مدیرکل اداره انتقال خون استان یزد گفت: این اداره کل فرآورده های خونی مردمان استان و همچنین بیش از 40 درصد تخت های بیمارستانی استان را که متعلق به افراد نیازمند است، تأمین می کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از یزد، نقی تقوایی امروز پنجشنبه در نشستی خبری به مناسبت 9 مرداد، چهل و یکمین سال تأسیس سازمان انتقال خون، از پیشتازی استان یزد در امر اهدای خون، اهدای مستمر خون و سلامت خون طی چهل و یک سال گذشته در کشور خبر داد.


وی از هر هزار نفر یزدی، 37 نفر را در زمره خون دهندگان عنوان کرد و تصریح کرد: در کشور به طور متوسط از میان هر هزار نفر، 27 نفر اهدا کننده خون هستند که بنا بر این آمار، استان یزد از این نظر نسبت به کشور وضعیت قابل قبولی دارد.


آنگونه که این مدیر کل می گوید، سال گذشته بیش از 50 هزار نفر به مرکز انتقال خون یزد مراجعه کرده و از این میان، 39 هزار و 644 نفر موفق به اهدای خون شده اند. به گفته او، این میزان نسبت به سال پیش با افزایش 4.6 درصدی همراه بود.


ضرورت افزایش آگاهی بانوان یزدی از فواید اهدای خون

از میان مردمان یزد، آمار بانوان اهدا کننده خون در مقایسه با آقایان و نیاز جامعه پزشکی، قابل تأمل بوده، به گونه ای که به گفته نقی تقوایی، آقایان 96 درصد از خون دهندگان و بانوان 3.4 درصد از این آمار را شامل شده اند.
میزان مشارکت بانوان در سال گذشته یک درصد بیشتر از سال 92 بوده، این در حالی است که طبق آمار های مدیر کل انتقال خون یزد، در چهار ماه نخست امسال، آمار بانوان اهدا کننده با کاهش مواجه بود.


طبق توضیحات تقوایی، آگاه سازی بانوان در این خصوص که اهدای خون، در وهله نخست، برای سلامتی خود آنها مفید است، یک ضرورت است. به گفته او، بانوان خود نقش مهمی در فرهنگسازی و آگاه سازی فرزندان آینده این سرزمین دارند و در صورت نبود این دغدغه در میان آنها، وضعیت آینده در امر اهدای خون تحت شعاع قرار خواهد گرفت.
بر پایه آمار های این مدیر کل، یزد در چهار ماه نخست امسال با افزایش 1.3 درصدی اهدای خون مواجه بوده و این در حالی است که میزان مشارکت بانوان در اهدای خون نسبت به سال گذشته کاهش داشته و درصد مشارکت مردان بیشتر بوده است.


فرهنگسازی برای اهدای خون مستمر

اداره انتقال خون یزد، در حال حاضر فرآورده های خونی مردمان استان و همچنین بیش از 40 درصد تخت های بیمارستانی استان را که متعلق به افراد نیازمند و غیر بومی است، تأمین می کند، این در حالی است که فراورده های خونی این استان، به برخی استان ها نیز منتقل می شود.


به گفته تقوایی، انتقال خون یزد توانسته 99 درصد درخواست های انتقال خون را پوشش دهد که این میزان نسبت به متوسط کشوری قابل توجه است. 18 مرکز دانشگاهی و غیر دانشگاهی نیز در حال دریافت خون از مرکز انتقال خون یزد هستند.


وی حداکثر تعداد مراجعه برای انتقال خون برای بانوان و آقایان را به ترتیب 3 و 4 مرتبه در سال عنوان کرد و سالم ترین خون ها را مربوط به افرادی دانست که از اهدا کنندگان مستمر هستند.


دغدغه سازی خیران از اهمیت انتقال خون برای به روز رسانی تجهیزات

او از فرآیند های فنی، دقیق، پیچیده و علمی برای ارائه خدمات انتقال خون گفت و به طور متوسط، هزینه تمام شده برای انتقال هر کیسه خون را 150 هزار تومان عنوان کرد.
طبق گفته های وی، یزد در آموزش، پژوهش، تحقیقات و میزان ضایعات خون در جایگاه قابل قبولی در سطح کشور است. این در حالی است که این سازمان با توجه به محدود بودن منابع مالی دولتی، دغدغه مندی وآگاهی خیران از اهمیت و ضرورت انتقال خون و دست یاری به سوی آنها برای تجهیز و به روز کردن تجهیزات را می طلبد.


چهل و یکمین سالگرد تأسیس سازمان انتقال خون در یزد همراه با ارائه خدمات و دغدغه های این سازمان در خصوص امر اهدای خون و ضرورت های آن در میان خبرنگاران بود و در این جلسه مطرح شد که بیش از 40 میلیون واحد خون، حاصل تکاپوهای سازمان انتقال خون از زمان تأسیس آن تاکنون بوده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 441520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرهادددددددددد IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    1 0
    پرچم يزدي يا بالاست