفر خود به استان کرمانشاه نام برد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور تصریح کرد: معافیت‌های مالیاتی در برنامه ششم توسعه بدین صورت است که واحدهای تولیدی روستاها از پرداخت مالیات معاف هستند و 13 درصد از حق تأمین اجتماعی واحدهای روستایی به عهده دولت گذاشته شده است.

رضوی با تأکید براینکه خودروی ون برای حمل‌ونقل دانش‌آموزان روستایی و مناطق محروم از طریق انعقاد تفاهم‌نامه با آموزش و پرورش در نظر گرفته شده، بیان داشت: برای استان‌ها سقفی در خصوص دریافت وام تعیین نکرده‌ایم و در حال حاضر 72 میلیارد تومان از سال قبل در صندوق موجود است که منتظر تصویب پروژه‌ها هستیم.

توجهی که در دولت تدبیر و امید به روستاها شده کم سابقه بوده است

همچنین به گزارش ایرنا در این جلسه استاندار کرمانشاه توجه و اقدامات دولت تدبیر و امید به روستاها برای حل مشکلات آن ها را کم سابقه خواند و گفت: یکی از برنامه های اصلی دولت از همان ابتدا نیز توجه خاص به روستانشینان بود.

ابراهیم رضایی  از روستاییان به عنوان یکی از وفادارترین مردمی یاد کرد که شایسته بهترین و مناسب ترین خدمات هستند.

وی همچنین از وجود ظرفیت های بالا در روستاها سخن گفت و افزود: اگر این ظرفیت ها شناسایی و مورد توجه قرار گیرند بسیاری از نیازهای جامعه نیز مرتفع می شود.

رضایی بابادی گفت: در مقابل بی توجهی به روستاها نیز پیامدهای منفی را به همراه خواهد داشت که از مهمترین آن ها مهاجرت روستانشینان به شهرها و خالی شدن این مناطق از سکنه است.

استاندار کرمانشاه یادآور شد: حضور روستاییان در شهرها عملا نه تنها نمی تواند کمک خاصی به آن ها بکند بلکه حاشیه نشینی در شهرها و بخصوص شهرهای بزرگ را افزایش داده و سبب می شود مشکلات اجتماعی نیز بیشتر شود.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم شرایطی را برای ماندگاری افراد در روستاها ایجاد کنیم قطعا شاهد نتایج بهتری خواهیم بود و به همین دلیل خدمات مسوولین به روستانشینان در عین رعایت شان و منزلت آنان باید افزایش یابد.

رضایی بابادی، پرداخت تسهیلات بدون بهره و یا با بهره بسیار اندک را گام بلندی در راستای خدمتگزاری به روستاییان برشمرد و افزود: با چنین تسهیلاتی می توان حتی در روستاها کسب و کار راه انداخت و این هم به اقتصاد کمک می کند و هم زمینه کاهش نرخ بیکاری را فراهم می آورد.

وی در پایان و با اشاره به اینکه نزدیک به یک سوم استان کرمانشاه ساکن روستاها هستند، خواستار مشارکت بیشتر آن ها در کارهای عمرانی و دولتی شد و افزود: باید به این سمت حرکت کنیم که کارها به خود مردم واگذار شود چرا که تجربه به خوبی نشان داده که هرکاری به مردم واگذار شده به بهترین شکل ممکن نیز به انجام رسیده است.

هم اکنون سه هزار و 163 روستا در استان کرمانشاه وجود دارد که از این تعداد یک هزار 731 روستا بالای 20 خانوار جمعیت دارند و 531 روستا نیز خالی از سکنه هستند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 441582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =