حمله به لاریجانی از قم تا بهارستان/ پرونده

علی لاریجانی یک بار دیگر در مجلس مورد حمله لفظی برخی نمایندگان تندرو منتسب به جبهه پایداری قرار گرفت.

عبدالله احمدي: این اولین بار نیست که رئیس اصولگرای مجلس مورد حمله طیف تندرو پارلمان قرار می گیرد و پیش از این نیز سابقه داشته است که برخی نمایندگان وی را مورد انتقاد لفظی قرار داده و به او اهانت کنند.(اینــجا)

 علی لاریجانی که امسال وارد هشتمین سال حضور خود در مجلس به عنوان رئیس پارلمان شده است، در دولت گذشته نیز مورد حملات تند منتقدانش قرار گرفته است؛ چه در حرم کريمه اهل بيت (س) در قم که از سوی عده ای خودسر که امروز «دلواپس» شده اند به وی هتاکی شد، (اینــجا) و البته مورد انتقاد رهبري قرار گرفت. (اينــجا) چه در صحن علني بهارستان از سوی محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق در جریان استیضاح عبدالرضا شیخ الاسلامی، وزیر وقت کار و امور اجتماعی که به نام «یکشنبه سیاه» لقب گرفت و تبدیل به یکی از تلخ ترین روزها در ذهن رئیس مجلس و نمایندگان دوره نهم خانه ملت شده است.(اینـــجا)

در این میان، جدایی اصولگرایان در مجلس به دو فراکسیون رهروان ولایت (یاران لاریجانی) و اصولگرایان (حاميان حدادعادل) نیز شاید بر اختلافات افزوده باشد. اما بیشتر انتقادات و تندروی ها نه از سوی فراکسیون رقیب رهروان بلکه از سوی اقلیتی به نام «جبهه پایداری» در مجلس نشات می گیرد که حمله به تیم مذاکره کننده و جواد ظریف در جلسه غیر علنی نمونه دیگری از شیوه این گروه است.

اتفاقا این بار - یعنی در جلسه علنی روز سه شنبه 6 مرداد-  و در جریان بررسی طرحی اقتصادی، نماینده ای که سابقه بداخلاقی و اهانت هایش به خبرنگاران و وزیر امور خارجه بازتاب بسیاری در سطح افکار عمومی پیدا کرد، با توهین به جایگاه هیئت رئیسه، به رئیس فراکسیون رهروان ولایت نیز اهانت کرد که با واکنش کاظم جلالی روبرو شد.(اینــجا) جلالی که  در جمع خبرنگاران نیز حاضر شد و بار دیگر به دفاع از  لاریجانی  پرداخت او را به عنوان یک رجل ملی در کشور معرفی کرد. (اینـــجا)

پس از آن بود که علی لاریجانی در پايان همان جلسه مجلس و پس از جلوس بر صندلی ریاست که از صبح در اختیار محمدحسن ابوترابی فر بود، در پاسخ به تذکر يکي از نمايندگان از اهانت و هتاکی برخی نمایندگان و سیاسیون افراطی عليه وي پرده برداشت (اینـــجا) و گفت: برخي گفته بودند که لاریجانی نمی‌گذارد مسائل هسته‌ای در مجلس مطرح شود، چون روحاني و هاشمي لاريجاني را رييس مجلس کرده اند، آخر اين چه حرفي است؟ رئيس مجلس با راي نمايندگان، رئيس مي شود. آيا اين مدل حرف زدن، توهين به مجلس نيست؟

اما حمله به رئیس مجلس از چند هفته قبل و در جریان تصویب طرح الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته ای، از سوی تندروها کلید خورده بود تا جایی که لاریجانی مجبور شد برای تشریح حساسیت موضوع مذاکرات هسته ای و توافق حاصل از آن در پاسخ به مخالفان صريح تر سخن بگوید. (اینــجا)

اما دلیل حملات اخیر به رئیس معتدل مجلس چیست؟ ابوذر ندیمی، عضو فراکسیون رهروان ولايت دلایل سه گانه ای را علت اين امر مي داند که موجب حمله دلواپسان و افراطیون مجلس و خارج از مجلس به لاریجانی شده است.‌(اینـــجا) از نگاه وي سه گانه ای که در مخالفت با آقای لاریجانی شكل گرفته از دیدگاه وقوف، مصلحت انديشي و سابقه وي درحفظ منافع نظام است. 

همچنین رمضان شجاعی کیاسری، دیگر عضو موثر این فراکسیون و از چهره های نزدیک به رئیس مجلس، لاریجانی را حلقه وصل و محور اتحاد اصولگرایان می داند و تصریح می کند که تندروها این را نمی خواهند و به همین دلیل به وی حمله می کنند. (اینـــجا)

علی مطهری، نماینده مردم تهران در خانه ملت نیز در واکنش به هتاکی های صورت گرفته نسبت به رئیس مجلس، با بیان یک ضرب المثل فارسی که در یک بیت شعر خلاصه شده است، نظر خود را درباره این اتفاق بیان کرد. (اينجــا)

حسین سبحانی نیا که تا یک ماه قبل در کنار لاریجانی در جایگاه هیئت رئیسه می نشست نيز هر گونه هتاکی و اهانت به رئیس مجلس و نمایندگان از تریبون مجلس را بد اخلاقی عنوان کرده و می گوید: متوسل شدن به شعارهای عوام فریبانه، زیر سوال بردن افراد و بیان تعابیری که در شان مجلس نیست ، نادرست است. (اینـــجا)

کمال الدین پیرموذن، نماينده مردم اردبيل نيز توهین های صورت گرفته به رییس مجلس را بسیار نادرست و نسنجیده خواند. (اينـــجا)

این در حالی است که علی لاریجانی هنوز محوری ترین  شخص در پارلمان است و از حمایت و محبوبیت بسیاری در میان نمایندگان برخوردار است و در جريان همين اهانت ها اكثريت آن ها خواستار برخورد با هتاكان شدند. (اينـــجا)

 نمایندگان همواره رئيس مجلس را بهترین فرد برای رياست خانه ملت (اينــجا و اينــجا) و همچنين مرجع مشورت براي طرح ها و لوایح می دانند و اعتمادشان به او را طی این سال ها در انتخابات هیئت رئیسه با رای بالای خود به ابقای وی در جایگاه رئیس پارلمان نشان داده و امسال نیز آن را تکرار کردند. (اینـــجا و اينــجا).

27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 441580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    95 16
    آقای لازیحانی دارند چوب کار هایی رو که تو صدا سیما بر علیه مخالفانشون میکردند میخورن.
    • بی نام IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
      17 2
      خیلی دوست دارم لاریجانی مستقل تو انتخابات شرکت کنه تامشخص بشه تفکر ایشون چقدر رای داره ولی ایشون خوب بلده خودش رو بندازه تو جریانات تا رای بیاره
    • حسین IR ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
      6 1
      با حمد و ثنای الهی نوبت آقای ضرغامی هم خواهد رسید
  • بی نام IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    68 4
    حزب باد چیست؟
  • بی نام IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    6 32
    من با خیلی از نظرات آقای لاریجانی مخالفم اما ایشان کار خود را به عنوان رییس مجلس خوب انجام می دهد و همین از نظر من کافی است.
  • بی نام IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    30 1
    حزب بادحزبیست که هرطرف بادبوزد میوزد
  • شیخ س A1 ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    6 0
    انتقادی که من از آقای لاریجانی دارم این است که چرا شهردار برکنار شده اصفهان دکتر سقاییان نژاد را بر کرسی شهرداری قم نشاند. البته نه خود دکتر سقاییان نژاد به صورت کامل بلکه تیم ایشان در شهرداری اصفهان دارای جرایم سنگین بودند. خبر آنلاین مرد نیستی اگر این خبر را اعلام نکنی.
  • فرزند خاك A1 ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    12 0
    باور كنيد اينها بازيهاي سياسيه انتخابات مجلس نزديك و واسه راي اوردن باد داره از سمت اصلاح طلب ها مياد
  • بی نام IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    6 2
    گروهی در مجلس نقش آدم بد رو دارن، با آدمی مثل آقای لاریجانی بد رفتاری میکنن که ایشون رو مطرح کنن به عنوان یک راستی معتدل. مردم هم که اعتدال رو دوست دارن اگر کمی تمایل اصول گرایی داشته باشن ایشون رو انتخاب خواهند کرد.
  • محمد A1 ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    3 9
    آقای لاریجانی بیش ازاندازه نسبت به اصلاحاتی ها خوشبین است بعلاوه در قبال تار ومار کردن بدنه اصول گرایی توسط دولت اعتدال اقدامی نکردند به همین علت بدنه اصول گرایان را از دست داده است
  • بی نام IR ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    5 0
    این مسائل کاملا سیاسی و جهت گرم کردن بازار انتخاباته دوستان زیاد جدی نگیرید
  • بی نام IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    1 0
    احست بهترین موضوع را یکی از دوستان مطرح کرد نزدیک انتخاابات است یکی داشتانی در خیابان کتک میخورد یکی هتک حرمت می شود یکی معتدل میشود یکی ژست فلان میگیرد بابا دست بردارید به داد این ملت برسید همه میدانند قوانین کشور خیلی ضعف دارد چرا نمینشینید قوانین را درست کنید بجای اینکه تهمت دزدی به این او ان بزنید فقط یک جا در کشور خالی میشود نماینده است که پشت درب اطاق استاندار امام جمعه و ... صف میکشند که ادم خودشان را بگذارند . مثل اینکه کار دیگری در کشور نداریم
  • بی نام A1 ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۰
    0 0
    چقدردلسوزجناب لاریجانی هستنداین دوستان اصلاح طلب واعتدال شعار. نمیریم ببینیم چه برسرجناب لاریجانی بیاورندهمین اعتدال شعاران